Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3689 ggr
Dosi
2011-10-18 14:27

[H] Börja barfa

Hej alla!

Jag har suttit och läst runt nu både här på barf.ifokus och andra sidor som handlar om barf och vill nu sätta igång på riktigt att barfa min valp på 6 månader.

Jag blir bara lite osäker..har läst lite om vikten av halten mellan kalcium-fosfor att det är viktigt att det är rätt, speciellt för valpar. Och nu ser jag på olika stället att mängden ben som rekommenderas är väldigt olika.. Om man sänker benmängden för mycket, finns det inte risk för att fosforhalten ska bli för hög iom att man ger mer rent kött?

Kommer nog inte ge speciellt mycket grönsaker, kanske lite bär och blad på sin höjd och morot för rekreation ibland.

Jag känner att jag vill köra igång, men blir rädd att det ska bli fel..

Annons:
Dosi
2011-10-19 15:11
#1

*puttputt*

TimotejC
2011-10-20 03:00
#2

Jag undrar oxå vad en bra mängd ben är för att hålla kalcium/fosfor-kvoten rätt?

Hur mkt ben liksom till en 10 kgs hund?

Ger ni ben varje dag eller varannan tex?

wesdi
2011-10-20 06:44
#3

Nu har jag ingen valp utan enbart vuxna hundar.

Får erkänna att jag är inte så supernoga med vad hundarna får till varje måltid utan försöker se det över en vecka istället.

Jag ger kosttillskott i form av kalk eller benmjöl.  Jag ger dem även mixade grönsaker, nässelpulver, nyponpulver, blåbärspulver och *hundgröt*.

Laxolja, linfröolja och ibland lite ÄCV.

Kikar du på Jipotimas hemsida så finns där ett matförslag till valpar. Det kanske kan ge dig lite vägledning?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Dosi
2011-10-20 09:15
#4

#3. Ja, jag har väl tänkt göra upp ett ungefärligt schema varje vecka så jag vet att dom får i sig allt dom behöver.

Har kollat på Jipotimas men får inte riktigt till det ändå, iom att jag inte kommer ge grönsaker i någon större utsträckning kanske både kött + RKB mängden borde ökas?

Katti
2011-10-20 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mängderna är inget jag tänker på. Jag utgår från att det blir bra över tid! Grundtanken är alltid hela bytesdjur. Så efter några dagar med kött och/eller inälvor så ger jag en benrik måltid, t ex grisfötter eller -knorrar (fast de innehåller också mycket fett, speciellt när en bit från "rumpan" sitter kvar). Kycklingdelar ser jag som fullvärdiga måltider vad gäller balansen av allt utom vitaminer (de kommer under lever-dagen!). Mina hundar äter ben i någon omfattning de flesta dagar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Dosi
2011-10-20 17:33
#6

Har suttit nu och räknat på ungefärliga mängder mat han ska ha.. och jag blev lite chockad över resultatet.. :D

Jag räknade på 6% av nuvarande kroppsvikt då han är 6 månader och väger 17 kg och fick det till att han ska ha ungefär 1 kg mat om dagen! Låter det rimligt? Nu när han äter Bravo äter han ungefär 500g om dagen så 1 kg känns som jättemycket!

Bara så jag får ett hum om vilka mängder som gäller :)

Annons:
Katti
2011-10-20 17:50
#7

Nej, det låter jättemycket! Mina vuxna kan inte äta mer än ca 2 % av sin vikt utan att gå upp och valpen (som nu är drygt ett år) har definitivt aldrig fått tre gånger så mycket som dem!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugiyama
2011-10-23 21:27
#8

Jag tänker som Katti. ! kg mat låter mycket, det äter inte ens min 30 kg högaktiva labbe.

Elcyion
2011-10-23 23:05
#9

Min lilla jrt (på 5,5-6kg) får ungefär 280g mat/dag. Då är det ändå en ganska aktiv ras. Då får han ca. 4% av sin kroppsvikt. Hur mycket hunden ska äta beror en hel del på individen också. Tänker då på bl.a ämnesomsättningen. Men 1 kg låter mycket. Om de inte menar att det är unge själva uppväxtperioden då det går åt mer energi, och att du sedan ska dra ner det när han blir vuxen?

Medarbetare på jack russel terrier

Dosi
2011-10-24 09:36
#10

Hej igen!

Jag tyckte väl det lät mycket med 1 kg mat om dagen.. Jipotimas skrev att unghundar/juiorer skulle ha mellan 3 - 8 % av sin kroppsvikt i olika tillväxtfaser. Då han nog inte blir mycket större än än vad han är nu så tog jag 6 % av kroppsvikten och då blev det ca 1 kg mat om dagen. Men nu testade jag att ta 4% av kroppsvikten och då blev det 680g om dagen, låter mer vettigt iallafall! Ska testa och se, annars får jag väl bara öka om det inte räcker till :)

pius314
2011-10-25 10:53
#11

Vi ger Jipotimas färskfoder vissa mål (och barfar andra) och det blir strax under 1 kg (blandat med frystorkade grönsaker uppblötta i vatten och laxolja) varje dag.

Då är det alltså ca 670 g färskfoder och ca 250 g grönsaker i vatten

Nu har vi en lite större hund, en boxer på 8 månader som väger strax under 30 kg och han är snarast liiite för smal än för mullig… så vi ökar mängden när han får barf-maten.

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Dosi
2011-10-25 20:15
#12

#11. Tack, nu fick jag lite att jämföra med :)

Heffipeffi
2011-10-26 09:52
#13

#11 Har Jipotiimas ett komplett färskfoder, eller är det korvarna med t ex malda skrov du menar?

Annons:
pius314
2011-10-26 11:31
#14

#13 Det vi kör på är inte ett "fullfoder", vi sätter till frystorkade grönsaker (difro) och laxolja.

Kycklingen är malda skrov, nöten brukar bestå av mycket hjärta, vommen är ju… vom :-D

Det är de tre vi varierar mest under 10 dagar, plus att vi ger kycklinghalsar, köttiga ben, kycklingdelar med ben (och kaninmage samt lever emellanåt).

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Upp till toppen
Annons: