Frågor om BARF och viltkött
I höst tänkte jag att min hund skulle få börja gå på BARF i och med att jaktsäsongen drar igång och jag skulle få tillgång till stora mängder mat. Han får redan nu ganska mycket kött/kyckling och kombinerar det med Fodax (eller ja, fram tills nu då han totalvägrar Fodax och vi var tvugna att köpa en säck torrfoder). Vi skulle kunna spara massor med inälvor och puts ifrån styckningen. Men här kommer frågorna:
Köttet runt t.ex skotthål är ju väldigt blodsprängt, är det några problem? Blir ganska mycket puts runt där som annars bara slängs.
Hur mycket ben lär hunden äta för att man inte behöver komplettera med benmjöl?
Hur är det med vilt? Lika bra som nöt? Vildsvin, är de okej också så länge det är trikintestat? Slipper jag köpa nöt då? Jag kommer ha tillgång till rådjur, dovhjort, kronhjort, vildsvin och kanske någon älg. Hare är inget som jagas men skulle kunna skjutsas för att bli hundfoder, vi har ganska mycket på marken. Kyckling kommer han naturligtvis också få.
Han är en jakthund och kommer jaga massor i höst och behöver därmed extra energi. Vad ska man ge mer av? Fett?
Läst om att det är bra att ha en fiskdag? Vad ger ni då?
Vi får hem en valp i slutet av augusti, jag funderar på Fodax till honom och så mycket kött som möjligt. Vågar mig nog inte på att BARF:a en växande liten valp med så lite kunskaper och erfarenhet i BARF som jag har, kanske nästa valp? Men vad har ni för erfarenheter av BARF och valpar?
Jag ska läsa på mycket inför starten så det blir rätt. Om jag känner att jag inte samlat på mig tillräcklg erfarenhet så fortsätter vi som vi kör nu.
Om det är någon som är intresserad av vilt i höst i närheten av Västerås så kommer jag ta hand om viltet till vår hund så det kommer säkert finnas över så jag skulle kunna sälja till en billig peng.
Hej! Alla sorter av kött kan du ge till din vovve.
Fisk är också kanon bra fast jag brukar blanda med vom och mina
får det 2-3 gånger i veckan.
Ang. ben så mina får kyckling och köttiga ben av allt kött utom griskött som kan flisa sig, varje dag till frukost.
Kvällsmat består inte av ben, bara malt kött blandat med grönsaker, laxolja.
Vovvarna mår utmärkt och jag med…
Var bor du? Skulle vilja ställa mig i kön att köpa vilt från dig b.l.a.
Vi bor i Halmstad.
Mvh

Västerås bor jag i :) Vildsvin, kan de liknas med fläsk så man inte ska ge ben av det? Vad ger du för fisk? Det är ju jättedyrt att köpa, kan ju inte direkt köpa laxfileer till hunden när jag själv bara köper det på extrapris till oss själva. Min hund får redan mycket kycklingklubbor och puts från vårt kött :)
#1 Jag antar att du menar att det är benen från gris och inte köttet som kan flisa sig ;-) Du tänker säkert på den gamla regeln om att man inte ska ge F-ben? en är dock felaktig. Du kan ge F-ben sålänge de är RÅA, även från gris (Fläsk). Däremot ska du aldrig ge tillagade ben.
Det rekommenderas att man ska frysa kött och ben frrån gris innan hundarna äter det. Man ska inte heller ge för mkt griskött/ben till äldre hundar eller hundar med ledbesvär.
#2 Du kan köpa laxkross fganska billiigt från Nordic, som säljer färskfoder.
Undrar också när i höst du kan dela med dela med dig av viltkött? Jag bor inte i närheten, men kommer kanske att resa dit i höst, och det skulle inte vara dumt med lite vilt till vovvarna.
Och anående valpen så tycker jag INTE du ska blanda Fodax med extra kött. Då kan du rubba Ca/P-balansen. Bättre då att köra på enbart Fodax eller enbart BARF. Hr förresten läst tt man bör tillsätta extra kalk närman ger Fodax till valpar. Vet inte om det stämmer, men det kan du ju kolla upp med illverkaren.

Okej :) då äter valpen enbart Fodax. Vi har Standart Kalk redan hemma så kalktillskott får den i sig :) Laxkross lät intressant, måste kolla upp var de säljer Nordic i stan. Skriv ett PM till mig så kan du få min mailadress så kan du höra av dig när du har vägarna förbi så jag kan kolla i frysen vad som finns. Störst tillgång är nog november/december.

Viltkött är det bästa du kan ge, så du behöver inte ge ex nöt under tiden du har tillgång till detta.
Till valpen kan du tillsätta Standardt Valp till Fodax.
Det är lite toppat med kalcium från benmjöl, för att täcka tillväxt och tandömsning. Färskfoder har ganska låga vitamin- och mineralnivåer.
Ger du även måltider med vilt (vilket jag absolut skulle göra några ggr/vecka) så får du ev tillsätta lite extra benmjöl till det.
Benmjöl innehåller ju de naturliga kalciumkällorna ben och brosk. Viktigt vid tillväxt. Rent kalcium är bättre då hunden har något underskott av någon anledning.
Valpen mår även bra av fiskolja dagligen. Vänj in försiktigt bara, så den inte blir lös i magen.
En äggula ett par ggr/vecka är också bra.
Till den vuxna arbetande hunden tillsätter du ister eller osaltat smör, samt fiskolja.
Vilt är ju oftast magert.
Börja med 1 msk extra fett/dag, och öka sedan successivt. När de presterar hårt går det åt mycket energi, men det är olika hur mycket man kan tillföra innan magen säger ifrån.
Ge även ett större köttmål efter en hård arbetsdag, för musklernas återhämtning.
Synd att jag inte bor närmare Västerås… ;-)