Annons:
Etikett02-hund
Läst 4727 ggr
TimotejC
2011-10-20 02:51

Rå mat utan att ge ben

Då min hund bajsat slem tog jag bort benen ett tag, i 2 veckor nu för att vara exakt.

Nu känner jag att jag måste ha tag i kalk för hon måste ju få i sig det på nåt sätt.

Funkar det att ge typ Barf-mat utan att ge ben om man lägger till annat kalk?

Det jag funderat på är Standardts Kalk (kommer från krita och brosk)

Är detta ett bra kalktillskott? Någon som har erfarenheter av detta?

Vill nog inte ge benmjöl, då det stod att detta varit upphettat först bla, sen har man ju inte koll på vad det är för ben.

Vilka ben är annars mest lättsmälta för hunden om jag ska prova ge igen?

Ger inte kyckling alls just nu då jag testade att plocka bort det pga av klåda. Så inga kycklingben.

Vad är det bästa benen annars?

Annons:
wesdi
2011-10-20 06:48
#1

Jag har både  Standardt kalk och Standardt benmjöl hemma som jag ger vovvarna.

Standardt kalk är inte syrabehandlat så ev. överskott slussa ut med avföringen.

Broskben är väl lättsmälta?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TimotejC
2011-10-20 11:29
#2

Jag vet inte hur lättsmälta broskben är.

Och vad exakt är broskben, dvs vilka ben är det?

Har dock hört att broskben inte tillför särskilt mkt kalcium och då har jag ju ändå samma problem med för lite kalk..

Hur mkt extrakalk ger du dina hundar? Får de mkt ben oxå?

wesdi
2011-10-20 19:19
#3

Skäms Ähum… får erkänna att jag är inte så himskans noga med mått och exakta mängder per dag.

Ben… beror lite på tillgång (vad och när jag får tag på ben). Är därmed inte så petnoga med att de måste ha ben varje dag.  Men ja när jag vet att de inte får så mycket ben då blir det tillskott av benmjöl eller kalk.

Broskben, de jag hittat är från gris. Av vissa klassas det som köttben medan andra inte alls anser det vara köttben.

Nåväl, vovvarna gillar det och är något jag lätt hittar på mataffär så de får broskben till i stort sett varje måltid.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Rose1
2011-10-21 11:47
#4

Jag ger benmjöl, och ibland kalk då hundarna inte får ben.

Följer doseringsanvisningen på burken. Hoppar över kalciumtillskott då de äter ben/malda skrov/brosk/äggskal.

Sugiyama
2011-10-21 20:38
#5

Jag skulle hellre ge malda kycklingskrov som Jipotimas säljer. Innan jag hittade vom & hundemat köpte jag malda skrov och blandade med kött till Sabina som inte kan äta ben längre. Jag har läst på flera ställen att benmjöl är upphettat och då förstör man kroppens naturliga reglering. Med råa ben tar kroppen det den behöver och skickar ut det som blir över.

wesdi
2011-10-21 21:28
#6

Obestämd Enligt Standardts sida så är deras benmjöl inte syrabehandlat utan enbart torkat under tryck och malt.

Men nu blev jag nyfiken, var har ni läst att benmjöl är upphettat? Vilka märken gäller det?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Linnea
2011-10-22 09:43
#7

Att din hund bajsat slem beror nog på att den fått för mycket ben, lite ben mår de oftast bra av. Du kan ge tex revben från gris, det räcker säkert med ett par i veckan. Min hund och katt får färskfoder utan ben i men de får kyckling med ben utöver det (typ en gång i veckan).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elcyion
2011-10-23 17:28
#8

Jag har en plytt-hund (ca. 6 kg) och han får ungefär 300g/dag. Hans mage klarar inte av särskilt mycket ben, och därför får han 1 kycklingvinge/dag (ca. 50-70g) (de dagar han äter ben) och sedan fyller jag upp med rent kött för att få ihop en hel portion (150g totalt). Han får ca. 2-3 kycklingvingar/vecka.
Om du har Citygross i närheten köpte jag riktigt billiga lammben där. Betalade ca. 20.-/kg för dem och de ser ut ungefär som fläskben (men jag upplevde bitarna som mindre = lättare att dosera). Eller tex revben från gris (lätta att dra isär mellan benen).

Medarbetare på jack russel terrier

wesdi
2011-10-23 19:41
#9

Åå blir lite avundsjuk på din Citygross! Färska lammben hittar jag sällan eller så gott som aldrig på min Citygross. Bara lammdelar till rätt dyrt pris.

Däremot har bl.a. Willlys djupfrysta. Påsar om 2-3 kg (Nya Zeeland tror jag) innehållandes olika lamm-bitar till hyfsat bra pris.

Har precis tinat upp lite lamm-grytbitar till vovvarna, blir deras mat i morgon.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Sugiyama
2011-10-23 21:17
#10

Det var länge sen på yahooforumet BARF som det diskuterades.Finns även ett amerikanskt raw-food forum där detta diskuterats. Jill kanske skriver om det i sin bok också, kommer inte ihåg.

Elcyion
2011-10-23 21:29
#11

#9 Jag har ca. 15 mil till "min" Citygross. Blir tyvärr inte att jag handlar så ofta där nere Rynkar på näsan

Medarbetare på jack russel terrier

Katti
2011-10-25 16:23
#12

Mitt CityGross har heller inte lammben framme, men det kanske man kan fråga efter. Det ska jag göra nästa gång!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
2011-10-25 16:45
#13

Jag frågade något år om de hade blod. Hade räknat med att kanske få beställa. Jag ska kolla sa killen och kom tillbaka med en halvliter (utan lock). Det skulle de (då) ha 10:- för Glad

Jag kommer inte ihåg vad de kallades på etiketten, men de hade samma utformning som fläskben. Ingen av mina djur ville äta det gula lammfettet. Inte ens hittekatten som kan kasta i sig rutten pasta. Det är väl det du bör tänka på. Det gula fettet är det som får lamm att smaka "kofta".

Du kan ju inte få mer än nej om du frågar Flört

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: