Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1915 ggr
aleexx
2011-10-28, 20:15

Veggiemixen

Är lite ny på det här med barf, och målet är att jag ska börja barfa när jag väl skaffar hund till sommaren :)

Det här med veggiemixen, eller grönsaksdelen, vad är det exakt som är viktigt att ha med? Har hört att gröna bladväxter är det bästa, och morötter, men det måste väl vara mer saker än bara det som man borde ha i? eller är jag ute och cyklar :P

Annons:
Katti
2011-10-29, 14:36

Enligt mig behöver inte hundar vegetabilier, så det finns inget i det som är viktigt Cool. Jag ger ibland mina hundar (ffa dräktiga tikar och valpar) lite alger (Spirulina) för att de innehåller mycket mineraler och vitaminer och även snälla bakterier för att jag tror att de mår bra av det. För övrigt får de kött, ben, ägg och inälvor! De har möjlighet att äta växter om de vill eftersom de är mycket ute på en naturtomt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

wesdi
2011-10-29, 20:14

Flört Som med det mesta när det gäller hundar (i detta fall) så finns det miljoner olika sätt att träna och … utfodra sina hundar!

Vissa ger grönsaker och andra gör det inte.

Vissa jämför med vargens *mat* , att den äter bytesdjurens matsmältningsappparat och får på så sätt i sig grönsaker, vegetabilier.

Äh, jag är den som tror på att ge grönsaker! Grönsaker innehåller mineraler och vitaminer på ett naturligt sätt. Alla grönsaker och frukter är dock inte lika lämpliga att ge hund.

Jag varierar *grönsakskällan* , dels efter vad som finns hemma i kylskåpet (grönsaker av något slag finns alltid hemma hos oss).  Gör ibland *storkok* - dvs mixar ihop lite olika röror på det som finns och fryser in… så har jag för en liten tid framöver.

Flört Men som jag skrev i början…. finns olika läror om detta! Vissa ger grönsaker - andra inte.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

aleexx
2011-10-30, 10:26

Tack för svaren, även om de var raka motsatsen till varandra Flört

Men hur är det med köttdelen, vad för kött borde man ge? Har läst att man kan ge hjärta, men kan man bara ge det eller får hunden i sig för mycket taurin då?

Katti
2011-10-30, 18:58

Det var egentligen bra att du fick två motsatta svar, för precis så är det med BARF! Man får lyssna på alla, fundera, och sedan bestämma sig för vilken väg man ska gå Skrattande.

Bara ge hjärta? För mycket taurin vet jag inte om det kan bli, men säker för lite av andra saker. Olika djurslag och olika delar av djuren är viktigt. Så nära naturen som möjligt är min ledstjärna (vad de skulle kunna fånga och äta om de var vildhundar/vargar alltså)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: