Annons:
Etikett02-hund
Läst 2159 ggr
TimotejC
2011-08-14, 11:18

Får min hund i sig det den behöver??

Jag är ju ny på det här med Barf och försöker lära mig.

Tycker det är lite svårt att veta om jag ger tillräckligt varierat så att hon får i sig det hon behöver.

Jag ger fortfarande en del färskfoder emellanåt och dessutom ger jag inte kyckling och fisk just nu för att jag håller på att utesluta om hon möjligtvis skulle vara överkänslig mot kyckling.

Jag ger i stora drag:

Lite NatureDiet rabbit and turkey varje morgon, pga av att hon annars får ont i magen av magsyra. (här ingår ju ris och morot)

Vom (har änsålänge bara fått tag i färskfodervom, dvs 34% av innehållet är potatisfibrer, betfibrer, mineraler och vitaminer.

Malt lammkött

Lammrevben

Nötfärs

Ibland kalvrevben, men har varit mer sällan (mest har varit lammrevben)

Nån kalvknota och kalvnackeben.

(Har även Emmzo lammkött 66% hemma och oxkött 66%, men ges lite mer sällan då jag egentligen inte vill ge de här 34% med potatis och betfiber för mycket)

Nötlever

Nöthjärta

Nötblod har jag köpt nu och börjat ge (vet dock inte hur mkt i veckan?)

Grönsaker i form av gröna blad (maskrosor, kirskål), morot, vitkål, lite gurka

Frukt: Blåbär, hallon, mango, ibland lite äpple, banan

En äggula i vecka (kanske 2)+skal

Fiskolja ska jag ge, men har inte fått hem..

Sen får hon träningsgodis och lite smakbitar av oss som en liten pastabit eller brödbit, en bit ost, grönsaker etc.

Kan hon få i sig vad hon behöver av detta??

Jag har svårt att veta om kalcium/fosfor kvoten blir rätt, samma med alla vitaminer och mineraler.

Vill ge mer rent kött och gärna lite helt oxå, men har haft svårt att hitta, precis som att jag vill variera lite mer, tex ge lite viltkött, kalkon, anka, eller annat.

Vad tror ni om detta, gör jag nåt fel?

Behöver hon mer av något? Eller något jag glömt helt??

Jättetacksam för svar!

Annons:
Heffipeffi
2011-08-14, 13:12

Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom du inte skriver proportionerna, men ingridiensmässigt så verkar din hund få en varierad kost. Ren vom har både Nordic, Klass och Jipotimas, så det borde inte vara så svårt att få tag på.Nu vet jag inte ur stor hund du har, men du vt vl att benen ska vara så stora/små att hunden äter upp benet och inte bra gngar på det. Ger du ca 50% köttiga ben kan du vara säker på att hunden får i sig tilräckligt med Calcium.
Vad gäller grönsaker och bär, så måste du mixa de, för att hunden ska tillgodogöra sig dem, men det kanske du redan vet.

Jag skulle utesluta NatureDiet och istället ge lite vom på morgonen. Det är snällt mot magen.

Heffipeffi
2011-08-14, 13:12

Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom du inte skriver proportionerna, men ingridiensmässigt så verkar din hund få en varierad kost. Ren vom har både Nordic, Klass och Jipotimas, så det borde inte vara så svårt att få tag på.Nu vet jag inte ur stor hund du har, men du vt vl att benen ska vara så stora/små att hunden äter upp benet och inte bra gngar på det. Ger du ca 50% köttiga ben kan du vara säker på att hunden får i sig tilräckligt med Calcium.
Vad gäller grönsaker och bär, så måste du mixa de, för att hunden ska tillgodogöra sig dem, men det kanske du redan vet.

Jag skulle utesluta NatureDiet och istället ge lite vom på morgonen. Det är snällt mot magen.

Upp till toppen
Annons: