Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2459 ggr
yvonn
2011-06-29, 14:10

vänja mig och hundar

ok. nu beställde jag precis spännande lådor från slaktaren. på fredag får jag se.

Tog jag i? nu har hundarna fått mald vom. kräks man av att hantera hel ej ursköljd vom? inte måste jag skölja den väl? bara skära i bitar??

kanske väldigt korkade frågor från en nybörjare ;)

Annons:
yvonn
2011-07-02, 15:07

ja det var nog väldans fånig fråga men nu fortätter jag. Jag har nu skurit upp 2 st nötvomar och funderar över det där med fettet. det var ju väldigt mycket fett, eller vad heter det där hårda tunga fettet? i tjocka sjok runt och emellan. jag tog bort en hel del annars hade ju vissa portioner blivit bara fett. eller skulle man portionerat upp detta?

pius314
2011-07-02, 15:41

Nu vet jag ju inte hur det såg ut, men när jag styckar tex hjärta portionerar jag ut det hårda fettet…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Katti
2011-07-06, 00:00

Fett är bra, var inte rädd för det!

(Någon som vet varför mina inlägg blir gråa? För att det jag skriver inte är så viktigt kanske?)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

pius314
2011-07-06, 00:31

#3 he he, nä det är nån bugg… Finns trådar om den med…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
yvonn
2011-07-06, 21:55

nä på de två hjärtan jag skar upp tänkte jag inte ens på fettet. Men på de två vomarna (från samma djur som hjärtat antar jag) var det som en rejäl fettklump på något/några kilo. Men det är klart nästa gång kan jag skära upp det och portionera ut.

När jag ändå är inne på vomen så antar jag att det var mjälten? som satt fast i den? röd blodköttig sak. Var inte intressant hos hundarna fast den såg så blodig och härlig och luktade förfärligt!! ut? Något spec att tänka på? (dags att gå och städa upp den från golvet antar jag.) tyvärr äter den ena hunden inne just nu.. måste ändra på det genast!

yvonn
2011-07-06, 22:02

Kanske bäst att förtydliga, Jag vet ej vad för del det var där inne i vomen som var så röd och köttig, ca 1,5 kilo kanske på en rejäl vom.???

Annons:
Heffipeffi
2011-07-11, 15:24

Måste bara fråga, fick du två HELA vomar? Hur mycket väger en hel vom? Jag har blivit avrådd att ta hem hel vom pga den är så ohanterlig och nästintill omölig att skära sönder n vanlig kniv. Stämmer inte detta? Skulle vara bra i så fall eftersom jag kan få slaktavfall i stort sett gratis.

yvonn
2011-07-12, 20:02

Jo två hela vomar. det var ganska jobbigt man ska nog ha en bra styckkniv. vass och slipa den mellan varven

10 kg kanske?

jag skar upp den utomhus ganska varmt även i skuggan och det luktar en del och drar åt sig massa flugor. ett garage eller något är nog också att rekomendera. men billigt ja Cool

Heffipeffi
2011-07-12, 20:30

10kg var inte så farligt. Då var det inte något omöjligt projekt i alla fall. Lukten får man försöka stå ut med.

Upp till toppen
Annons: