Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 8890 ggr
zickan
1/27/11, 9:48 PM

Färskfoder Klass?

Ställde samma fråga på hundforumet. Men kanske kan ställa den här också.

Jag har inte kört på färskfoder senaste 1-2 åren. Innan körde jag det endast. Nu har jag en blandras på 22kg och en bullterrier valp på ca 20kg 6mån.
Fick tipset att börja med Fodax färskfoder. Men det är svårt att få tag på.

Zoo affärerna här i västerås verkar alla köra på Klass LÄNK.
Kanske någon som vet om det är ett bra innehåll och värt att köra på?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
CafeAuLait
1/28/11, 12:17 AM
#1

Jag frågade Klass via mail om de kunde skriva i % vad kompletteringsfodret innehöll, eftersom jag planerar att använda Klass foder till katterna. De vägrade dock göra det. De skrev att om jag uppgav nummer så kunde de ringa upp och förklara. Jag vet inte, men det känns oseriöst att inte kunna ge sådanna uppgifter via mail(!?)

Hoppas någon annan har något vettigt svar.

Katti
1/28/11, 12:35 AM
#2

När det gäller kompletteringsfodret tar de väl lite vad de har för dagen, så de vill inte lova något när det gäller analysen. Fast något ungefärligt borde de kunna bjuda på, eller mellan x och y, tycker man!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CafeAuLait
1/28/11, 1:01 AM
#3

Man tycker ju att det mer tydligt ska framgå vad som är i och i vilken mängd.
På hemsidan står det uppradat, förmodligen i storleksordning, vad det innehåller men jag känner att det inte är tillräkligt med information för mig tyvärr.
Jag menar till och med mjau skriver ju ut 4% kött, 80% vatten, sen kan man ju räkna ut att en liten del är mineraler och resten brosk, senor och annat animaliskt som inte får kallas kött och lite fett också förstås.

Eller är det så att det står en vettigare innehållsförteckning på själva produkterna? Men om det vore så borde det väl stå på hemsidan?

Heffipeffi
1/28/11, 1:28 AM
#4

#1 Jag har också frågat om innehållet i köttkrossen, men de kan inte svara för det kan vara olika från gång till gång. Det enda de säger är att det är en viss procent inälvor, men vilka och hur mkt kan tydligen variera.

Heffipeffi
1/28/11, 1:30 AM
#5

Jag har ingen erfarenhet av deras helfoder, för det var väl helfodret du undrade över? Däremot undrar jag varför de ha med melass i fpdret?? Låter som ngt billigt att fylla ut med.

Heffipeffi
1/28/11, 1:33 AM
#6

Har du ingen återförsäljare av Nordic, eller vom och hundemat i närheten? Jag tycker de har bättre innehåll än Klass. Speciellt VoH somär spnnmålsfritt. Bullterrier brukar ju ha lätt för att få hundproblem, så jag tycker nog att du ska försöka få tag på VoH.

Annons:
zickan
1/28/11, 2:34 AM
#7

#6 hundproblem ;-)…
Jag vet inte mycket om Klass, därav frågar jag er som kanske har lite bättre koll på färskfoder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Heffipeffi
1/28/11, 2:48 AM
#8

#7 :-)) Fingrarna gickav sig själv där. Men du förstod säkert att jag menade HUDproblem ;-)

zickan
1/28/11, 10:41 AM
#9

Haha jo. Bara kul att märka ord ibland :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Heffipeffi
1/28/11, 7:14 PM
#10

#9 Skrattande

zickan
1/28/11, 8:10 PM
#11

Tror tråden kan låsas om ingen annan finner den intressant.
Var hos buffalo bulls i dag och mötte min valps pappa. Uppfödaren erbjöd sig att åka med mig till en annan plats som säljer nordic :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Skunken
1/28/11, 8:15 PM
#12

Toppen ;)

Hehe det kan vara lite segt ibland ;) barf.ifokus alltså och inte nordic hundfoder :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Skunken
1/28/11, 8:15 PM
#13

Toppen ;)

Hehe det kan vara lite segt ibland ;) barf.ifokus alltså och inte nordic hundfoder :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Bogart
1/28/11, 8:34 PM
#14

Klass är väl nog det sämsta färskfodret, då det enligt mig innehåller en hel del onödigt. Jag skulle dock valt det om det var enda alternativet, allt färskfoder är ju bättre än torrfoder. Ser att du kanske ska få tag på Nordic, och det tycker jag helt klart är bättre än Klass, även om det inte är är så bra som jag anser att ett färskfoder borde vara. Det bästa är ju helt klart Vom og hundemat och Canifor (men det sistnämnda finns knappt att få tag på).

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

lambero
10/2/11, 8:44 PM
#15

Inser att detta är en väldigt gammal tråd, men jag hörde faktiskt av mig till Klass och frågade. Blev uppringd och fick veta att det är ca 2/3 animaliskt i deras foder.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Upp till toppen
Annons: