Hur mycket skall jag ge?
Ny BARFare, med den enkla anledningen att hunden min har rasat i vikt och fiser som en galning av köpefoder. Äter allt på tio sek och sen mullrar det i magen hela kvällen och blir dålig. Ibland så dålig så han gör ifrån sig inne!
Nu har jag en fråga, hur mycket tycker ni jag skall ge..
Nu väger han bara 37 kg, brukar väga 45-50!
Rör på sig jätte mycket ena dagen och inte så mycket andra men är väl ganska aktiv med drag och andra likvärdiga aktiviteter. Kör mycket fys i berg och i sumpmarker (javet låter jätte underligt).
Hur mycket tycker ni jag skall ge honom?
3 % av hans vikt är 1.7 kg.. vad tycker ni om det?

Har du räknat helt rätt nu? Jag får att 3% av 50kg är 1,5 kg. Är han nu känslig i magen (om inte annat så av köpefodret) skulle jag försöka fasa in honom, alt. använda "snäll" mat den första tiden. Med andra ord använda tex benmjöl istället för ben.
Vissa hundar blir väldigt dåliga i magen när du byter över. Precis som med vilket annat foderbyte som helst.
Med tanke på att han ligger 5,10kg under det han borde väga, är frågan om du ska ge full (1,5kg/dag) giva på en gång. Eller om du ska börja att att ge honom 3% av 40 kg, och sedan öka på efterhand.
Har veterinären kommit med någon idé om varför han har rasat i vikt?
Du skriver att du har kört fyspass med honom. Du skulle inte kunna byta ut det mot mental aktivering istället? Det är svårt för dem att lägga på sig i vikt om de gör av med det de får in.
Medarbetare på jack russel terrier
Nej jag räknade fel menade 3 % av 40 vilket blir 1,2 kg :)
Jag tror ine det skulle vara något problem att ge honom ben då han har ätit en massa ben och barf:ig mat men blir dålig av torrfoder.
Vet inte riktigt heller hur jag skall göra om jag skall ge det han "ska" ha eller det som han borde ha med hans vikt nu.. Får nog proa mig fram helt enkelt ett tag och får se om det blir någon skillnad.
Vet tror att det är för att det varit sommar och musklerna rasat, han är en malamute så det enda han gör på sommaren är ligger och sover i skuggan för det är för varmt. Sen kunde det vara hormonerna som spökar och att han växt på höjden..
Men ska göra en avmaskning för säkerhets skull och hålla koll..
Ja får göra det, han blir bara så galen av att inte få röra på sig, men det är väl inget att göra åt. Får stå ut helt enkelt :)

Jag skulle nog börja ge honom mat som om han vägde 2-3 kg mer än vad han gör nu, och sedan öka på givan efter hand. Men som du själv sa. Det är bara att prova.
Medarbetare på jack russel terrier