Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 3549 ggr
Seglarina
2011-10-06 20:11

Hur lär jag min katt att BARFA?

Hej

Jag Har nu köpt fint kött och både jag och mina katter ska barfa har jag tänkt :-)

Idag bjöd jag dom på det. Den ena åt fint av det. Men min andra katt ville inte ha. Jag har tidigare försökt att mata henne med både räkor, skinka och cremefraice, men inget duger. Till saken hör att hon är hittekatt, hon vill helst ha Mjao blötmat, men får det inte speciellt ofta (bara som "lördagsgodis" och om matte vill ställa sig in). Slutar helt med det nu.

Jag var till veterinären men dessa två. han som är uppfödd på torrfoder (eukanuba och Royal Canin) hade inga problem med tandsten, men min hittekatt hade det, kan vara intressant att veta kanske.

Nu till min fråga: Hur ska jag lära henne att äta det råa köttet? Hon bara nosar på det och sen tittar hon längtansfullt på mig. Jag delade köttet i mycket små bitar för att det skulle vara lätta tt äta det.

Tacksam för råd.

Annons:
Elcyion
2011-10-06 23:24
#1

Jag antar att din hittekatt till vardags äter torrfoder? Jag hade en katt som enbart skulle ha torrfoder och ev. tonfisk. Inget annat gick ann. Inte ens som 12v kattunge…

Idag äter hon i stort sett 100% barf! Skrattande

Jag gjorde som så att jag först fasade över henne på en spannmålsfri burkmat (men eftersom hon redan gillar det hoppar jag över det steget). Det viktiga är att skapa 2-3 fasta mattillfällen under dagen.

Efter det började jag byta ut en liten del av burkmaten mot kött och blandade om. För att sedan öka på köttmängden. När jag hade fått henne att äta det, serverade jag en större mängd kött på ena målet och åt hon upp det fick hon lite burkmat. Det andra målet var ren burkmat. Det viktiga med katter är att de äter minst 1 gång/dag. Efter hand kunde jag fasa bort burkmaten från ena måltiden (barf + burkmat) för att sedan fasa ut all burkmat.

Visst händer det de att får burkmat här ibland när jag är lat, men det är inget problem att gå tillbaka. Båda katterna gillar barfen :)

Medarbetare på jack russel terrier

Seglarina
2011-10-07 13:01
#2

#1 Tack för tips. Ja hon har fått mest torrmat hos mig. Jag har varit tvungen att vara borta stora delar av dagen tidigare, men har nu ändrat på det.

Spannmålsfri burkmat, vilen sort kan det vara Bosita, kanske? Det äter hon.

Elcyion
2011-10-07 13:02
#3

Bozita, mjau, euroshopper (tror jag). Sen finns det fler. Men det är de billigaste och som är lättast att få tag på.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: