Kokt ben från älg
Hejsan! Jag är inte här inne så ofta.
Jag ger min hund huvudsakligen torrfoder men försöker få in en hel del annat också som berikning och variation.
Hur som helst har jag en fråga till er som är mer erfarna och insatta.
Jag fick en hög med rens från älg idag, det hade börjat lukta lite så jag kokte allt, även benbitarna (klumparna) som var med.
Men är det dumt att ge min hund kokt ben från älg?
Det är en liten shelte så hade tänkt att hon får gnaga lite och skala av köttet och greja med benet så länge det funkar, sen slänger jag benbiten.

Då det är kokt så ökar risken för att benet splittras och hunden får i sig vassa benbitar = livsfarligt.
Vet inte hur starka käkar en sheltie har eller hur gnagig din hund är, men skulle absolut inte rekomendera att ge det utan att ha 200% koll på hunden med benet. Bättre då att skrapa lös köttet själv och ge det utan ben.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för svar.
Jo jag vet att det är större risk för flisiga bitar när det är kokt, jag hade gärna gett det rått men det var tyvärr inget alternativ.
Självklart har jag tänkt övervaka henne när hon får det.
Hon är ingen benknäckare direkt. Sist hon fick torkad märgknota skrapade hon bort det lilla kött som satt kvar och slickade och smågnagde tills vi slängde den.
De hårdaste tugg hon annars får är tuggrullar av råhud och de äter hon sällan upp hela utan gnager hellre lite försiktigt då och då.
Hade hon varit mer glupsk och gnagig hade jag nog tvekat ännu mer….

#1 Men vad hjälper det att kolla på hunden hela tiden? Om benet flisar sig i magen är det ju redan försent?
Medarbetare på jack russel terrier

#3 Ja men om man har koll på hunden så kan man ju stoppa den från att gnaga lös eller svälja eventuella benbitar.
_**/Mvh Anne
#3 Ja precis man kan hindra hunden från att gnaga hårt på benet…
Men är det verkligen så illa med kokt ben från just älg?
Jag har hört att man kan ge kokt från nöt och vilt men ska undvika kokt från F…
Jag gav henne faktiskt en av de kokta köttbenklumparna igår. Den är stor och mycket köttig. Hon gnagde av kött och gnagde lite på broskbitarna med knaprade inte på de exponerade bendelarna.
Så jag känner mig lugn att ge detta som berikning, under övervakning, då och då.
Men jag hör gärna synpunkter, erfarenheter och information från fler…

#5 Nöt och vilt har kanske inte lika lätt att splittras som F-ben, men vid tillagning så ökar risken även med dessa.
_**/Mvh Anne
#6 Jo jag förstår att risken ökar vid kokning, men trodde inte det var såpass bekymrande. SKa absolut se till att hon bara gnager av kött och brosk och sådant.
Och framför allt se till att få ben som jag kan ha råa nästa gång