Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3966 ggr
Besika
2011-04-23 00:27

Nervös och undrande, vilka ben?

Hej,

jag ska börja utfodra min kära afghanhund med K9Natural food och då rekommenderas även att man ger råa ben. Jag tycker det är självklart att hundar kan äta det, men är ändå lite nervös eftersom jag råkade ut för att ett märgben flisade sig en gång och hunden fick ligga på sjukhus med dropp i 3 dygn.

Vilka ben är bra att börja med? Så att hon verkligen gnager och inte sväljer helt…

Alla tips mottages tacksamt.

Annons:
AnneN
2011-04-23 03:19
#1

Det märgbenet som flisade sig var det helt rått eller var det tillagat på något sätt?

Jag brukar ge min hund alla möjliga råa ben både vanliga märgben (inte små bitar), benknotor, kycklinglåd/vingar, mm. Men då är hon sådan som alltid tuggar ben ordentligt.

Vad man ska ge en hund som sväljer stora bitar har säkert någon annan bättre svar på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Besika
2011-04-23 10:09
#2

Ja, det var rått. Fruset. Det såg inte ut som ett vanligt märgben utan nästan som ändan av ett ben, som om det var brosk, kan det göra någon skillnad?

Märgben kan de väl i normala fall inte bita sönder själva benet på? gör de det på andra ben?

Kyckling kan jag förstå, men hur är det med ben av nöt och gris?

Skunken
2011-04-23 12:36
#3

Jag gillar personligen att ge mycket skrov av kyckling och kalkon :D Samt revben av lamm/hjort.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Besika
2011-04-23 14:14
#4

Nu har jag läst lite här på sajten och fått en liten aha-upplevelse. När hunden fick det här benet åt hon gammal vanligt torrfoder och hade naturligtvis fel PH-värde i magen för att bryta ned ben. Så nu känns det mycket bättre och inte lika nervöst!

Bogart
2011-04-23 18:08
#5

Själv så gillar jag ju inte alls märgben, då jag tycker att de är alldeles för hårda. Jag har dåliga erfarenheter av dem dessutom, då min hund har förstört sina tänder på märgben.

Till en afghanhund så skulle jag rekommendera kycklingklubbor (de med både lår och ben) och andra kycklingbitar, men inte mycket mindre än kycklingklubbor. Höna går också bra att ge. Revben av gris brukar vara billligt (30-40 kr/kg när det är extrapris) och då kan du lätt välja hur stora bitar du vill ha. Du bör ge flera revben åt gången, alltså låt dem sitta ihop.

Det finns ju mycket annat man kan ge, men det ovanstående är det som är billigast och lättast att få tag på!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Besika
2011-04-23 22:24
#6

Tack Kajsa! :)

Jag har också tänkt att kycklinglårben bprde vara bättre än vingar… Men var är det där lilla "tandpete-benet?" ;)  Revben förstår jag också är ok. Men dem vill jag nu nästan ha själv…. ;)  Äter de upp benen på revben?

Tack för tipsen!!!!!!

Annons:
BARFmycat
2011-04-24 14:08
#7

#6

Kan det vara nyckelbenen du menar på kycklingen? Jag tror att det är nyckelbenen i alla fall, såna man ser på typ filmTungan ute

Mina katter äter upp grisrevben om de är riktigt hungriga! man kan även köpa fryspåsar med "sågat lamm", då kan man få alla möjliga olika sorters ben med!

Jag tycker att man ska vara vaken när man ger märgben, det är inte för alla hundar. Märgben ska inte ätas, de ska slickas och gnagas varsamt på och hundar som försöker äta upp hela benet bör inte ges märgben. Bendensiteten är alldeles för hård för förtäring. I receptionen på SVA finns en stor monter med diverse olika föremål som opererats ut ur hundar och katter och märgben har en hel egen hylla. Det kan också som Bogat säger orsaka tandfrakturer.

Om hunden ska/kan äta märgben är alltså individuellt, och bör avvägas till varje enskilt fall.

Lycka till med benkrossandet!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Besika
2011-04-24 18:17
#8

Intressant, tusen tack för informationen om märgben!

Besika
2011-06-11 22:48
#9

Nu har jag gett ben hela veckan!! :)

Först var det revben av gris. En underbar syn!!!!!! Hon knaprar i sig dem så fint! Idag har hon fått kyckling och det gick lika bra det också.

Har vänner som föder upp lamm så jag hoppas att kunna få lite ben därifrån. Har kollat med två charkuterier också och kan ev få grisfötter, hua mig! ;)

Katti
2011-06-12 00:16
#10

Grisfötter var precis vad jag tänkte föreslå. Det ger min hundar (lapphundar)sysselsättning i en kvart till en halvtimme. Jättebra (och mumsigt tyckert de Skrattande)!

Grattis till att du nu har tagit steget! Det kanske inte behövs så mycket K9 Natural Food nu när hon äter så mycket Natural Food Flört.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rose1
2011-06-12 21:33
#11

Citat;

"Ja, det var rått. Fruset. Det såg inte ut som ett vanligt märgben utan nästan som ändan av ett ben, som om det var brosk, kan det göra någon skillnad?

Märgben kan de väl i normala fall inte bita sönder själva benet på? gör de det på andra ben?"

Personligen gillar jag de benen.
Ger lång aktivering och bra kalciumtillförsel.

Oavsett om man ger torrfoder parallellt, så är mycker brosk och fläskben väldigt stoppande.
Man får ta det försiktigt i början.

Du bör heller inte ge ben varje dag.

Lycka till!

Sugiyama
2011-06-15 08:50
#12

Varför ska man inte ge ben varje dag Rose1?

Rose1
2011-06-15 09:39
#13

Om man bara ger en liten mängd, så kan man ge dagligen. Men annars behöver tarmarna få chans att rensa ut överskottskalcium.
Risk finns annars för förstoppning.

Det jag syftade på här, var riktigt stora ben, som de i exemplet i frågan.
Eller ex fläskben, som de ju kan äta upp helt.

Kompakta rörben från nöt brukar inte ge så stort kalciumintag.
Då kan det i vassa fall istället bli för mycket fett (märg).
Samt att det sliter väl hårt på tänderna att ge rörben utan ledbrosk för ofta.

Annons:
Sugiyama
2011-06-15 13:29
#14

Aha du menade märgbenen. Det tycker inte jag man behöver ge alls om hunden äter BARF, den får tillräcklig gnagmotion ändå. Min ena hund har spräckt 3 kindtänder på märgbenen så det undviker jag.

Rose1
2011-06-15 13:47
#15

Det var det jag menade med att det sliter på tänderna.

Men frågan nu handlade om ett sådant ben. Jag tycker de är bra, så länge de även innehåller ledbroskkulan.
Mina tycker väldigt mycket om att få släpa runt på ett sådant 2-kilosben, och har att göra ett par dagar.
Däremot får de inte sådana så ofta. Tar för stor plats i frysen…

Vanliga märgben håller jag med om att de inte tillför speciellt mycket.

Besika
2011-06-15 18:48
#16

Det måste väl varit så att hon inte klarade av att bryta ned benet eftersom hon åt vanligt torrfoder på den tiden.

Har pratat med en chark och de kallar dem för "knosor". Kan få 10 kg-lådor, så jag får väl se till att tömma frysen först… eller köpa en till… ;)

Upp till toppen
Annons: