Annons:
Etikett03-katt
Läst 2876 ggr
[SannaSL]
8/6/11, 11:36 AM

[K] Nybörjarfrågor om färdiga korvar

Jag har äntligen lyckats börja med BARF lite smått till katterna. De fullständigt älskar det, till och med Zlatan som bara vill äta torrfoder slukar BARF-maten och Sokrates letar efter BARF i de andras skålar när han får våtmat som han tidigare slängde sig över. Jag som var nervös för att de inte skulle vilja äta, de små kräsna pälsbollarna :)

Jag testade med Nordics kycklingkorv först och den gick ner, så då köpte jag mer av den och mixade med uppmätta mängder kycklinghjärta och kycklinglever. Jag hade tänkt köpa kattkorv som redan innehåller hjärta och ben, men den var tyvärr slut. Hon i butiken sa att Nordics korvar fungerar jättebra till katter med trots att de riktar sig till hundar och att det bara är bra för katterna med de tillsatta vitaminerna och att de innehåller malda ben eftersom det är malda kycklingskrov. Stämmer det eller borde jag köpa kattkorv/köttkorv från Jipotimas istället? Räcker det att mixa kycklingkorv, hjärta och lever för att få ett fullgott foder? Behöver jag tillsätta extra benmjöl eller något annat när jag använder kycklingkorv respektive kattkorv?

Annons:
Elcyion
8/6/11, 12:47 PM
#1

Du ska aldrig ge enbart vitt kött (tex kyckling) som barf. Det kommer att leda till att dina katter får järnbrist.

Som benkälla fungerar kyckling ypperligt till katter, men som jag skrev innan, du måste få in rött kött i kosten också. Tex gris, nöt, lamm, vilt… Jag skulle nog satsa på ca. 50-70% av köttet ska komma från rött kött.

Hundar och katter har inte riktigt samma näringsbehov. En del av sortimentet frn färskfoderföretagen går att använda på katt. Men jag skulle undvika de foder som är helfoder till hund. Även de halv-foder som innehåller spannmål.

Om du ger kycklingkorvarna, borde där vara ca. 30% ben i dem? Om de inte har tagit bort filéerna först. Då blir benhalten lite högre till. Rekommendtionen ligger på ca. 10-15% ben i kosten. Jag skulle maila nordic och fråga om benhalten i deras kyckling/kalkonkorvar. Men jag misstänker att du kommer att få tillsätta benfritt kött för att benhalten ska hamna på rätt nivå. Men annars har du rätt. Ben, hjärta, lever och vanligt muskelkött (+ ev. grönsaker) ger en helt komplett kost till katten.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
8/6/11, 2:53 PM
#2

Är det  verkligen tillsatta vitaminer i Nordics kycklngkorv? De hade kycklingkorvar förut som utgick ur sortimentet ett tag, Det var malda skrov sedan fileerna tagits bort. Inga  vitaminer tillsatta. Däremot var de marinerade i ngn örtblandning som skulle vvara bra för hundar och katter. Vet inte om de köper in de kycklingkorvar de har från samma leverantör.

Heffipeffi
8/6/11, 2:58 PM
#3

Hittade detta på deras hemsida:

Nu har Nordic och Kalkon & Kyckling igen. Dessa nya produkter är svenska och utan tillsatser, de är malda med skrov.

Alltså, borde du kunna använda korvarna i stället för ben, tillsätta kött och ev lever och hjärta.
Undrar om lever och hjärta finns kvar i skrovet när de mal det. Måste kolla upp det.

[SannaSL]
8/15/11, 10:35 PM
#4

Okej, då ska jag se till att använda något rött kött också. Tack så mycket :)

Heffipeffi
8/15/11, 10:47 PM
#5

Nordic har även oxkross som du kan använda. Kollade med Nordic angående kycklingkorvarna Det är malda skrov, finns inga inälvor med. Det är inte tillsatt några extra vitaminer.

Upp till toppen
Annons: