Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 2452 ggr
Belethien
2011-08-23 12:51

Liten giva

Även om detta är ett BARF forum så är frågan färskfoder relaterad, men jag tror att det kan slå lite rätt ändå. ;) Det är nämligen så att jag har bytt till färskfoder men givan slukas snabbt upp av mina hundar. Den stora är van med torrfoder med en "normalhög" spannmålsgiva så hon har proppat i sig ganska stora mängder med foder per dag (nästan 2 stora standardmått). Nu får hon ca. 400gr VoH med lax i, som ska då vara lite högre i protein och fettsammansättning, då hon är svårfödd och aktiv.

Lillan får 120gr av ris&kycklingvarianten för att hon är lättfödd. Hon fick förr 70-75gr Orijen förr men för hennes del är det också väldigt lite foder.

Båda slukar upp det och svälter sedan resten av dagen så jag undrar om det finns något man kan faktiskt tillsätta som är mättande men med ganska lite näring i? Så tänkte jag ge färskfodret på morgonen och sedan något annat på kvällen. För den storas del så skulle hon kunna få märgben att snaska på men lillan tål tyvärr inte färska märgben alls, annars hade det kunna vara en lösning. Den stora är dessutom kinkig med maten så det måste vara något som är ganska smakligt.

Förr gav jag uppblötta havregryn till lillan men hon blev dålig i magen av dem eftersom hon verkade ha svårt att faktiskt smälta det vid sidan av Orijen. Ut kom kluttar med hela havregryn på :O så det var heller ingen lösning. Däremot åt hon det för glatta livet så hon är matglad till tusen och skulle kunna äta upp det mesta som erbjuds.

Är det någon som har någon idé? Jag funderade på att kanske köra ett halv-BARF:ande med VoH våmm-produkt och lägga till resterande själv men det kändes omständigt om det gick att faktiskt fixa helfoder direkt. Jag var ju även orolig att lillan skulle svara negativt på maten iom att hon inte tål märgben; eftersom våmmfodret är ganska starkt valde jag kyckling&ris istället + att kycklingen var magrare. Men hon har varit finfin i magen sedan bytet så det verkar inte vara något att oroa sig för.

Vad tror ni? Vad kan man lägga till utan att behöva oroa sig för att lillan ska bli ett fläskberg?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Annons:
Heffipeffi
2011-08-23 23:02
#1

Lägg till gönsaker. Vill du att hundarna ska ta upp näringen så ska du mixa de fint, annars kan du bara skära i bitar och blanda i.

Upp till toppen
Annons: