Annons:
Etikett02-hund
Läst 6071 ggr
TimotejC
2011-10-20 02:43

Barf-gröten, ger ni det?

Ger ni gröt eller annat kolhydratrikt till era hundar?

Vad ger ni alltså förutom kött, ben och grönsaker?

Om ni ger gröt, vad ger ni för gröt då? Och hur ofta och tillsammans med vad?

Kan man tex ge gröt ihop med rått kött eller ska man ge det ensamt?

Enligt Jipotimas kan man ju ge gröt till hungriga hundar, i en annan bok skulle man inte blanda kött och spannmål i samma måltid…

Tycker min hund är rätt hungrig nu när jag ger rå mat. Samtidigt kan jag inte ge mer kött då hon blir för tjock, hon lägger på sig rätt lätt trots motion.

grönsaker blandar jag i, men man kan väl inte ge hur mkt grönsaker som helst heller, det är de väl inte gjorda för

Hur mkt grönsaker kan man ge innan det blir för mkt?

Annons:
wesdi
2011-10-20 06:38
#1

Jag ger *hundgröt* till nästan varje måltid. Inte i mängder utan en liten klick… mest för att kunna blanda ihop grönsaksmix eller nässle-/nyponpulver och benmjöl/kalk med.

Hundgröten jag gör består oftast av råris, bovete och hirs/quiona.

Å ja allt blandas i hop dvs hundgröt, grönsaksmix och kött. Här hemma blir det mesta köttet mald till färs då storpudlen gillar färsvarianten bäst. Cockern slukar oavsett form men ja enklast för mig är då att mala det mesta till färs.

Broskben är en annan favvo här hemma så det får vovvarna till varje måltid.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TimotejC
2011-10-20 11:26
#2

Ok!

När ger du benen eller rkb? Ger du gröt även till dem?

Vad har du för recept på gröten, lika delar av allt?

Kokar du upp mkt i förväg eller du står och koker lite gröt varje eller varannan dag?

Jag ger ju alltid min hund nåt att äta direkt på morronen när vi vaknar, lite grann bara.

Förr var det ju torrfoder, men nu när jag gått över till rå mat blev det 1-2 matskedar Nature Diet direkt på morronen.

Tycker dock det är onödigt att ta så lite ur en paket för den hinner bli gammal innan den är slut.

Nu när hon var konstig i magen (bajsat slem) fick hon vom på morronen eller annat kött. Men detta är ju jättebökigt då det är fruset och jag måste ha fram maten snabbt.

Därför tänkte jag om jag kunde ge henne typ bara gröt där direkt på morronen, typ 2 msk eller nåt. Oxå inget kött eller annat.

Skulle det funka?

Funderar annars på att göra nån typ av hundkex som hon kan knapra i sig snabbt på morronen.

Finns det nån bra hundkex-recept som är bra ur "vår" synvinkel, dvs så som vi utfodrar våra hundar?

wesdi
2011-10-20 14:47
#3

*Hundgröten* har jag ungefär lika delar av allt. Kokar så att det räcker några dagar.. 4-5 dagar räcker det i alla fall. Förvaras i burk i kylskåpet.

Bovete (som egentligen är en ört) ska sköljas i hett vatten för att få bort ett färgämne som annars kan irritera ögat. Jag brukar slänga i bovetet i en kastrull och vatten, låter det koka upp och så häller jag bovetet i en sil för att få bort kokvattnet. Därefter sköljer jag bovetet extra i kallt vatten. Nu är det klart att kokas som vanligt.

Det här med sköljning m.m. brukar stå på förpackningen.

Kom även ihåg att ris m.m. ska kokas i minst dubbla mängden vatten i minst dubbla tiden… finns även rekommendationer om att tredubbla mängden vatten och tid.

Om du vill ha mindre bitar kött/färskfruset så behöver du inte tina det helt för att dela det. Halvtinat brukar gå bra att dela och så kan du frysa in resten igen. Rent kött du fixat själv, frys in det i mindre förpackningar. Å andra sidan klarar sig kött/färskfoder i kylskåp några dagar.

Ben ger jag lite hur som helst. Broskben får de till maten, rekreationsben kan de få som *kvällsgodis*…

Mina hundar får mat två gånger om dagen, morgon och eftermiddag/kväll (beror lite på ev. aktivitet/träning).

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Katti
2011-10-20 16:13
#4

Mina får inga som helst kolhydrater.

Kött, ben, ägg och inälvor, that´s it! Någon enstaka gång fisk, oftast i form av VoH-foder. De får mycket vilt och gräsbeteskött så jag utgår från att de får i sig omega 3.

Tiken som har valpar nu får snälla bakterier (Lactiplus) och lite extra omega 3 samt mer ägg än vanligt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
2011-10-20 23:17
#5

Jag ger ingen gröt heller. Som jag kollade på kattsidan, så kan du i princip ge hur mycket grönsaker som helst (allrahelst råa) så länge djuret får full köttdel.

Jag har en katt som är konstant hungrig och slukar allt samtidigt som han måste ner i vikt… Han tycker om grovrivna morötter Förvånad Så han får en del sådana.

Medarbetare på jack russel terrier

Rose1
2011-10-21 11:56
#6

Jag ger lite ris då och då.
Avorioris eller Parboiled ris. Fullkorn är väl svårsmält, och så kräver det ju mer planering då det måste blötläggas i minst 8 timmar innan det kokas.
Ibland blandar jag lite hel bovete i riset.
Använder inte hirs eller korn som finns i viss recept.

Riset kokas i massor av vatten, så det blir en ganska lös konsistens. Minst dubbel tid, som wesdi skrev.

Lägger i en nypa mineralsalt på slutet och en stor klick ister.

Och riset blandas i den övriga maten, om det inte är en ren benmåltid. Men de får inte hela ben så många ggr/vecka.

James Wellbeloved har vetefria kex. Och man kan även ge en naturell riskaka.
En lite sked mager kesella (finns även laktosfri matkvarg) har en pH-reglerande effekt, och kan med fördel ges direkt på morgonen innan morgonmålet (det lilla målet).

Annons:
Sugiyama
2011-10-21 20:35
#7

Nix, ingen gröt här. Förstår inte vad det ska vara bra för. Skulle hellre ge rårivna morötter som utfyllnad.

wesdi
2011-10-21 21:22
#8

Flört Vi är olika.

Jag har aldrig kallat mig för BARFare…  tog för böveln lång tid innan jag ens insåg att jag faktiskt ligger barfandet väldigt nära fniss…

Jag ger hundarna mat på mitt sätt, det jag tror på. Hur andra gör.. är upp till var och en.

Vi lever nog olika, har olika syn på vad bra mat är, säkert olika intressen med våra hundar…vissa tävlar/går prov/jagar.. andra har hund enbart som sällskap. Våra hundars aktivitet torde därmed variera en hel del.

Vad som är rätt eller mindre rätt… tja … det kan nog diskuteras i evighet Flört

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Sugiyama
2011-10-23 21:22
#9

#8, jag svarade bara på ursprungsfrågan. Tycker också var och en gör som man tycker är bäst.

Sugiyama
2011-10-23 21:23
#10

Kanske ska lägga till att jag har en hund som har lätt att lägga på sig och då vill inte jag ge tomma kalorier i form av gröt utan den lilla mängd mat hon äter ska vara så näringsspäckad som möjligt.

Upp till toppen
Annons: