Blanda rått kött och blötmat?
Hur mycket rent kött kan man tillsätta till helkostfoder utan att det blir näringsbrist?
Blötmaten som serveras här är Bozita och Mjau
Anledningen till min fråga är att katterna vägrar äta min BARF-blandning och att jag försöker hitta ett annat alternativ.

Mellan 30 och 50% tror jag. Det råder lite delade meningar om det. Tror det finns en gammal tråd om det här någonstans också..
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag sökte efter just den tråden men hittade den tyvärr inte.
Någon som kan länka till den?

Om det gäller man vid sidan av så brukar man säga att 10% får ges, mer än så bör det inte vara :)

Om du bara balanserar upp med kalk (ben, benmjöl, äggskal, kalciumkarbonat mm) så är det rena köttet ju mycket bättre än de konserver/tetror du ger.
Ger du mer än 50% så får du tillsäta lite lever och hjärta också.
Vill du gå övre helt till rå kost, så sök tips här från de som utfodrar med rått.
Jag har serverat rå kost i ett halvår nu men helt plötsligt slutade katterna att äta. Då började jag larva med fläskfile och ryggbiff men inte heller det gick hem. Köpte då hem Bozita för att jag var rädd att de skulle svälta och då blev faten rena!
Jag ställer fram BARF:en ändå rätt ofta för att se om de har ändrat sig men icke!
Jag lägger ned tanken på att blanda rent kött i maten för om det är så att endast 10% är ok så ger det ju inte den effekt jag hade tänkt.
Tack ändå för svar allihop

Har du även provat "kattkorvarna" (mald kycklinghals med hjärta)?
Annars brukar rådjursfärs vara poppis. Blanda i lite krossade äggskal och frys in i mindre portioner. Då kan du ta fram och blanda i tetrorna.

Tyvärr så hittade jag inte den gamla tråden, letade jag med.
Att katterna matvägrade beror nog inte på att de helt plötsligt slutade tycka om maten eftersom de åt den förut. Det kan ju ha varit något i deras kroppar som behövde prioriteras före matintaget, och däför reducerade de själva sitt födointag.
Jag ger min kinkiga katt kött först, och så får han bozita eller mjau sen när han ätit upp. Mycket effektivt belöningssystem faktiskt!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~