Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3183 ggr
Eywa
2011-05-31 21:11

Barfa med färskfoder

Hejsan!

Jag vill barfa min hund och färskfoder känns som det billigaste och smidigaste alternativet för mig, dels för att jag är sjukskriven och inte har så mycket pengar och dels för att jag känner mig enormt osäker inför att blanda maten själv.

Finns det någonting jag bör komplettera med (förutom ben) om jag barfar med färskfoder?

Någonting annat jag ska tänka på?

Jag har redan provat med Vom og hundemats korvar och det var det äckligaste min hund någonsin smakat på. Jag fick koka det för att hon ens skulle kunna tänka sig att svälja det. Finns det några populära märken som ni skulle kunna rekommendera (som inte innehåller spannmål eller grönsaker)?

Och sista frågan till alla er som barfar, vare sig det är med färskfoder eller ni som blandar själva, Hur gör ni när ni reser? Har ni en frysväska med kött eller hur gör ni? För jag reser ofta mellan min hemstad och min nuvarande stad och jag har inte sett att det finns färskfoder i min lilla hemstad så jag blir nog illa tvungen att på något sätt få med mig maten utan att den blir upptinad och dålig.

Annons:
pius314
2011-06-01 11:32
#1

jag är färsk på BARF men har fått lite tips från uppfödare och leverantör

jag har hittills bara provat Jipotimas kyckling-korvar (plastkorvar med 500 g malen kyckling med ben i), för de hade tillfälligt slut på nöt när jag var där, men ska snart en sväng igen.

Vi blandar kycklingen med uppblött Difro (frystorkade grönsaker och lite spannmål) och laxolja och det ska han gå runt på (fast Jipotima rekommenderar att man har tre olika proteinkällor på tio dagar så man varierar sig lite). Eftersom det är malda ben i kycklingen behövs inget tillskott av kalk men vi har märgben att gnaga på för tändernas skull. mixen är 1 kg kött, 1,5 dl Difro som blöts upp i 3 dl vatten…

eftersom helgerna har överrumplat oss och frysen börjar bli tom ska jag köra en sväng och "helylle-BARFa" med egen mix tills jag kan komma till gårdsbutiken hos jipotimas (missar en hel vecka pga helgerna :-P). Känns lite pirrigt men det ska nog gå bra

kommer följa tråden och se om det dyker upp några bra och mer lärda tips än mina, lycka till!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Eywa
2011-07-06 23:28
#2

puttar upp denna tråden

TimotejC
2011-07-07 11:25
#3

Jag har gett min hund färskfoder i ett halvår nu.

Först provade jag Bravo men det gick inte alls att få i henne.

Vom og hundemat åt hon med väldigt god aptit. Nu skulle jag då hitta en annan proteinkälla och provade färskfoder från en annan leverantör.

Ox går inte alls hem där heller. Däremot har jag lyckats få i henne lamm, men den måste vara lite frusen…tinad går inte. Vet inte varför hon är så..Likadant med vom, den går bättre, men passar ändå bäst halvfrusen.

Jag hade tänkt gå över mer till Barf och håller på att lära mig just nu.

Vi var ute och campade för ett tag sen och jag gjorde som så att jag hade färskfoder med mig, som då var fräscht i 2 dagar i kylväska.

Sen köpte jag sån här vacuumförpackad mat, är nästan färskfoder fast upphettat i några minuter. Det måste tydligen göras för att det ska kunna ligga vacuumförpackat. Nature Diet heter det.

Men..de innehåller förstås både ris och grönsaker, eller potatis i nån av smakvarianterna.

Det funkade iaf väldigt bra för oss. Och jag kör på de lite hemma oxå ibland nu.

Annars fick jag rådet att jag kunde gå in i en vanlig mataffär och handla vanligt kött och ge hunden om det krisar, just när man reser etc.

[Forest]
2011-07-08 20:27
#4

Får man fråga vad är det för hundar ni har? jag upplever lite som du #3 att våran dvärgpudel äter gärna det lite kallt men oxå ska jag se till att det är utspritt allså inte i en stor klump. Utan helst ska färskfoder vara små kalla bitar. Jag ger Nordic bas till min+lax varannan dag utöver det blir det div kött, kycklinghalsar,kycklingklubba/vinge,nöt,gris allt möjligt men basen är just färskfoder.

Elcyion
2011-07-10 23:42
#5

#1 Bara för att förtydliga lite. Att ge färskfoder är inte att barfa. Att ge färskfoder är ofta ett bättre alternativ än torrfodret. Hundar är inte heller lika känsliga som katter. Jag upplever det som att du har mer vingelmån (när du känner dig säker nog för att våga prova själv).

Ang. att transportera maten virade jag in korvarna var för sig i tidningspapper, la ner dem i en påse, slöt påsen så tätt jag kunde runt och packade runt påsen för isolering. Så tog jag med mig 7-8 kg färskfoder mellan Österlen-Sthlm mitt i sommaren. Det funkade helt ok. 1-2 korvar brukar vara ganska tinade. Bara att stoppa in i kylskåpet och börja med dem först.

Skulle jag till ett ställe där det inte fanns den frysplats som jag behövde, "fuskade" jag med ett torrfoder. Som med allt. Det viktigaste är inte vad du äter när du är borta. Det viktigaste är vad du äter till vardags. Ingen hund dör av att äta torrfoder en kortare period för att det blir för bökigt att hantera färskfoder/barf.

Medarbetare på jack russel terrier

TimotejC
2011-08-05 23:06
#6

#4: Jag har en japansk spets.

Nu har jag ju börjat försöka få i henne hjärta och lever också.

Ingen höjdare, men kastar jag iväg en frusen bit funkar det..ibland..Lite bökigt är det dock att hålla på så och jag vet inte om det är bra för magen med fryst mat…

Jag provade även att ge blod en dag men det verkade hon inte gilla.

Idag slängde jag ner en hel bit fruset blod (från iskubslåda) och ja faktiskt tuggade hon i sig den.

Tycker hon blivit lite bättre efterhand med färskfodermaten/köttkorvsmaten, men helt tinad kan den knappt vara.

Den måste iaf vara kall och som sagt gärna lite frusen.

Hade hon fått den helfrusen i en klump hade hon nog tyckt det var bäst :)

Annons:
[Forest]
2011-08-06 23:08
#7

6 ne så frysen mat äter inte våran men det är kallt kallt jag får ta sönder färskfodret o lägga ut små bitar, torkar golvet dagligen pga det blir rätt äkligt Flört Våran äter inte alls inälvor det tycker hon inte om tvärvänder, men lagar jag till lever så ger jag det som nyttigt godis därimot.

Upp till toppen
Annons: