Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2377 ggr
Stephanie
2011-06-18 18:16

Bättre andedräkt?

Läste häromdagen att hunden kan få bättre andedräkt av att få tugga på ben. Jag antar att det är för att tandsten etc försvinner då? Tänkte att det kanske är något att prova på våra två hundar. Två tjejer på 6 respektive 10 år.

Tanken är alltså inte att ställa om helt till barf, utan bara om det kan vara en bra idé att börja ge dom lite ben? De har fått från djuraffären ett par gånger, men är det "rätt" typ av ben att ge?

Nån som kan hjälpa mig i mina funderingar? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
AnneN
2011-06-18 22:20
#1

Jag brukar ge antingen råa märgben som köpes i frys eller chark i mataffären, eller så köper jag benknotor (rökta) på djuraffären och min hund har inte minsta antydan till tandsten vilket hon får om det går för länge mellan gångerna hon har tillgång till ben.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bogart
2011-06-23 02:01
#2

För så gamla hundar så är det inte säkert att råa köttiga ben kommer hjälpa. Hundarna kan redan ha mycket tandsten som måste tas bort av veterinär, eller till och med ha gamla skador på tänderna där mycket tandsten samlas även om hunden äter ben regelbundet.

Min hund är 9 år och har ätit barf under lite mer än ett år, och hans andedräkt är inte något vidare ändå. Han har lite gamla frakturer som han har fått när han tuggat på märgben (därför rekommenderar jag inte märgben!), och jag tror att dessa frakturer orsakar lukten.

Att ge ben kommer inte skada, och kan definitivt hjälpa dina hundar, men förvänta dig inga underverk… Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Stephanie
2011-06-23 09:16
#3

Ja, det vi funderat på är att gå till veterinären och skrapa bort tandsten, och sedan "underhålla" med ben.

Vad är det för typ av ben man ska ge då? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Katti
2011-06-26 01:41
#4

Det beror lite på hur stora hundarna är, men olika delar av kyckling (vingarna klarar även småhundar av, större hundar äter allt!), höna (om det är lite större hundar eftersom dessa ben är hårdare), broskben och grisfötter (de flesta affärer har dem till jul, på CityGross finns de hela året!) är några exempel. Och självklart ben från vilt av olika slag om man kan få tag på det. Med rätt kontakter brukar det vara gratis!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Stephanie
2011-06-26 10:29
#5

Hur introducerar man sånt här för hundarna? Långsamt förstås, men vad ska man vara uppmärksam på? Jag är rädd att de skulle svälja ben/be bitar hela. Hundarna är ungefär i storlek med border collies, ena lite större/grövre. 25 resp 30 kg tror jag.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Upp till toppen
Annons: