Ni som använder Pee Wee-låda
Hur gör ni när ni tömmer underdelen, slänger ni spånet eller sköljer ur allt i avloppet?
Jag har skopat upp i påse som jag slänger och sedan sköljt men i produktbeskrivningen låter det som man ska skölja ur allt.
Vad är mest miljövänligt, påse eller hälla ut i avloppet?
Tack på förhand!
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Det är säkert mest miljövänligt att slänga det i brännbart. Annars kanske det går att kompostera? Kolla med kommunen isof. Jag var lat och öste ner spånet i toaletten. Det gick bra så länge det inte blev för mycket på en gång. Jag använde vanliga träpellets i min låda, lite billigare, men jag tror PeeWeepelletsen luktar mindre. Jag tycker PeeWee är toppen! :D

Kompostering är löart mest miljölvänligt. Att slänga de mängderna i avloppet är nog till och med förbjudet om man har kommunalt avlopp. Högst olämpligt i alla fall! Det som ska spolas ner i toaletten är kiss, bajs och toapapper. That´s it! Om man spolar ner kattbajset med lite spån på är väl en sak, men inte när man rengör lådan. Vilken dum produktbeskrivning! Deras tanke är nog bara att det ska framstå som så smidigt och enkelt som möjligt…
Är det fler som har denna låda? Hur tycker ni att det funkar? Jag är sugen på en PeeWee själv av både miljö- och ekonomiska skäl!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus
Kompostera vore ultimat men jag bor i lägenhet och har ingen kompostmöjlighet i närheten. Tycker också det känns svårt att överhuvudtaget få ned den mängden i avloppet även om det är små spån!
Då fortsätter jag att skopa upp i påsar och slänga i hushållsavfall, tänkte väl egentligen bara att det var onödig tmed påsen om man kunde slippa. Men det blir ju en miljöbelastning i reningsverken annars.
Jag har skrivit i andra trådar om dessa lådor och många är mycket positiva, själv är jag överlycklig att slippa kattsand. Är superkänslig i nosen och tycker allt dammar för mycket. Pellets rockar! Det enda som luktar är precis efter de bajsat och lite kiss nu när hanen börjar bli könsmogen (skall fixas).
Jag kör med Byggmax förbränningspellets, 16 kg för 38 kr, efter tips här. Har även testat mindre pellets från Feline Pine men det känns som det blir mer och snabbare avfall av den, ville bara prova för min fisiga hona går ibland (sällan) på annan plats än i lådan.
Jag har en låg billigare låda från Husse (PeeWee har likadana) och en hög från PeeWee, ska nu byta den låga mot en till hög PeeWee eftersom den låga blir full så snabbt.
Ett viktigt tips från min erfarenhet är att inte ha i för mycket pellets, då blir det fullt av spån direkt.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~