Annons:
Etikett03-katt
Läst 5907 ggr
lillmymlan
8/12/11, 7:04 PM

Porta 21 sensible

Hej!

Jag har börjat att ge mina kissar här hemma Porta 21 sensible och undrar vad ni säger om det här fodret?

Såhär säger innehållsförteckningen, och för mig som är dålig på det här så behöver jag hjälp att översätta och förstå den Skäms

Feline Finest Sensible är perfekt även för katter med allergiska problem då den innehåller en enda proteinkälla. Innehåller hela 80% kyckling vilket ger en hög nivå av aminosyror. Har en utmärkt balans av de essentiella fettsyrorna Omega 3 & 6 vilket främjar en frisk hud och vacker glänsande päls.

Den låga nivån av kolhydrater gör maten mycket lättsmält. Fodret är medvetet fritt från majs, vete och andra sorters spannmål. Erbjuder en smakupplevelse som liknar vad katten skulle ha ätit i det vilda.

Fodret är fritt från färgämen, smakämnen och konstgjorda tillsatser. Med naturliga extrakt som främjar hälsan och matsmältningen, samt motverkar hårbollar.

Ingredienser
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia)

Tillsatta näringsämnen
Vitamin A (Retinol) 12000 iE
Vitamin B1 (Tiamin) 7.04 mg
Vitamin B2 (Riboflavin) 4.7 mg
Vitamin B4 (Kolin) 400 mg
Vitamin B5 (Pantotensyra) 5.4 mg
Vitamin B7 (Biotin) 176 mg
Vitamin B9 (Folsyra) 1.76 mg
Vitamin B12 (Kobalamin) 0.05 µg
Vitamin D3 (Kolekalciferol) 1200 iE
Vitamin E (Alfatokoferol) 600 iE
Selen 0.3 mg
Järn 75 mg
Mangan 30 mg
Niacin 42.99 mg
Taurin 500 mg
Zink 100 mg
Kolinklorid 400 mg
Kopparsulfat 12 mg

Analys
Protein 41%
Fett 20%
Aska 9.9%
Vätska 9%
Växttråd 2%
Kalcium 2.4%
Fosfor 1.47%
Magnesium 0.11%

Balans av omegafettsyror
Omega 3 >0.35% , Omega 6 >3.80%

Tycker att katterna dricker mkt mer, men äter mindre av det här fodret än RC Sterilised som jag har gett förut. Nu har jag fasat in detta till 50% av varje, så de går inte på Porta helt ännu.

Vad tycker ni?

Det är ett billigt foder och det vore bra om missarna får så bra foder de bara kan få :)

Mvh
Malin (Östgötakatterna)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
[Gemm]
8/13/11, 8:38 PM
#1

Andra ingrediens är potatis = inte så bra, potatis är giftigt för katter och de har inget som helst behov av det och kolhydraterna det medför

Det är tillagat/hårt processat = inte bra

Det är vattenfattigt = mkt dålig idé, katter behöver en föda med ca 60 % vattenhalt för att urinvägarna ska må optimalt. En vattenfattig kost ökar risken ordentligt för urinvägsproblem som infektion och kristaller.

Heffipeffi
8/14/11, 12:01 AM
#2

Detta är ju ett forum om BARF, Biologisk Anpassad Föda, och dit kan INGET torrfoder räknas. Men som torrfoder sett, så ser det ut att höra till de bättre, men jag reagerar på den höga Magnesiumhalten.

lillmymlan
8/14/11, 10:45 AM
#3

Jag vet att det är ettt BARF-forum, men ni är ju "kända för" att veta så mycket mer om just ingredienserna i foder… så därför frågade jag… inte något illa menat.

Men… det går bra att stänga tråden eller ta bort den om man inte får ställa sådana här frågor här :)

Mvh

Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Elcyion
8/14/11, 11:16 AM
#4

Det är väl ok att fråga, men då får du vänta dig att användare reagerar, då torrfoder är motsatsen till vad vi tror på. Ett bättre alternativ än torrfoder (om du inte vill barfa) är spannmålsfri mjukmat/burkmat. Helt ok ingredienser, samt att du får in vattendelen som du missar med ett torrfoder. Sådan mat behöver inte vara så dyr. Tex mjau som säljs på mataffären. Jag har för mig att euroshopper också är spannmålsfri. Sen har du Bozita.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
8/14/11, 1:04 PM
#5

#3 Ber om ursäkt om du tog illa upp av mitt inlägg, det var inte menat så. Jag menade bara att eftersom de flesta på detta forum är emot torrfoder så kanske du inte kan förvänta dig ett rättvist svar om hur detta foder är jämfört med andra foder..

Jag brukar ge torrfoder om jag ngn enstaka gång har kattvakt, Har tidigare gett Olivers men efter deras försämring så har jag börjat kika på Porta 21. Men om sagt, jag är fundersam över den höga mg-halten,

Heffipeffi
8/14/11, 1:04 PM
#6

#3 Ber om ursäkt om du tog illa upp av mitt inlägg, det var inte menat så. Jag menade bara att eftersom de flesta på detta forum är emot torrfoder så kanske du inte kan förvänta dig ett rättvist svar om hur detta foder är jämfört med andra foder..

Jag brukar ge torrfoder om jag ngn enstaka gång har kattvakt, Har tidigare gett Olivers men efter deras försämring så har jag börjat kika på Porta 21. Men om sagt, jag är fundersam över den höga mg-halten,

Annons:
lillmymlan
8/15/11, 4:58 PM
#7

Tack för svaren :)

Jag ger Bozita och torrfoder också… om jag kunde så skulle jag nog ge bara mjukmat tex bozita :) som katterna verkar tycka om mycket :)

Oroar mig också för den höga halten av magnesium i porta 21 och dessutom har en del av missarna blivit lite sämre i magen :( så, det blir blötmat ett tag framåt, även för de små bebbarna som jag har hemma.

Avvaktar ett tag med att ge porta till jag vet lite mer :) har en tråd på hittekatter också och där finns en del som ger fodret.

Tacksam att någon svarade i alla fall, även om det är en BARF-sida :) det uppskattar jag mycket.

Finns det någon annan sida som ni kan rekommendera mig att ställa mina frågor?

Mvh
Malin (Östgötakatterna)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Heffipeffi
8/15/11, 6:49 PM
#8

Du kan ju kolla på alla kattsidorna här på iFokus. Även de specifika rassidorna. Så finns det ett forum på svenska katters sida. Där brukar man få många och bra svar.

lillmymlan
8/15/11, 7:18 PM
#9

Tack tack för råden… ska smyga mig vidare dit och lägga in samma fråga där :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Upp till toppen
Annons: