Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 4771 ggr
Zabbio
10/3/11, 7:39 PM

Barf inspirerad kost mot artros?

Kiro har fått diagnosen artros/reumatism/autoimmun grejs.

Veterinären ville helst att jag sulle köpa ett foder med glukosamin eftersom diverse antioxidanter, essesntiella fetter m.m. fanns med i det… Jag är inte så pigg på varken hills eller RCs foder, dessutom har det fodret jag ger nu äntligen fått Kiro att gå upp i vikt (25kg, har gått upp ca 4kg men är fortfarande smal och ganska omusklad), han har fått veterinärfoder tidigare.

Så det blev ett tillskott istället, som ska innehålla antioxidanterna och glukosaminet iaf. (detta har jag köpt och kommer att ge)

Finns det något på barf-sidan som jag kan komplettera med ytterligare? Jag har just nu inte möjlighet att helt gå tilbaka till barf, men nästa torrfoder kommer bli ett utan spannmål i varjefall (med ris dock). Tror att han kan hålla vikten även på det.

Men vad i den naturliga vägen innehåller antioxidanter och viktiga fettsyror? Ägg? Någon inälva? Ben? Kött? Att ge bredvid den vanliga maten, alltså.. som ett komplement.. för nog borde de ämnen som behövs vara bättre i naturlig mat än samma ämne inslaget i tabletter eller torrfoder… Han får gristassar och så emellanåt och jag har lätt att få tag i hjärta, lever, ibland njurar osv… har bra ägg från trädgårdshöns.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
10/3/11, 8:52 PM
#1

Brukar det inte rekommanderas glukosamin + fiskolja (laxolja) vid ledproblem? Fiskolja/laxolja kan du köpa på foderbilen (om du inte har det tillgängligt i någon djuraffär).

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
10/3/11, 9:56 PM
#2

Det är ju en ide, finns ju omega syror i det iaf..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
10/3/11, 10:08 PM
#3

Naturligt glukosamin ska finnas i brosk från gris. Vet inte om det finns i annat brosk också. Men jag vet inte i vilka koncentrationer (men det kanske någon annan vet?)

Har du tittat på vad artrosföreningen för hund skriver om tillskott/rehab? http://www.hundartros.se/index.php?c=81&kat=Hemsida_index

Medarbetare på jack russel terrier

pius314
10/4/11, 12:01 AM
#4

sorry lite ot: Nu har jag inga vetenskapliga belägg, men "min" uppfödare tror starkt på barf/färskfoder för hela hunden men speciellt för lederna. Hon har rekommenderat mig laxolja som komplement till kycklingen/vommen/viltköttet/etc.

så får han fin och blank päls på köpet ;-)

Lycka till!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Zabbio
10/4/11, 9:47 AM
#5

Glukosaminet håller jag mig nog till tillskott (kan så klart ge brosk också) men det var mest om 'allt viktigt runt om''. Laxolja är väl egentligen också ett tillskott ;) Men kan ju se om han kan få det iaf.

#4 Som sagt kan jag inte ge ren barf som det är. Har varit inne på den linjen. Fin päls har han redan och vikten höll sig inte på ren barf heller, för mycket tuggande och för lite mat.Han är inte så matglad.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pius314
10/4/11, 1:47 PM
#6

#5 har du provat färskfoder, det är ju färdigtuggat ;-)

ska inte tjata om det mer. Hoppas du hittar nåt som funkar.

Tjing

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Zabbio
10/4/11, 2:08 PM
#7

Ok, så här tänker jag just nu… Jag har tillskott för ca 2 månader, s¨å jag har gott om tid att gå igenom ''planen'' och fundera ut, hitta fallgropar osv. Ska söka mer fakta i ämnet också, men vill gärna disutera det lite generellt ändå :)

Jag har hittat rent glukosamin för hund och häst som är extremt billigt i  jämförelse med alla färdiga tabletter. Troligtvis eftersom det är till häst också, som behöver så mycket mer.

Men enbart glukosamin känns inte tillräckligt.. så om jag blandar det med en ekommenderad dos fiskolja och en multi-vitamin/mineral flytande lösning.. kan det bli jämförbart i kvalitet med de färdiga tabletterna?

Det skulle kosta mig mindre än ca 250kr/halvår istället för 200-600kr/månad.. men även om jag är ganska fattig så vill jag ju självklart att det ska vara bra för Kiro. Det ska inte vara något bara för att lindra mitt samvete, utan för att han ska bli å frisk som möjligt.

Jag får erkänna att jag har lite svårt för fraser som ''med gurkmeja'' eller ''grönnäbbad mussla'' när de inte skriver vad i gurkejjan eller musslan som är så himla bra.. jag menar.. är det bara antioxidanter eller något spårämne så känns det ju lite sälj-gimmick där man kan få samma sak från betydligt simplare och vanligare råvaror…

Ska läsa mer, tack för länken ovan också :)

Btw fick vovvarna grisekrorr idag, uppskattat ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
10/4/11, 2:42 PM
#8

Eller glukosamin, nyponpulver, fiskolja? Nypon verkar innehålla både antioxidanter, mineraler och vitaminer som är relativt bevisat bra mot ledproblem..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
10/4/11, 3:47 PM
#9

Jag vet inte hur pass effetktivt det är med hästglukosamin till hund. Hästen är herbivor (stavning?) och äter bara växter. Hunden är carnivor och äter mest kött.

Ang. musslan. Kan det vara grönläppad mussla du menar? Den vet jag används för behandling av bl.a reumatisk värk http://www.grönläppadmussla.se/

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
10/4/11, 4:10 PM
#10

#9 Det glucosaminet är för både häst och hund.  Det var vitaminerna som var för häst, men om jag tar helnyponpulver stället så är det något som haft bra effekt både på hund, häst och människa :) (så det blir inga enbart hästelaterade produkter ändå) Nyponpulver står i fetstil över en lista av ämnen mot artros/reumatism, grönläppad mussla finns inte med (antagligen för att det är så pass nytt eller nåt). Men jag satsar nog ändå hellre på nypon + glukosamin än på musslan. Och inte bara för priset utan också för att jag helst inte vill ge mer eller mindre sällsynta djur (ex. musslor som bara finns i Nya Zeeland) till min hund (eller mig själv) om det finns betydligt vanligare råvaror (ex nypon) som funkar lika bra. Har läst om  flera som ger nypon med bra resultat nu.. har faktiskt inte sett lika många som rekommenderar grönläppad mussla, även om det fins en del.

Så jag kör nog hellre på nypon, om det visar sig ineffektivt kan jag ju gå över till musslan..

Jag vet att hästar och hundar äter olika saker, men ofta kan ''grund-ämnena'' (vitaminer, mineraler, fetter osv) tas upp lika bra oavsett…   Dessutom kommer glukosamin ffa från skaldjur, iaf på de burkar jag läst på, inklusive denna :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
10/4/11, 4:59 PM
#11

Som sagt, det var bara en fundering kring glukosaminet. Jag vet iaf en som använder grönläppad mussla för sin reumatiska värk (människa). Problemet med all alternativ medicin är att skulle det inte fungera, kan inflamationen i lederna bli värre. Jag har en kompis som har ledgångsreumatism, som helt enkelt inte vågar prova de alternativa medicinerna pga rädsla för försämring. Jag tror att mycket på humansida bottnar i den rädslan (som iof är befogad). Tittar man på vad min tjejkompis äter för mediciner ingår där bl.a malariamedicin (som visat sig effektiv mot reumatism) några stycken till varav två det står i bickpacksedeln att de inte får lov att kombineras. Hon måste gå till läkaren för att ta regelbundna blodprov på levern. Skulle hon då kunna byta ut de krockande/alla medicinerna mot alternativa saker skulle det kanske kunna ta bort risken för leverproblem.

Men jag har några bekanta som jag tror har konton här på iFokus som har/har haft hundar med olika ledproblem. Bl.a artros. Vill du prata med andra som är i samma situation kan jag kolla om de vill kontakta dig för tips och råd?

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
10/4/11, 5:07 PM
#12

#11 Tack för erbjudandet, men jag har googlat runt och läst en  hel del trådar i ämnet :) Checkade lite här mest för att.. Klart att vill de prata så är det ju bara bra :)

Glukosaminet är ju vad veterinären ordinerar och det ska han också få. För övrigt nämde vetten antioxidanter, och det finns det gott om i nypon. Samt såg jag de flesta ämnena som fanns på de färdiga glukosamintabletterna för hund, under  nyponpulvrets näringsvärde. Men rent tekniskt är ju grönläppad mussla lika mycket alternativ medecis som nypon :)

Något glukosamin-preparat lockar med musslan, ett annat med nässla och gurkmejja, ett tredje med någon annan ört/tillsats…

Så om vetten ordinerar glukosamin+antioxidanter så är ju lukosamin och nypon en kombination så god som någon.. lite amino-och fettsyror på det (fiskoljan) kan ju inte skada,

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
10/6/11, 9:37 AM
#13

Kanske ska börja barfa iaf.. hittade ett recept som gjorde det enkelt och lugnar mina nerver…

Vet inte.. får se om jag får jobbet jag sökt.. vill ju helst ha helt spannmålsfritt eftersom jag fått iden att för mycket kolhydrater bidrar till inflammation osv.. (LCHF hjälpte iaf min värkande rygg när jag gick på det, och hundar är ju mindre växtätare än människor)… samtidigt rädd att inte ge tillräckligt av allt… sen har vi ju frysplats osv, men jag kan nog köpa mycket färskt. Vi får se..

Han gillar inte riktigt vanligt foder heller, trots tonvis av burkmat iblandat. Bleh.

Men det lutar åt nypon-glukosamin-fiskolja för lederna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
10/6/11, 10:36 AM
#14

Du vet att du kan göra nyponpulver själv?

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
10/6/11, 12:42 PM
#15

#14 Lättare att köpa, och blir inte så dyrt eftersom det inte går åt så mycket :) (på nätet får jag 500g för mindre än 200kr. inkl. frakt. Lite skillnad mot 200g för 400kr som de tar i hälsokostäffären här,..)

Man kan göra det mesta själv men jag orkar inte krångla. Anledningen till att jag slutade barfa förut var depression, och den är fortfarande kvar. Därför tvekar jag till att barfa igen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
10/6/11, 1:22 PM
#16

Depressioner kan sänka den bäste. Många som inte tänker på att de kan göra eget nyponpulver.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
10/6/11, 4:21 PM
#17

Ja, tack för tips :)

Har köpt hjärta, späck, knorr och tunga till vovven idag. Beställt nypon och nässleulver och börjat ge fiskolja…Har lite  lamm och vilt i frysen med. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
10/6/11, 11:18 PM
#18

Var försiktigt med fiskoljan i början. Det är en sådan sak som du ofta behöver trappa upp. Har du köpt Standardts fiskolja, skulle jag rekommendera dubbelt så lång upptrappning/infasning som det står på flaskan. Den är superfet och det är inte säkert att din hunds mage klarar av full dos. Kvalitét före kvantitet :) De andra fungerar det också, men där kanske du måste ge större mängd för att få samma resultat.

Låter som en bra plan :)

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
10/7/11, 12:31 PM
#19

Han är van vid olja i fodret då han tidigare fått rätt mycket i sitt torrfoder för att gå upp i vikt (hjälpte lite.. med olja+kattburkmat gick han upp från 21 till 25kg, är fortfarande underviktig dock). Han rör knappt maten… vilket alltid har varit  jobbigt. Fick två tsk fiskolja direkt första dagen och hade inga problem.

Men nu äter han igen, till och med försvarar sin mat. Det är himla härligt att se :) Och med detta receptet (som i princip går ut på att ge nypon, nässla, vom och fiskolja som tillskott på vitaminer och mineraler) så behöver jag inte oroa mig för att ge exakt rätt variation av olika kött och inälvsorter utan kan ge vad som  finns till hands och han får ändå i sig det han behöver.. (lägger nog till lite benmjöl om det inte blir så mycket ben i köttet en tid). Det kanske inte är helt optimalt.. men bättre än något torrfoder som består till 60% spannmål och som han ändå inte äter.. ens när det är uppblandat med kött..

Ska köpa bravos vomburgare och ge en om dagen, plus blandat kött (Citygross brukar ju ha lite udda sorter, annars finns ju kyckling m.m.) och så tillskotten…

Köper fiskolja för människor, ska ju vara ren fiskolja så det kan ju knappast spela någon större roll :)

Mitt problem med barf innan har varit framförhållning, ständig stress över att inte ge/få tag i rätt sorts kött, blanda rätt osv. Nu har jag mer frysplats också och ett kylrum/jordkällare där jag lätt kan lägga ut kött för ett par dagar så att det får tina i ugn och ro… och slippa den ständiga oron över att han inte äter och om torrfodret egentligen duger.. fast man blir ju lite blind också. Vill ju intala sig att det funkar för nästan alla andra så varför ska jag krångla till det… ändå har jag ju sett  hur hundar blivit lugnare och mått bättre på alla plan med barf..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
10/7/11, 1:01 PM
#20

Jag har också problem med min framförhållning och är jätteförtjust i Bravos förpackningar (även om köttkrossen stinker fan av gissningsvis vom). Men är inte så känslig. Jag tar fram en dagsranson kvällen innan och ser glad ut.

Jag vet att det rekommenderas att ha minst 5 olika köttkällor, och jag brukar nöja mig med 3. nöt, gris och kyckling. Det är vad jag kan få tag på här. Jag är helt övertygad om att mina djur mår bättre på den än på vilket torrfoder som helst!

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
10/7/11, 1:08 PM
#21

Jo, precis :)

Som att det finns mer än en köttkälla i torrfoder.. x)

Men blev ändå lättad när jag läste om de här tillskotten… nypon bör jag ge ändå och nässla finns ju i glukosminpillret(som ska bytas ut mot rent pulver iom att han kommer få nypon och nässla separat).. Nypon känns som ett logiskt tillskott, det händer ju att vargar och andra hunddjur äter just bär och så, så det borde han kunna tillgodogöra sig. De äter kanske inte nässlor så ofta, men det borde väl också vara ganska stort upptag på det…

Det känns iaf som ett bra komplement/örsäkring ifall jag missar något. Men han får ju en ganska varierad kost ändå..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pius314
10/7/11, 1:26 PM
#22

#21 min hund förser sig gärna med nypon när vi är ute, jag låter honom hållas… och det var ju bra visar det sig :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
pius314
10/12/11, 10:23 PM
#23

apropå glukosamin…

jag har lindrig artros själv (och en menisk som blev bortplockad förra året). Då sa kirurgen att artrox och andra artros-medel på apoteket är totalt verkningslösa. Det enda som gäller (när vi snackar medicin) är anti-inflamatorisk medicin…

kollade vad artox innehåller… grukosamin…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Zabbio
10/12/11, 11:54 PM
#24

#23 Har också läst om flera studier där glikosamin är verkningslöst, men nu har jag en burk så det är lika lätt att blanda i :) Man vet ju aldrig.. har 500g och han ska ha 1krm om dagen, så..

Nypon verkar det däremot finnas en del undersökningar som pekar på att det funkar, och lite egen erfarenhet (från folk på forum). Fast de lär innehålla något anti-inflammatoriskt ämne läste jag nånstans..

Nu vet jag inte ens om det är artros ller om det bara är borrelian som spökar, kanske det försvinner  med den.. men kommer fortsätta tillsätta nypon, glukosamin och nässta i hans foder. :3

Har börjat dricka nypon och nässla själv, kanske kan det hjälpa min rygg..

Kiro är över helt på barf nu. Har ju fått kött emellanåt hela tiden så det gick smidigt att byta över. Frukosten är en grön biff som luktar vedervärdigt av nässlepulvret (blandfärs, nässla, nypon glukosamin) men han äter det glatt. Köttfärsen ska byas ut mot vom, väntar bara på att  pappa ska till Bravo och köpa Ceddies burgare, så köper han vomen samtidigt. Inom en vecka :)

Sen blir det resten av maten (ben o kött osv) till middag.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pius314
10/13/11, 12:24 AM
#25

#24 åh kanske ska prova nypon själv då ;-) Har du provat vom förut? Annars kan du förbereda dig på att den inte luktar hallon precis heller (du kanske har koll på detta, sorry isf). Lycka till med allt. Hoppas det blir bra snabbt!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Zabbio
10/13/11, 11:04 AM
#26

#25 Hade en föreläsning om barf  när jag gick djursjukvård, då fick vi lukta på vom.. :P Fast  har ju hört om dess ökända väldoft redan tidigare… :P En luft-tät burk för upptining är införskaffad. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: