Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3641 ggr
Emaljoh4
10/22/11, 1:49 PM

Frågor om Barf

Här är ett 10-dagarsschema som jag blev tipsad om:

http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf

Det står att hunden dag 1 och 2 ska äta kyckling, men  är det kycklingfilé det handlar om då?

Min hund väger runt 5.5 kg, om jag fattar rätt ska hon ha ca 150 g kött per dag? Glad

Vart köper man kött billigt och så?

Vart får man tag i laxolja? Är det någon speciell till hundarna?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Emaljoh4
10/22/11, 2:27 PM
#1

Från schemat så har jag försökt kolla vad jag kan köpa in, är det något som fattas, detta hade jag tänkt:

Kycklingvingar
Nötrevben
Nötkött
Älgkött
Kycklinglever
Vomkorv
Kalkon
Laxolja

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
10/22/11, 5:42 PM
#2

  Funkar detta ?

Dag. 1 Måndag:

Kycklingvingar + vom + laxolja

Dag 2 Tisdag:

Kycklingvingar + hjärta + laxolja

Dag 3 Onsdag:

Nötkött + ägg + rotfrukt + Olivolja

Dag 4 Torsdag:

Viltben + Kycklinglever + laxolja

Dag 5 Fredag:

Viltben + Hjärta

Dag 6 Lördag:

Älgkött + ägg + grönsaker (morot), + hjärta + laxolja

Dag 7 Söndag:

Kalkon + Vom + laxolja

Dag 8 Måndag:

Kalkon + Vom + laxolja

Dag 9 Tisdag

Älgkött + Mald sallad + gröt + ägg + laxolja
Dag 10

FASTA

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Elcyion
10/23/11, 5:22 PM
#3

Det finns ungefär lika många sätt att barfa som det finns barfare. Personligen kör jag inte på Jipotimas schema, då jag anser att en hund inte behöver allt som står i deras schema. Tex gröt. Vissa individer kan även bli lösa i magen på för mycket laxolja. Något annat som inte står utskrivet i schemat är att alla hundar inte behöver/klarar av lika mycket ben.

Jag skulle se Jipotimas schema som en utgångspunkt och sedan modifiera det efter vad din hund vill ha/behöver.

"Normal" presterande hundar behöver inte heller äta den mängden hjärta som Jipotimas har skrivit ut. En hund kan ta de två aminosyror som bildar taurin och tillverka eget. Däremot en elitpresterande hund kan behöva tex hjärta för att de inte klarar av att bilda tillräckligt mycket själv. Men hjärta är absolut inte farligt att ge.

Jag har heller inte förstått meningen med olivoljan.

Men som utgångspunkt för just din individ, tycker jag att det ser helt ok ut. Min hund tex kan inte äta den mängden ben.

Medarbetare på jack russel terrier

Emaljoh4
10/23/11, 9:08 PM
#4

#3 Jag ändrade gröten, men kunde inte ta bort det här.

Jag kan även ändra laxoljemängden om det är bättre, tänkte bara att det stod så.

Är det bättre att byta ut hjärta mot lever isåfall? Glad

Det står ju viltben, men är det meningen att hunden ska äta benet också? Då håller jag i såfall med om att det är mycket ben.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sugiyama
10/23/11, 9:20 PM
#5

Helt ok men verkar dyrt och jobbigt att ha sådan stor variation. Jag ger nästan bara kycklingben och varierar istället köttet. Mina hundar mår bra och är friska. Tänk på att inte ge rå äggvita utan släng den eller micra den först.

Elcyion
10/23/11, 9:34 PM
#6

Levern bör nog inte ligga över 10%/vecka. Det är inte säkert att du kan byta ut allt hjärta mot lever. Men däremot kan du byta ut det mot annat kött. Det beror ju lite vad du kan få tag på, och till vilka priser. Men eftersom jag vet att hjärta inte alltid är lätt att få tag på…

Jag håller med #5 att göra det så enkelt som möjligt är ett bra sätt att lyckas på. Många ger upp barf för att de anser att det blir för meckigt. Bor du i Sthlm-området finns Enskede hund och katt som säljer artiklar från Jipotimas. Tex viltben, älgfärs och lite annat sådant. Alt. kolla om Jipotimas har en återfösäljare i din närhet. Annars blir viltköttet svindyrt.

Min jrt väger 5,5-6kg och han får 300g/dag. Minst 200g kött/ben. Men då är jrt en väldigt aktiv ras. Men jag tror att 150g/dag kan bli lite väl lite. Men det beror enormt mycket på hur aktiv din hund är samt hur pass lätt den har för att lägga på sig i vikt.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Katti
10/25/11, 4:15 PM
#7

Oj, mina hundar som väger 15-18 kg får ungefär 300 gram om dagen!

Jag ger bara kött och ben, inälvor och ägg. Ingen olja (skulle aldrig komma på idén att ge vegetabilisk olja då jag aldrig har sett eller hört talas om vargar pressa växter för att utvinna detta…). Ibland får de vomoghundemat med fisk i också.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Emaljoh4
10/25/11, 4:20 PM
#8

#6 Jag bor inte i stockholm och inte nära någon återförsäljare vad jag vet.

Tänkte beställa på nätet, för visst går det? Glad

Blev lite förvirrad om vilken mängd hon ska äta, men går det att testa sig fram med t.ex 150 g i början och se ?

#7 Vilken skillnad!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Elcyion
10/25/11, 4:49 PM
#9

Det ska gå att beställa via nätet. När jag kollade på det igår verkade frakten vara 100:- hur jag än beställde. Vet inte hur frakten ser ut när du beställer mycket (över 15-20 kg). Men frakten stod iaf i kassan innan du tryckte på beställ.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: