[H] Vilka proportioner?
Tog hand om en liten jrt för ett tag sedan, och har börjat barfa honom. Men jag känner att jag inte har full koll på vilka proportioner det ska vara i maten. Jag har läst på jipotimas sida, men jag blir bara ännu mer förvirrad. Än så länge har det varit någorlunda ok (tror jag). Ångkokta grönsaker, lever, lite kyckling (med ben) och griskött. Abborre i morgon.
Men Jill förespråkar ganska stora mängder ben, och %-satserna ligger ganska långt ifrån varandra. Kan någon vara snäll och försöka bryta ner det till något lite mer begripligt?
Katternas BARF proportioner är mycket enklare. Där är inte minsta-högsta så långt ifrån varandra.
Medarbetare på jack russel terrier

Nu har en kompis till mig hjälpt mig att tolka Jipotimas lista. Det här är vad vi kom fram till:
Dag 1: RKB
Dag 2: RKB
Dag 3: kött + grönt
Dag 4: RKB
Dag 5: RKB
Dag 6: kött + grönt
Dag 7: lever + hjärta
RKB: Ca. 20-50% ben, 50-70% kött
kött + grönt: 70% kött + 30% grönt
Hög andel kött då han behöver bygga muskler.
Blir det rätt då?
Ja du, det finns många olika rekommendationer vad gäller hund. Vissa ger gröbsaker, andra inte. Benmängden rek fr 10% rena ben till 80%RKB.
Själv ger jag ca 50%RKB, 0-25%grönsaker, 25-50%muskelkött. Ett par ggr i veckan lever, 2-4 ggr/ve äggula. Krossad lax ca 2g/ve.

Laxen för omega-syrorna? Provade att servera herrn, av grannen uppdragen, abborre men den ratades helt :( Ungefär hur många % lever ska de ha? Hjärtat är ju inte fullt lika viktigt för hundar, så det kan jag höfta mer på.
En sida som hjälpt mig sjukt mycket när jag började barfa var: www.borjabarfa.blogg.se
Där stod verkligen ALLT man ville ha svar på :D
Jag använder nästan proportionerna som står nämnt på den sidan, och det har fungerat hur bra som helst.
RKB = 65%
Grönsaker = 20%
Kött (och fisk) = 10%
Organ = 5%

Tack för länken. Ska kolla den lite senare.