Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3410 ggr
havskatten
2011-08-27, 13:24

BARF-ekonomi

Jag har funderingar på att börja BARF-a mina katter. Just nu är jag arbetslös och ekonomi är ett ständigt problem. Därför är jag lite orolig för kostnaden för BARF jämfört med "vanlig" kost. Just nu använder jag Eukanubas torrfoder för att det har fått bästa betyget i tester, med mest kött.

Hur har ekonomin blivit? Att det är måste bli dyrare inser jag, frågan är hur mycket? När det gäller min egen mat har jag varit tvungen att ändra för ekonomins skull…

Annons:
Elcyion
2011-08-27, 19:42

Hur dyrt det blir beror helt på priset på köttet du köper. Tex nordic, bravo och klass säljer nötkross för 20-25:-/kg. Jipotinmas har också vissa delar som är prisvärda. Kyckling(vingar) köper du i frysdisken. Fläsk går också att hitta billigt på halvapriset. Du ska använda fullfeta alternativ (alltså inte mager köttfärs) som standard.

Håller du lite utkik, kan du hitta ungnötlever för runt 25:-/kg och grishjärta för runt 30-35:-/kg. Hjärtat är hos mig en beställningsvara.

Visste, det är rekommenderat att ha 5 olika proteinkällor, men mina katter lider inte av att "bara" ha 3 som standard. Det är vad jag kan få tag på här uppe. Ett bra ställe att handla på är ofta citygross om du har en sådan i närheten. Jag har satt ett maxpris för mig själv på ca. 30:-/kg. Då kostar det i slutändan ungefär samma kostnad som om jag skulle ge dem mjau (räknat på de gamla konservburkarna).

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2011-08-28, 21:01

Börja successivt och se om det blir dyrare. Det hänger som sagt på vad du kan få tag i för kött och kom ihåg att ta vara på så mycket som möjligt från den mat du själv äter. Vi äter tex. bara ekologisk kyckling, men skrovet äter vi inte så katterna får "gratis" skrov.

Fryst kyckling kan du hitta från 20 kr/kg. Willys hade tidigare kycklingvingar för 17 kr/kg. Kött som säljs som halvfoder i djuraffärer (tex. Klass köttkross) brukar ligga runt 30 kr/kg.

Men börja med att ge 50% BARF och se hur ekonomin påverkas.

BARFmycat
2011-08-29, 13:17

Jag har alltid BARF:at mina katter, även då jag varit arbetslös (vilket är sammalagt 2 år) och jag tror faktiskt att det är billigare än att ge vanlig mat. Det som är tufft är väl att det blir en stor klumpsumma när man handlar mat, jag brukar handla för ett kvartal ungefär. Men jag ligger på runt 3 kronor per katt och dag i matkostnad, köttet jag köper kostar väl sammanlagt runt 40;- kilot. Det går ju att hitta billigare om man vill, som Silvestris säger så kan man ju köpa fryst kyckling. Om man har en återförsäljare för typ Bravo eller Jipotimas i närheten kan man få billigt kött genom dem också, oftast samma som i butik fast billigare.

Om du söker på "kostnad för BARF" på iFokus så kommer du säkert hitta flera av mina kostnadsredovisningar för BARF:et.

Jag tror det enklaste är att räkna ut hur mycket den maten du har idag kostar dig per dag och jämföra med vad BARF skulle kosta dig om dagen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katti
2011-09-02, 13:19

Om du ger förhållandevis mycket kyckling (23:-/kg i normalpris ungefär, men billigare går absolut att hitta!) så tror jag absolut inte att maten blir dyrare än den du ger nu.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: