Annons:
Etikett03-katt
Läst 2613 ggr
Lusthan
2011-08-23 19:29

Barfa kattunge

Har fått hem en kattunge på vad vi tror är 12 veckor som ätit i princip bara torrfoder, dåligt jäkla torrfoder. Billig skit som typ euroshopper och Friskis.

Hon fiser så man tror att man ska avlida men verkar annars inte dålig i magen på något vis. Hon hade fått blötmat också så därför avslutade jag helt med torrfodret och gav henne istället blötmat och lite barf på samma sätt som jag gör med mina andra katter men funderar över om det är något speciellt jag behöver ge till henne i och med att hon växer. Kan tala om att hon är den av katterna som äter kycklingvingar utan problem… Uppvuxen utomhus och är antagligen van vid att äta lite möss och sånt skulle jag tro.

Annons:
Heffipeffi
2011-08-23 22:58
#1

Vad jag hört ska Mjau blötfoder vara bra kattungemat, Vet inte hur det ligger till med d anra märkena.

Lusthan
2011-08-24 11:52
#2

Jag kör på mjau och Boozita redan, sen ger jag rå fläskfärs, äggula, kycklingvingar, fläskkött, kycklinghjärta, lever och mage som det ser ut nu. Mer blötmat än det andra i och med att jag inte har tillgång till något jättebra billigt ställe att köpa det andra på än men Citygross växer upp nära mig och snart är det bara att åka dit och handla också, när de öppnar. Ser jag fram emot.

Jag bara funderade över om jag är tvungen att ge extra av något speciellt för att det ska bli bra eller om jag kan köra på så som jag gör med de andra men kanske låta henne äta lite oftare bara?

Heffipeffi
2011-08-24 14:47
#3

Tycker du ska göra som du skriver, kör på men ge mat oftare.

Lusthan
2011-08-24 17:16
#4

Ja men då gör jag så. :) Hon är jättehäftig när hon håller på och käkar kycklingen här så den här är ju lika bra att fortsätta med när hon ändå är så duktig som hon är liksom. :)

Rose1
2011-08-27 00:24
#5

Låter bra att hon äter vingar och annat rått!
Se även gärna till att hon får tillräckligt med rött kött. Gärna vilt.

Jag tillsätter även "Standardt Kattunge" i halv dos till mina små. http://www.standardkosttillskott.se/svenska-kosttillskott-for-katt-kattunge.html

Känns bra att garantera vitamin- och mineraltillförseln då de är unga.

Lusthan
2011-08-27 10:44
#6

Just nu äter de ju både blötmat och rått kött men när jag handlar nästa gång ska jag kolla efter vilt helt klart.

Igår fick hon diarée. Antar att det beror på att jag introducerade lever för första gången. Det gick dock över väldigt snabbt och nu är hon bra i magen igen och helt knäpp i huvudet sådär som kattungar ska vara.

Hon fes och var knepig i magen när hon kom hit, jag hoppas verkligen att hon ska sluta med det nu när hon får bättre mat. Tycker att jag inte märker lika mycket nu men det är svårt att avgöra ändå. Tror ni att maten kan påverka fisandet eller om det beror på något helt annat som gör att hon är en fisig katt. Vet en annan katt som kom ifrån samma ställe som också fes riktigt illa när han kom därifrån. Kan ju säga att maten är inte jordens bästa och katterna går ute dygnet runt, året runt där borta..

Annons:
Upp till toppen
Annons: