Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 4929 ggr
[Gemm]
2011-08-13 19:46

[G] BARFa en gris

Jag skulle vilja prata om att BARFa grisar. Alla typer av dem.

Vad pratar vi om när vi pratar om att BARFa en gris och inte med gris?

Efter lite google-relaterad efterforskning hänvisar vissa till färdigfoder på lantmännen vilket jag genast ställer mig tveksam till, av naturliga skäl. En del andra säger att det går utmärkt med vanliga matrester.

En hemsida uttryckte sig om att det var väldigt svårt att dosera maten rätt och att man inte får ge dem animaliska matrester samtidigt som det var en bild på en gris som äter en semla (grädde). Jag antar att de har skrivit fel och menar köttprodukter.

Så, vad BARFar vi en gris med?

Annons:
Elcyion
2011-08-13 23:01
#1

Varför skulle grisar inte ges köttprodukter? De är allätare. De äter kött om de får tillfälle till det. Allt handlar ju om vilka proportioner som det ges. http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/22/naturligt-att-grisar-ter-grisar

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
2011-08-14 14:34
#2

Även fast grisar inte är vildsvin skulle jag kolla upp vildsvinens födovanor. Rötter, nötter, fallfrukt och grönbladiga växter verkar utgöra ca 90% av deras kost. Resten ägg, kött och insekter. Går grisarna lösa i ett bra habitat ska de väl fixa basen med iaf rötter själva. Jag tror du är lite ute på outforskad mark så du får nog verkligen söka dig back to basics.

LisenN
2011-08-14 18:25
#3

Det är inte tillåtet att utfodra grisar med animaliskt matavfall.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Elcyion
2011-08-14 20:47
#4

Så de menar på fullaste allvar att en riktig blandkostare som grisen måste äta ensidigt enligt lag?

Medarbetare på jack russel terrier

LisenN
2011-08-14 21:02
#5

Dom ser nog helst att alla djur äter industrifoder.. Som du ser är dom tydliga med att det gäller ALLA grisar, även dom som enbart är sällskapsdjur och inte hamnar på tallriken. Det roliga med många av deras regler och paragrafer är att det inte finns någon påföljd om man bryter mot dom. Värt att kolla upp när det är sånt man själv tycker är helgalet :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Silvestris
2011-08-14 21:09
#6

Undrar hur de definierar animalskt matavfall. Räknas hela och obehandlade ägg som matavfall? Maggot? Är ägg OK måste kan man ju iaf ge ett högvärdigt animaliskt tillskott.

Annons:
LisenN
2011-08-14 21:16
#7

#6 "Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök."

Och lite längre ner på sidan:

"Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg."

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Vattnadal
2011-08-14 23:05
#8

Matavfall av animalier får man inte ge höns heller. Jag får alltså inte ge dem spagetti och köttfärssås jag skrapar från tallriken, men lagar jag det åt dem är det OK. Typ, så handlar det bara om avfallsprodukter, och om man då inte ger dem matrester från hushållet eller tiggeri från restauranger ed går det bra. Många tigger frukt/grönt från affärer och gammalt bröd från bagerier till dem, och det är tillåtet då det inte är animaliska avfall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sugiyama
2011-08-22 23:20
#9

Sjukt! Skulle gissa att det härör från galna kosjukan och att kor inte ska äta kött så drar de höns och grisar över samma kam. Grisar är omnivorer precis som vi. Läste på någon sida vad man skulle ge grisar för artriktig föda men jag har tappat alla mina favoriter så jag hittar den inte längre.

BARFmycat
2011-08-24 17:59
#10

Det är inte lagligt att BARF:a heller utan skriftligt tillstånd och någon inbetald avgift till Jordbruksverket. Finns en jättegammal tråd om det här någonstans.

Jag skulle nog iaf tippa på att grisar ska ha mycket av det som finns i marken, som rötter och maskar. Äter inte grisar ekollon också?
Sen är de asätare, eller vildsvin är i alla fall det så en del animaliskt är jag övertygad om att de ska ha, de är ju också omnivorer.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2011-08-25 10:50
#11

Jodå, du får BAFA men för att ge vom måste man ha tillstånd. Fast jag har gett vom i 7 år till mina hundar utan tillstånd och det går så bra så.

Silvestris
2011-08-25 15:26
#12

Livsmedelsklassat kött av olika slag får du köpa och utfodra både hund och katt med precis som du vill. Vill du däremot utfodra med rå vom eller tex. köpa slaktavfall (sådant som klassificeras som animaliska biprodukter) från slakterier måste du ha tillstånd från SJV.

BARFmycat
2011-08-26 00:16
#13

Så kanske det är, det är i alla fall den här tråden jag tänkte på;
Jordbruksverket och BARF

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: