Annons:
Etikett03-katt
Läst 4542 ggr
ManekiNeko
2011-04-15 20:43

Devon med hudproblem

Hej

Jag funderar på hur det kan komma sig att min Devonkille har blivit sämre i huden sedan vi gått över på helbarf. Han har haft en del problem periodvis innan men sedan vi gick över på helbarf har det blivit tydligt mycket sämre. (Hudproblemen består av överväxt av svamp, malazzezia).

Jag får lite känslan av att det är kycklingen han blir sämre av och problemet är att han är väldigt svårmatad öht när det kommer till olika köttsorter. Fläsk är sådär i små doser, nöt är äckligt (i stort sett, skulle aldrig kunna ge en hel dagsranson på en måltid för då lämnar han), lamm tål han inte (konstigt nog) och älg spydde han upp, det lilla jag fått tag i att servera. Annat kött har jag inte hittat. Och tilläggas bör att han inte äter malt eller så heller, utan det ska vara rediga köttbitar annars får det vara. Skrikandes

Är jag dum som fortsätter envisas med att barfa? Borde vi fasa över honom på ett vanligt foder igen? I övrigt mår han så himla bra på maten, han är pigg som en lärka och superglad jämt. Så det är "bara" svampen som är problemet.

Annons:
Silvestris
2011-04-16 15:21
#1

Det är möjligt att han är allergisk eller överkänslig mot kyckling och att han därför blir sämre i huden av BARF. Nu kan ju devons ha överväxt av Malassezia utan att egentligen ha en bakomliggande sjukdom, men allergi kan absolut förvärra problemen.

Det verkar som att du måste klargöra om han tål kyckling eller inte. Är det så att han är känslig mot kyckling ska du självklart inte ge det, även om det stör BARFandet.

Kör kycklingfritt i 6 veckor och se om huden blir bättre. Notera utbredningen och graden av Malassezian före och efter. För dagbok så att du verkligen har koll. Om du måste ge burkmat eller torrfoder, gör det för du måste som sagt göra klart om han tål kyckling eller inte. Du kan egentligen skriva dagbok ett tag när han BARFas innan du bestämmer dig för att kolla allergi, ibland får man för sig saker som inte stämmer. Det kanske inte alls är så att det är kostbytet som har gjort det hela värre och det kan vara lättare att försöka bena ut om det finns ett samband eller inte om man för dagbok.

Malassezia hos devons är ju oftast bara ett estetiskt problem så du kan ju fortsätta som vanligt ett tag och se om läget "stabiliseras".

Du har inte börjat schamponera eller använda våtservetter mot svampen? Ibland kan det bli värre när man börjar med sådant.

ManekiNeko
2011-04-18 20:06
#2

Tackar hjärtligast för ditt utförliga svar! :)

Jo att dom kan ha överväxt i vanliga fall har jag koll på, det jag reagerade på nu var att han blivit så enormt mycket sämre på sista tiden och jag kopplade det till maten iom att dom fått ovanligt mycket kyckling.

Han är väldigt drabbad i tassarna och ibland har han till och med ont. :( Vi har ännu inte badat honom med schampo (en gång med vatten bara för att få bort det allra värsta mellan trampdynorna), och det pga att jag inte vill "sätta igång något". Sambon tjatar dagligen att vi borde bada honom men jag är lite mer skeptisk iom att det kommit så mycket svamp på så kort tid (ca 1 månad). Jag tänker att det inte kommer att hjälpa honom mer än för stunden och sen som sagt kan det väl ev bli ännu mera efteråt.

Ska fota hans hud nu och lägga in det på datorn med datum osv så blir det en form av dagbok. Svårt som attan att hitta kycklingfritt foder dock. :/ Jag har just mailat Doggy och fått svar att dom tyvärr har kyckling i alla sina foder, (Bozita gällde det väl tror jag, hade dock för mig att dom hade Mjau oxå). Värst av allt är ju att han är så förbannat kräsen så det är verkligen inte lätt att hitta nåt han äter öht. Får ev. bli torrfoder till honom och lite kycklingfri barf.

Silvestris
2011-04-18 21:49
#3

James Wellbeloved är väl egentligen inget jag hänger i julgranen men har kycklingfritt foder iaf. Hill's har väl också kycklingfria varianter tex. Hill's d/d. Finns både torrt och blött.

Om han får ont mellan tårna pga. svampen tycker jag nog att du ska försöka tvätta lite med tex. MalAcetics våtservetter. Hundar med överväxt av jästsvamp kan utveckla allergi mot jästsvamp och Malassezia-experten Susanne Åhman tror att detsamma kan gälla vissa katter, men alldeles oavsett så måste man behandla svampen och katten får ont av den. Annars riskerar man ytterligare problem.

Rose1
2011-04-21 15:49
#4

Får katten i sig tillräckligt med kalcium?
Annars är det vanligt att de får liknande problem.
Även om de får brist av järn och zink.
Äter den inget rött kött alls?
Hur mycket lever äter den?

Silvestris
2011-04-21 17:47
#5

#4

Jag skulle nog påstå att sannolikheten att problemen beror på någon näringsbrist är minimal. Jästsvamp hos katt är så gott som icke-existerande förutom hos just devon rex och sphynx så det har definitivt med ärftlighet att göra.

ManekiNeko
2011-06-01 19:58
#6

Oj, länge sen jag loggade in här, hade helt glömt bort tråden!

#3
Jag har tagit upp det där med veterinären och dom kunde inte hitta  våtservetterna öht (?) fast jag talade om vad dom hette och allting. Inte en susning hade dom, det är bara schampot dom har där och säljer. Han hatar ju att bada så jag vill verkligen inte stressa honom med det om jag inte måste. Det är det enda "bra" stället man kan gå till i Gävle oxå, så byta veterinär tjänar inget till.

Jag fick en remiss förut till Susanne Åhman och planerar ett besök dit framöver, men nu har han varit så pass bra i huden så jag sköt upp det. Vi bor ju ganska många mil ifrån Sthlm.

Han har inte ont nu iallafall så vi tar en dag i taget och hoppas att det håller sig i sjakt ett tag till.

Nu har jag gått tillbaka till den maten han ätit innan iom att han var bättre en lång period när han åt den maten, men nu tycker jag han har blivit lite sämre igen. Inte jätteilla, men sämre än i höstas.

#4
Nej, jag tror inte han kan ha näringsbrist, jag är alltid noga att katterna får välbalanserad kost oavsett vad som serveras. När jag barfade fick han 1 tsk benmjöl per 200 gr kött, (vilket är enligt rekommendationen enligt vad jag läst mig till). Ibland fick han vingar som var uppvägda efter hur mycket han skulle ha i dagsranson. Lever fick han 5-10% beroende av vilket djurslag som serverades.
Som sagt, det är ett vanligare problem än vad som pratas om bland Devons och Sphynxar tyvärr med jästsvamp. {#emotions_dlg.foot_in_mouth} Men nu får han som sagt inte barf alls längre mer än någon mumsbit ibland (en gång i veckan kanske).

Annons:
Silvestris
2011-06-01 23:54
#7

Du kan köpa MalAcetics våtservetter på nätet tex. här. Annars kan du ringa till Västra djursjukhuset i Gbg och fråga om de kan sälja det på distans för de har det i sin butik. Worst case scenario får jag väl åka dit och köpa en burk till dig och skicka. Har behövt göra det förr så det är inget nytt.{#emotions_dlg.wink}

ManekiNeko
2011-06-02 13:14
#8

Åh underbart, TACK!! :D Ska genast beställa!

ManekiNeko
2011-06-19 18:08
#9

Nu har jag testat våtservetterna på honom och det blev ett utbrott utan dess like tyvärr. Han blev röd och kliade sig och nu efteråt har svampen blivit mycket värre. :( Det blir till att boka in ett besök i Sthlm ändå för lilleman.

Inte lätt det här inte!

Upp till toppen
Annons: