[k] Campylobacter
Halloj alla kunniga BARFare!
Jag har enligt finfina råd här inne kört en halvbarf på mina katter som nu är drygt ett halvår gamla. De får blötmat med tillägg av främst kycklingvingar för allt annat som vi prövat har verkat för hårt hittills.
Nu har jag varit riktigt illa däran i mage/tarm ett par veckor och får provsvaret - campylobacter.
Mer om dessa elakingar:
Läkaren frågade mig om vad jag ätit vid tiden för insjuknande, syftar på kyckling eller annan dåligt tillagad mat men när jag googlar verkar det oftare vara vattenburet. Det står även att katter kan vara bärare.
Vad har ni för erfarenhet av detta och vad kan jag göra för att minska denna smitta, om det nu är från katterna eller kycklingen (som de drar över hela köksgolvet innan de är klara) …?
Tack på förhand
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Jag vet bara att kyckling är en relativt vanlig smittkälla och att det därför är väldigt viktigt med god hygien när man BARFar. Katter blir sällan sjuka av campylobacter (trots att det finns i tarmfloran) men vi folk är ju lite mer klenmagade.
Om du tror att det kan vara vattenburet är det viktigt att du kollar vattenkvalitén men är det kommunalt vatten bör du inte vara ensam om att bli sjuk.
Om du är noga med att tvätta händerna innan du äter så bör du kanske inte bli smittad? Om det nu inte är i dricksvattnet såklart…
Det räcker ju inte med bara god handhygien (även fast det räcker långt) utan man måste se till att de ytor där man tillagar mat och äter mat är rena dvs. tillåter man katterna att vara på bord och diskbänk är det viktigt att rengöra ordentligt (tex. med ytdesinfektion) innan man börjar med matlagningen eller äter. Inga pussar på nosen osv.
Men jag tycker du ska kolla upp andra möjligheter, självklart.
Det är ju lite långsökt att man skulle smittas av katterna om man håller god hygien. Kanske mer troligt med flugor då?

Jag brukar ha på handskar, sådanadär latex som man kan köpa på apoteket när jag håller på med katternas mat, samt är noga med hygienen efteråt.
Oj många tips och funderaingar, tack!
Det är inga problem med själva hanteringen av kycklingen för mig, dock så drar ju katterna runt över golvet när de äter kött och ben. Jag får dem inte heller att slua hoppa upp överallt, köksbord och diskbänk har jag verkligen försökt med men vet inte hur, mer van med hund
Vattenburet borde det kanske inte vara, jag och sonen dricker oftast från reningskanna (sambon dricker direkt från kranen) och sonen har inte blivit sjuk (kanske hade en släng på morgonen häromdagen, om det går att ha en släng). Om jag nu inte fått detta utanför hemmet.
Bananflugor har det som vanligt funnits en del i slutet av sommaren!
Jag funderar på att kanske ge dem annat än kyckling om det nu är en större risk med det … men de verkar fortfarande inte kunna tugga annat ben så bra än.
Nästa fråga, hur negativt är det om de bara äter mjukmat och kött med inte tuggar så mycket hårt?
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Det är ju ingen höjdare för tänder och tandkött med bara mjuk mat, men borstar du tänderna regelbundet ska det väl inte vara några problem.
Ok, får öva på andra ben och borsta tänderna så länge! Tack
~ Se med öppet sinne ~

Som alla andra säger, god hygien brukar räcka, men var försiktig med korskontamination, dvs att kontaminerat kött (i det här fallet med campylobactrer) är i närheten av din mat, oavsett om den är vällagad. För yttemperaturen kanske inte är tillräckligt varm och bakterierna stormtrivs! För att vara på den säkra sidan kan du ju ha en egen skärbräda för katterna som är avskiljt från dina köksredskap, förvara de luftigt. och som min lätare i livsmedelshygien brukar säga "diska inte skärbrädan med en slapp hand utan gnugga ordentligt, hårt ska det vara"
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Tack! :)
Jag har inte skurit katternas mat, utan ger dem hela vingar, men de kladdar runt hela golvet och är själva överallt! :P
Får tvinga i hela familjen mer superyoghurt så de goda bakterierna spöar elakingarna. ;)
~ Se med öppet sinne ~

Jag såg på ett annat barf-forum att någon hade satt fast vingarna i elementet med två buntband. Det ena i en ganska stor ögla (runt röret/rören på elementen) och den andra igenom öglan och runt kycklingvingen (tight). Sedan lagt en bordstablett i plast under. De stannar där du har tänkt dig samt lätt att städa tabletten.
Medarbetare på jack russel terrier
Aha det var ett bra tips! Tackar så mycket! :)
~ Se med öppet sinne ~