Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 3717 ggr
Chanku
2011-08-25, 15:56

Portionsförpacka hur?

Nu ger jag inte BARF utan färskfoder, men kan tänka mig att jag inte är ensam om mitt "problem". Eftersom jag har en liten hund så måste 500 g korvarna delas i flera bitar (m yxa) och portionsförpackas. Känns dock inte så miljövänligt att använda massvis med fryspåsar Obestämd

Finns det något vettigare sätt att portionsförpacka? Det är ju små portioner (kring 60 gram) så att använda lunchlådor etc är ju lite otympligt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
pius314
2011-08-25, 17:18

Oj 60 gram, ja då blir ju en korv många delar… (vår käkar 2/3 korv per måltid) Men mitt tips kan vara att göra sektioner av påsen med en klämma mellan varje, så att flera portioner kan ligga separerade men i samma påse. Så gör vi med frystorkat när vi är i fjällen :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Sugiyama
2011-08-25, 17:32

Jag brukar använda sådana påsar man köper frukt och grönt i så blir det lite återanvändning i alla fall. Men annars skulle du kunna köpa sådana där zip-påsar och återanvända. När jag köper lever eller får slaktresterna på jakterna så gör jag som pius314, det funkar rätt bra.

Elcyion
2011-08-25, 17:38

Jag använder 2 dl creme fraish burkar. De brukar (med lite våld) klara ca. 200:- benfritt kött. Bara att diska och återanvända. Burkarna tål diskmaskinen, men inte originallocken (de i genomskinlig plast). Det finns lock till stora burkar med tex gräddfil/creme friashe som inte är genomskinliga (vit plast). De tål diskmaskinen.

Medarbetare på jack russel terrier

Chanku
2011-08-26, 12:11

#1 Det var ju faktiskt inte en sån dum ide!

AnneN
2011-08-26, 16:13

Ett annat sätt kan vara att sätta i påsar eller burkar och sätta bakplåtspapper mellan varje portion.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
2011-08-26, 20:19

Jag använder också creme fraiche-burkar och liknande. Perfekt! Man återanvänder de så länge de är hela och fräscha, sedan åker de i plaståtervinningen.Glad

Annons:
Katti
2011-09-02, 13:26

Menar du i kylen eller i frysen? I frysen går det ju bra att stoppa alla i en plastkasse. De fryser inte ihop mer än att man i så fall lätt kan få isär dem med handkraft! I kylen kan man ju använda en rejäl burk med lock. Jag har bearnaisesås-burkar. Perfekt att tina korvar i också!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Chanku
2011-09-02, 18:54

#7 I frysen :) Nackdelen är att jag måste dela maten med yxa och är allt annat än pricksäker. Så när jag väl är klar med en 500 g korv så är det ju miljarders delar som sedan får plockas ihop till ca 60 gram portioner Skäms

Katti
2011-09-02, 20:50

Jag sågar! Lättare att pricka då, det blir fina skivor! Men man får ha vantar på sig när man håller i Glad.

Elcyion
2011-09-02, 21:49

#5 Jag provade det någon gång när jag fick slut på burkar, men jag fick inte itu dem. Var tvungen att tina all mat på en och samma gång ändå :( Men det kanske beror på vilken burk man använder? Menar hur lätt det är att få ut den frysta klumpen för att sedan bända isär. Men de ligger iaf inte löst på bakplåtspappret (möjligen om du köper ett i teflon och klipper sönder).

Medarbetare på jack russel terrier

pius314
2011-09-03, 00:00

Men maten håller sig ju rätt många dar, varför inte tina en korv och skopa upp så mycket som behövs till varje mål? (om man inte är värsta lumber-jacken med yxa eller såg) :-)

Chanku
2011-09-03, 09:53

#9 Det vore ju iofs smart :)

#10 Har samma erfarenhet, jag har testat att ha dubbla lager med papper men det slutade ändå med att jag fick slå isär bitarna.

#11 Som jag har förstått det så håller en korv inte alltför många dagar, man rekommenderar max 1 dygn. Jag använder yxa i nuläget :)

pius314
2011-09-05, 07:14

#12 what? ett dygn??? nog för att jag hajjar att återförsäljare inte vill få dåligt rykte om någon hund skulle få i sig FÖR gammal mat, men ett dygn??? Förvånad

Hundar äter ju i stort sett vad som helst, så jag tror att det är för att ägarna kan vara lite känsliga för lukt snarare än att hundarna skulle bli dåliga om korven får ligga i kylen i några dagar…

Annons:
Chanku
2011-09-05, 10:36

#13 Handlar mest om att vitaminerna försvinner :) Iallafall är det så det är sagt till mig, men hur som helst är 500 g alldeles för mycket att ha upptinat för oss :)

pius314
2011-09-06, 09:55

tja, hoppas du fått ordning på portionslogistiken iaf Skrattande

[Amazona]
2011-09-08, 14:39

Jag lägger portionerna på bakplåtspapper i en ugnsplåt lite isär så de inte nuddar varandra. Ställer sedan hela plåten i frysen. Sen är det bara att plocka ned bitarna i en påse. Styckfryst!

Katti
2011-09-08, 17:12

Har kommit på den ultimata lösningen! Skaffa en hund till så klart Skrattande. Då går en korv åt på ett par dagar, vilket borde vara perfekt!

Chanku
2011-09-08, 20:56

#16 Bitarna är redan frysta Glad Jag delar korven med yxa.

#17 Ja, så smart! Bästa idéen hittills Skrattande Närå, nästa hund kommer på några år.

Chanku
2011-09-09, 12:58

#17 Vad använder du för såg förresten?

Katti
2011-09-09, 15:25

Vanlig fogsvans!

Annons:
soie
2011-09-12, 15:04

Ett par minimatlådor från Rice då? Finns bland annat köpa på Stockhome och diverse internetbutiker.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Upp till toppen
Annons: