Annons:
Etikett02-hund
Läst 5817 ggr
AnniiPannii
10/27/11, 8:39 AM

Tonfisk? Ägg?

Funderar på att ge tonfisk  två gånger i veckan eller på två veckor har inte fått ordning på mitt schema riktigt. För att han skall få i sig fisk delen..

Tror ni man kan ge tonfisk kanske 2-3 burkar som en måltid? Inte med olja då utan i vatten.. Borde vara rikligt med protein och omega-3.

Sen undrar jag hur mycket ägg man kan ge i veckan tex, funderar även där på att gen han några ägg i veckan. Hörde att man bara skall ta gulan? Kokar ni äggen ibland då så de får i sig vitan också?

Många frågor! Glad

Annons:
Elcyion
10/27/11, 11:19 AM
#1

Tonfisk tycker jag är onödigt dyrt om du kan beställa via tex nordic eller jipotimas som har laxkorvar :) Är du först och främst ute efter fett och omega-syrorna är det enklare och billigare att använda laxolja (tror Standardts är den som ger dig mest för pengarna).

Äggula ger du rå, medan äggvitan bör kokas då den innehåller ämnene som "stör" (tappade ordet) upptaget av vitamin B. Detta kommer du runt genom att tillaga äggvitan (knäcka ner den i kokande vatten 1-3 minuter typ). Däremot anser jag att det är totalt värdelöst att koka äggula då mycket vitaminer brukar försvinna under tillagning.

Det mesta kan du ge så länge du ger det med måtta. Men (max) kanske 2-3 äggulor/dag (med tanke på att din hund är ganska stor).

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
10/27/11, 11:57 AM
#2

Om du tänker ge tonfisk är det väl bättre att du ger "kattonfisk" än vanlig eftersom vi människor köper för att äta brukar vara salt. Onödigt salt för våra djur (för oss också kanske). Kattonfisken är däremot osaltad.

TimotejC
10/27/11, 1:22 PM
#3

Funderar oxå på att ge lite tonfisk.

Vad är kattonfisk?

Elcyion
10/27/11, 1:31 PM
#4

Det är tonfisk som står på kattsektionen i djuraffären. Konserver. Det brukar oftast stå kattonfisk på burken istället för tonfisk.

Medarbetare på jack russel terrier

AnniiPannii
10/27/11, 1:58 PM
#5

#1 Jipotimas säljer inte laxkorvarna längre vad jag har förstått och det finns ingen innehållsförteckning på nätet från Nordics korvar. Kollade in Klass lax korv men den innehöll spannmål (om än i liten mängd) så är orolig att Nordics också kan göra det..

Heffipeffi
10/27/11, 2:54 PM
#6

#5 Nordic lax innehåller endast nermalda laxskrov, dvs det som blir över efter laxen är filead.

Annons:
AnniiPannii
10/27/11, 6:24 PM
#7

#6 Hmm.. aa då blir det ju garanterat billigare och enklare än de där tonfiskburkarna :)

SpattFia
10/27/11, 11:07 PM
#8

Tonfisk är en djupsimmande fisk = de får i sin mycket tungmetaller och är därför skadliga för små katter. Jag skulle aldrig ge mina katter tonfisk. Inte fisk över huvudtaget faktiskt då katter inte är "gjorda" för att äta fisk, det är vi människor som kopplat katt med fisk fast det egentligen är helt fel. Bra att veta är också att fisk är den proteinkälla som oftast orsakar fodermedelöverkänslighet hos katt och det är fördjävligt att få bukt med emellanåt

SpattFia
10/27/11, 11:09 PM
#9

Kan även tillägga gällande ägg att ge ALDRIG en katt äggvita, det stoppar upptaget av B-vitamin.

AnniiPannii
10/28/11, 7:47 AM
#10

"8 Jag har en stor vovve :) Katten min får bara kattmat och ev lite köttfärs ibland. Kräsen som få :)

SpattFia
10/28/11, 9:12 AM
#11

Aha! Jag trode det gällde enbart katt Flört

Sugiyama
10/28/11, 9:49 PM
#12

Jag brukar ge sardiner, det är fetare och så vill jag inte köpa tonfisk då den är rödlistad.

AnniiPannii
10/29/11, 10:48 AM
#13

#12 är all tonfisk det? Brukar kolla efter delfinmärket bara..

Annons:
Katti
10/29/11, 12:56 PM
#14

In i mitt hem kommer det ingen tonfisk, varken som människo- eller djurföda.

Tonfisk är djuplevande fiskar som fångas med hjälp av enorma trålar, d v s kilometerlånga nät som släpas från ytan och ner till botten. Ungefär 10% av fångsten när man fiskar på detta sätt är bifångst som t ex delfiner och sköldpaddor (och så klart en massa annat). Man river dessutom upp havsbotten och förstör på så vis miljön för väldigt många arter.

Det fångas årligen ungefär 1,7 miljoner ton tonfisk på detta sätt, vilket innebär att bifångsten blir 170 000 ton, d v s 170 000 000 kilo. Bifångsten brukar slängas tillbaka i havet, ofta döda eller skadade. Framför allt de djur som andas luft, som delfiner och sköldpaddor, drunknar ju i näten.

Att dessutom arbetarna på många båtar lever under rent slavlika förhållanden gör ju inte saken bättre. Lägg till det långa transporter, konservburkar och ett enormt kilopris (för djurmat i alla fall) så är det lätt för mig att välja bort tonfisk.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Dosi
10/29/11, 1:49 PM
#15

Jag har för jag läste att det finns MSC-märkt tonfisk från Abba.. dock svårt att få tag i verkar det som. Då ska det vara en annan art av tonfisk samt att den ska vara krokfångad.

Sugiyama
10/29/11, 8:40 PM
#16

Har man varit på fiskmarknad i Tokyo vill man inte äta tonfisk mer.

Upp till toppen
Annons: