Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3543 ggr
Elcyion
2011-09-14 20:39

[H] Hungrig hund

Jag har visst två matmonster här hemma (ena katten + hunden). Katten får lite bukfylla med grönsaker. Detta för att han måste gå ner i vikt.

Men hunden har jag lite motsatt problem med. Han väger 5,5-5,8 kg, men är helt omusklad. När vi åker bort får han torrfoder. Har precis beställt hem taste of the wild.

Här hemma får han ca. 200g barf/dag. Ingen röra. Han får lite blandat. Hans mage är även ganska känslig för ben än så länge. Inte sleminkapslat, men det blir väldigt lätt "benbajs".

Jag har räknat på ca. 3% av kroppsvikten på barfen. På den mängden barf han får nu skulle han väga ca. 6,7kg för att det ska vara 3%. Ändå är han vrålhungrig.

Hemma hos pojkvännen får han just nu Eukanuba/Iams (kommer inte riktigt ihåg). Där är vi ca. 1 helg/månad. Där får han mat som om han vägde 6-6,5 kg. Hos pojkvännen verkar han också konstant hungrig. Jag har provat att blöta upp maten först, ge mer samt att ge de torra kulorna i olika aktiveringsleksaker.

Både hemma och hos pojkvännen får han mat morgon + kväll. Ca. 10-12 timmar mellan varje mål.

Min fundering är om han får för lite mat (att 3% av kroppsvikten är för låg %-sats. Han är en "normal" presterande hund. Vi går på långpromander på ca. 45-60 min + 2-3 st 5-10 min promander. Han har inte världens bästa kondis heller. Utöver det tränar vi lite trix och balansövningar med hjälp av godis + klicker. Det verkar även kvitta vad han får som mat (kött/organ/ben). Jag upplever honom lika hungrig iaf.

Gör jag något fel?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Elcyion
2011-09-15 23:14
#1

Idag fick de mat runt 10 på förmiddagen. Runt 16 stod han och slickade i matskålen igen. Han fick en aktiveringsleksak med lite torrfoder i, och är nästan manisk på den. Även om den är tom vill han inte lämna den ifrån sig. Han bara kör på och hoppas på att det ska ramla ut mer. Att han resursvaktade den skulle jag köpa om han bara låg och sprang undan med den. Nu fortsätter han aktivt rulla den och morrar om jag försöker ta den. Brukar byta till mig den med en godis. Det är inga problem.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2011-09-16 17:21
#2

Testa att ge honom lite mer mat väl? Blir han tjock kan du ju alltid minska igen eller ge mer grönsaker. Hur många mål ger du per dag? Min erfarenhet av hungriga hundar är att det är bättre att ge ett stort mål om dagen än flera små. Du kan ju också ge honom ett lite större ben som tar mer tid för honom att gnaga i sig.

Elcyion
2011-09-16 19:05
#3

Han får nu mat 2 gånger/dag. Han får redan mer mat än han borde göra av med (räknat på 3%av hans kroppsvikt). Mer ben vill jag inte ge, då han väldigt lätt får benbajs/blir stenhård i magen. De ben han får tar honom ofta en stund att tugga igenom. Tex fläskben.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2011-09-16 19:29
#4

 Om du inte ger honom ben, vad ger du kalk i för form dä?

Jag har för mig att vissa hundar blir hårda i magen av fläskben. Det kanske är bättre att ge honom andra ben.

Elcyion
2011-09-17 00:20
#5

Jag ger honom ben, men kan inte ge honom mer (större mängd) än jag ger nu. Han blir hård i magen av alla ben jag har provat (kyckling, lamm och gris). För att magen ska "klara av" en kycklingvinge (ca. 50-70g) måste jag ge en vinge och ca. 50 g kött. Då blir han bara hård i magen men får inget "benbajs".

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
2011-09-17 20:42
#6

Man ska inte stirra sig blind på procenten utan man får testa vad som passar ens hund. Lider han av att vara hård i magen. Har han svårt att bajsa? Du kan kanske testa mer kött till benet. En kycklingvinge innehåller förhållandevis lite kött och mycket ben och fett. En klubba har bättre balans men är kanske väål mycket för din hund.

Annons:
Elcyion
2011-09-18 15:15
#7

Jag tycker att det är svårt att övgöra hur mycket mat han ska ha. Det är ändå en ganska aktiv ras. Han behöver sätta muskler (det är en otroligt omusklad omplacering) och pga det behöver han vettigt med mat. Samtidigt är jag lite rädd för att han ska bli tjock. Inte för honom specifikt, men i allmänhet.

Får han 1 vinge + 50 g rent kött går det hyfsat. Får han får mycket ben blir han stenhård i magen. Det är ugnefär som om han skiter ut små sten. Den gränsen på honom verkar vara hårfin.

Jag kan prova att ge honom klubbor/lår. Det lutar åt att han ska få mer mat och se vart det leder någonstanns.

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
2011-09-18 21:27
#8

1 vinge + 50 g kött låter som en bra balans tycker jag. Du kan kanske köpa lår så blir det lite mer berikning också vilket kan minska hungern.

Elcyion
2011-09-18 21:35
#9

Jag har köpt lår/klubbor/?. Det var halva priset på färska kycklingdelar som jag köpte. Trodde att jag köpte samma delar, men det visade sig att allt hade legat huller om buller när jag kom hem.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: