Annons:
Etikett02-hund
Läst 3563 ggr
bulldog
10/16/11, 9:29 AM

Mitt matschema

Vad tror ni om det här:

Mån: Kyckling + grönsaker

Tis; rött kött + köttiga ben + keso

Ons: äggula + rött kött

Tors: viltkött + keso

Fre: valfritt kött (rött/vilt eller kyckling) + omega 3

Lör: lammnjure/kalvnjure/lever eller hjärta + vom (färskfruset vom)

Sön: Fisk + fiskolja + frukt och bär

Jag har fodrat barf i 9 år men har lärt mig mycket sedan jag började, tex så ger jag inte längre ris eller havregryn och mixar grönsakerna i en mixer. Vet inte om jag ger rätt balans då jag är självlärd genom att studera pälsen, hundens energi och tarmfunktion etc Fanns inte så mycket att läsa om BARF när jag först började, men det är otroligt kul att se den växande populariteten av BARF:are .

Kom gärna med synpunkter, dock följer jag inte detta schema till 100% eftersom jag använder det mer som en riktlinje till vad jag ska tina upp till morgondagen.

Mitt röda kött kommer från kalv eller lamm, har helt slutat med fläsk då det innehåller fler gifter än lamm och kalv. När det finns att tillgå så brukr jag även köpa på mig kaninkött.

Annons:
Elcyion
10/16/11, 8:14 PM
#1

Jag antar att du har en hund att fodra med tanke på ditt nick? Hundar behöver inte hjärta för att må bra (till skillnad från katter). Däremot har jag för mig att hundar behöver lever. Kommer jag ihåg rätt är det minst 5%/vecka som gäller. Gärna närmare 10% om du bara ger en gång/vecka.

Jag förstår inte riktigt hur du menar på dag 6 (lördag). Ger du lammnjure + halvnjure + lever eller är det någon av de tre?

Medarbetare på jack russel terrier

bulldog
10/17/11, 7:05 PM
#2

Ja jag har hundar, en amerikansk bulldog och en liten staffe. Det där med att inte behöva ge hjärta var någonting nytt!

Precis, jag ger antingen lever, njure eller hjärta på den sjätte dagen, nu har jag dock gett kalvnjure i 2 veckor istället för lever som brukar vara enklast att få tag på. Tänkte passa på att fråga ifall jag kan ge njure nu i en månad framöver utan att hundarna får a-vitaminbrist eller är det bäst att inte mixtra och ge lever istället för njure eller annat?

bulldog
10/17/11, 7:08 PM
#3

Har även funderat på ifall det skadar eller hjälper hunden att ge fiskolja varje dag istället för bara 2 grr i veckan? Har börjat ge det allt oftare, speciellt till valpen.

Elcyion
10/17/11, 7:23 PM
#4

En "normal" hund kan bilda taurin genom att sammanfoga två olika aminosyror. Men elitpresterande hundar (tex kappgreys) behöver mer taurin än vad de brukar bilda av den vanliga kosten. Men hjärta är absolut inte farligt att ge, men inte kritiskt som med tex katter.

Här hemma går njure och liknande som (rött) muskelkött. Jag skulle fortsätta att ge lever ungefär 1 gång/vecka och köra njure och liknande på muskeldelen.

Fiskoljan vet jag inte just nu. Får återkomma om jag hittar någon information om det om inte någon annan hinner/kan svara före.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
10/18/11, 3:56 PM
#5

#3 De är absolut inte skadligt att ge fiskolja varje dag. Mina hundar får fiskolja alla dagar utom de dagar de får fisk.

Däremot ska du inte ge fiskLEVERolja varje dag. Det kan vara skadligt.

Upp till toppen
Annons: