Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3166 ggr
JohannaEkroth
9/15/11, 3:24 PM

Yorkshireterrier

Hej!

Vi har en Yorkshireterrier på 2,5 år och 3,3 kg.

En kräsen kille vad gäller torrfoder och blötmat. Vill helst ha vårat kött, kyckling, fisk osv som hittills varit tillagat.

Hunden är mammas och hon är av den gamla sorten, att hundar ska äta människomat. Skrikandes

Jag har försökt få henne till att börja BARFa.

Det längsta jag har kommit till (med hennes samtycke) är påbörjad av köttbullar, dvs nötfärs, ägg och en gnutta salt som han bara älskade!

Han är så kräsen killen, och jag funderar på om inte Barf är det rätta för honom.

Så jag behöver tips på hur en veckas matsedel kan se ut för den här lille killen.

Dessutom undrar jag hur man gör en övergång, ger man barf då och då till att börja med, och sedan oftare och oftare, eller är det små portioner det handlar om.

Vad behöver vi köpa för saker, mineraler etc för att ha tillgängligt?

Hur ska jag introducera min mor till att förstå denna kost?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
BARFmycat
9/15/11, 4:34 PM
#1

Rent spontant så kom jag att tänka på att om han inte gillar rått kött så kan du ju prova att skålla det i början. Häll kokande vatten över det så ytan blir tillagad, det kan fungera.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JohannaEkroth
9/15/11, 4:47 PM
#2

Sarah - Fast han gillar rått kött, han fullkomligt älskar det! Flört

Förresten, du har samma diagnos som jag. Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Heffipeffi
9/16/11, 5:33 PM
#3

Enligt Jill Mellström, hunduppfödare som barfat sina hundar i många år är det ästa att byta till Barf tvärt av.
Eftersom du har en sån liten hund, borde det vara ganska lätt att byta till Barf. Barf ska ju ges rått, så det är ju bara att skära av en bit av köttet till hunden innan ni tillagar det.

Ett schema är lite svårt att göra, men så här utfodrar jag mina hundara.

50% Råa köttiga ben (t ex kycklingvingar)

25% kött el vom

10% lever

15% övrigt (grönsaker,frukt, bär, ägg, yoghurt)

Alla ger inte grönsaker och då kan man ge mer kött i stället.

Detta är vad du ska ge under en period av ca 10 dagar. Dvs du behöver inte ge t ex ben el lever varje dag, utan det är under denna period som procentasatserna gäller, om du förstår vad jag menar. Det rekomenderas också att man under en 10-dagarsperiod ska ge kött eller ben från minst tre djurslag.

Hoppas detta var till ngn hjälp för dig :-)

JohannaEkroth
9/16/11, 8:09 PM
#4

Oh tack så mycket, en fråga, keso tycker han om, yoghurt är sådär, funkar det att ha som övrigt?

Hur är det med rå fisk? Kan man ge det?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Heffipeffi
9/16/11, 11:08 PM
#5

Du MÅSTE inte ha ngt övrigt överhuvudtaget, Vissa menar att mjölkprodukter inte hör hemma i en hunds kost. Men enl Billinghurst så kan man ge både keso och youghurt. Jag köper inte hem ngt av det speciellt för att ge till hundarna,men finns det en lite skvätt över, så händer det att de får det. Om det gör ngn nytta vet jag inte men de tycker om det och det är i alla fall inte skadligt.

Du kan ge rå fisk med ben och allt. Jag ger Nordics Laxkross ngn gång i veckan.

I första inlägget frågade du om tillägg. Ger du ben vehöver du inte ge några extra mineraler. Det enda tillägg jag ger är laxolja de dagar de inte får fisk. Ger även Vit Q10 till min gamla hund. Ngt annars ska inte behövas om hunden för övigt ät frisk,

Upp till toppen
Annons: