Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2128 ggr
Elcyion
2011-07-10, 23:28

[K] Bukfylla

Jag försöker fortfarande få ner min hankatt i vikt. Men han är konstant vrålhungrig. Så till den milda grad att han bryter sig in i soppåsen och kastar i sig rutten pasta. Jag  har funderat på att ta honom till veterinären för att kolla ämnesomsättningen.

Men fram tills dess (med tanke på semestertider osv), funderar jag på om jag kan fortsätta ge den bukfylla han har fått några dagar? Han får full portion barf (utan 10% extra). Sen fylla på med ångkokta grönsaker? Visst, proportionerna blir fel, men samtidigt får han ju 100% köttbarf i lagom mängd i botten. Då borde det väl inte spela någon större roll om han får en en del grönasker till?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Silvestris
2011-07-11, 18:36

Låt bli att ångkoka grönsakerna så blir de svårare att smälta dvs. bättre som bukfylla.

Elcyion
2011-07-11, 18:39

ok. Men har jag tänkt rätt annars? Att så länge han får full portion barf (som han äter upp först) kan jag ge en ganska stor mängs grönsaker som bukfylla? Jag har inte riktigt hittat hur mycket han vill ha än. Eller vill ha och vill ha… Han skulle säkert kunna äta tills han spricker. Utan mer hur mycket han behöver för att känna sig nöjd.

Silvestris
2011-07-11, 19:00

Jepp, det funkar.

Du kanske kan lyckas förlänga måltiderna mha någon slags berikningsleksak? Äter de för snabbt är det ju inte riktigt säkert att de hinner med att känna sig mätta.

Elcyion
2011-07-11, 19:05

Nu är tyvärr inte Melvin den skarpaste kniven i lådan om vi säger så… Än så länge har jag inte lyckats hitta någon aktiveringsleksak som är tillräckligt enkel för honom. Han har fått dra ut maten ur en flaska ibland. Men det fungerar bara 2-3 dagar. Sen tömmer han den i princip lika snabbt som han tömmer matskålen.

Men är det någon som har ett bra förslag testar jag gärna.

Silvestris
2011-07-11, 19:59

Det finns plastrullar med små hål i att köpa i en del djuraffärer. Lite samma princip som flaskan men lite svårare.

Elcyion
2011-07-11, 21:09

Kan du länka till en sån som du menar?

Annons:
Silvestris
2011-07-11, 21:33

Jag lyckas inte hitta någon bild på en sådan, men det är bara ett plaströr på kanske 1 dm. Brett som en toarulle ungefär och så är det små hål i den, men hålen kanske är för små…

Elcyion
2011-07-11, 21:35

Jag vet inte. Känner inte alls igen leksaken på din beskrivning. Någon annan som vet vilken leksak som Silvertris menar?

[Gemm]
2011-07-14, 17:00

Kan du inte ta en toalettrulle och vika in kanterna och klippa önskvärt stora hål runt om så att när den rullar ramlar det ut av det du har lagt i?

Du kan ju t ex torka bukfyllan du gör så att det fungerar lite som torrfoderkulor.

Om han klarar av och tycker om - stora ben som han inte kan tugga sönder men som han gnager på, revben från gris t ex? Stillar kanske det besatta begäret?

Elcyion
2011-07-30, 14:27

Just nu fortsätter vi med grönsakerna. Dels för att han inte rör sig just nu samt att jag ändå måste hålla på med grönsaker till min nya hund. Jag tror inte att hund/katt ska vara något problem, bara de får tid på sig att vänja sig vid varandra.

Han har verkat hyfsat nöjd på grönsakerna.

Upp till toppen
Annons: