BARF iFokus

BARF

Etikett03-katt
Läst 2051 ggr
Airwyn
0

(K) Hemgjort foder till katt?

Vad kan man ge katten och vad är viktigt att tänka på? Jag tänkte inte ge ben till att börja med utan kalcium tillskott i pulverform.

Hänvisa inte till en massa sidor, Googla kan jag, utan jag vill ha personlig erfarenhet här! :)

Elcyion
0

Jag förstår inte riktigt frågan?

Medarbetare på jack russel terrier

Sarah-S
0

Jag brukar utgå ifrån dessa två "recept" när jag sätter ihop mat till min katt.
jag kör allt i köttkvarn till en röra eftersom hon annars väljer att inte äta vissa saker….

1 kg muskelkött
350 g hjärta
170 g lever
100 g "övrigt" (Kan ersättas med mer muskelkött istället)
4 st äggulor
9 g kalcium (1 msk benmjöl = ca 1,5 g kalcium)

Och om man vill göra sitt eget recept:

60% kött
10% ben
10% hjärta
10% lever
10% övrigt

Ger man benmjöl doserar man ungefär 1 tsk per 200g "röra". Alltså kött och inälvor blandat. Man kan tillsätta lite mineralsalt i små kvantiteter för natruim och jod.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
0

Varför vill du inte ge ben? I min värld så är just benen, och aktiveringen de ger, en av de allra största fördelarna med BARF!

Sarah-S
0

Ben kan vara svårt att få katten att äta om den är ovan, oftast lättare att börja med röra+pulver och sen försöka övertyga katten om fördelarna med att gnaga på tex kycklingvingar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
0

Det jag reagerade på var "…tänkte inte ge ben…" Det låter inte som om katten inte vill, utan som om ägaren inte vill!

Airwyn
0

1# Vad är det du inte förstår?

2# Tack för svar! Det är nog där jag ska börja.

5# Det där var din egen tolkning.. Katten är rädd för allt nytt och där inklusive ben, jag tänker inte tvinga henne äta ben om hon inte vill nu i början. Risken är att hon då kommer rata köttet med.