Annons:
Etikett02-hund
Läst 5300 ggr
AnniiPannii
2011-10-26 16:37

Farligt med märgben

Är det farligt att ge ett märgben om dagen? Har hört att det är det men är osäker..

Hur ofta ger ni märgben?

Annons:
Heffipeffi
2011-10-26 17:04
#1

Inte farligt. Möjligen kan hunden få diarre om den får i sig mkt märg. Det kan även finnas en liten risk att hunden biter av ngn tand om benet är hårt.

Elcyion
2011-10-26 17:06
#2

Hundtandläkare avråder från märgben om hunden har dålig kvalitée på emaljen. Detta för att märgben är från nötets kraftigaste ben och att benet då blir stenhårt. Men det beror mycket på om din hund tuggar på benet eller bara tömmer ut märgen.

Medarbetare på jack russel terrier

AnniiPannii
2011-10-26 18:06
#3

Han tömmer ur märgen och gnager av köttslamsorna, sen tuggar han på benet/leker med det i nån timme och sen är det ointressant.. Funderar nämligen på att börja ge honom ett om dagen då märgben är väldigt fett och han behöver öka i vikt.. Om man ger magert kött med märgben borde det bli en bra balans har jag fått för mig :) Vad tycks?

Elcyion
2011-10-26 22:14
#4

Det finns även annat du kan ge för att hjälpa honom på traven. Vanligt fett kött (tex fullfett fälskkött). Ister är också rent animaliskt fett. Tänk bara på att för mycket fett på en och samma gång kan orsaka diarré. Jag tror inte att du via maten kan ge för mycket fett ur näringssynpunkt. Bara du ger allt annat han behöver i formav protein, kalk och vitaminer (mineraler).

Medarbetare på jack russel terrier

Wand
2011-10-27 14:23
#5

Vi brukar ge vår hund märgben, dock så nöjer hon sig med samma ben även då köttet är slut. Hon kan använda samma ben i flera veckor, hahaha. Skrattande Hon blir dock väldigt diarréig och ibland lyckas hon tugga i sig märbensbitar som sedan gör henne illa då hon bajsar.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: