Annons:
Etikett02-hund
Läst 5830 ggr
Labolina_73
2011-01-28, 02:03

Kycklingvingar etc?

Hejsan,,

Jag och min man har just nu en diskussion om hurvida man kan ge en hund råa kycklingben eller inte. Jag hävdar att man kan det och han hävdar motsatsen det  har han hört ska vara livsfarligt för hund,, dom berömda F-benen jag förklarade då att det är tillagade ben man inte får gemen han ger sej inte.

Så well… Hur ligger det till egentligen,, har jag fel eller har han fel?

//Linda

Annons:
Heffipeffi
2011-01-28, 02:06

Du har rätt :-) Finns en artiken om just det här på Barf i fokus.

De 4 F-en

Bogart
2011-01-28, 02:44

Fråga honom om han tror att vilda hunddjur benar ur fåglar dem dödar innan de äter upp dem. Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Skunken
2011-01-28, 14:15

Du har rätt. Specielt kyckling har ju väldigt muka goa ben som är väldigt lättsmälta. Perfekta ben att ge.
Tillagade ben blir sköra och kan bli väldigt vassa!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

HannaM
2011-01-30, 10:04

Vaddå? Alla har väl sett hur vargarna benar ur rödhaken, plockar fram grillen och tillagar den?

Sarah-S
2011-01-30, 11:11

Ibland undrar jag om inte väldigt många glömt bort vad våra husdjur egentligen är - dvs rovdjur (hund o katt alltså)

Om man ser på dem på det sättet ger det sig ganska naturligt vad de kan äta, OM de varit vilda

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Gemm]
2011-02-21, 06:12

Jag såg en gång hur en hel flock hyenor på en dokumentär från animal planet sprang för glatta livet när de hittade en död fågel. Vilken tur att de hade hört talas om de fyra F:en! Det hade kunnat gå riktigt illa…

Annons:
Tallullah
2011-04-28, 22:45

Jag har alltid varit lite tväksam till det där med ben til hundar…man har ju i alla tider hørt att det är farligt, och at vassa ben kan fastna i tarmar och førårsaka hämska problem…

Nu pløtseligt har det blivit modernt och riktigt att ge ben enligt BARF metoden,men fortfarande lyfter endel vetrinärer på pekfingret till varning…inte konstigt att man blir lite osäker. Vill poängtera att jag har fodrat mina hundar i många år enligt BARF,men jag har sånn tur att jag køper färdigt kvärnat køtt och ben från produsenten i Norge…

Även om det är naturligt med rått køtt OCH ben till vilda djur såsom varg och vilda hundar,går det kanske bra att använda lite sunn fornuft hurvidt man ska ge, el inte ge ben till sina hundar? Jag menar det handlar lite om vilken ras och inte minst vilka TÄNDER hunden har i munden. Endel raser har dåligt med tänder(till ex chinese crested dog)och kan derfør få stora problem med att tugga ben. Även äldra hundar med dåliga tänder och valpar kan ha problem med å krossa ben.

När detta är sagt tycker jag annars det är bara positiva sidar vid BARF utfodringen…och att dom torra kulorna børjar forsvinna:)

BARFmycat
2011-04-28, 23:03

Ja, jag tycker att det borde vara en självklarhet att man tänker efter själv vad ens djur klarar av.

Det är väldigt enkelt att använda vanlig gammal hederlig handvevad kvarn och mala ner tex kycklingben och ge sina djur som har svårt att tugga. Men en del skulle nog vara rädd för att ge även dessa ben, som hört om F-ben!

Jag har t.om varit med om folk som inte ens ger KÖTT från F-djur, för de tror det är farligt..Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2011-04-28, 23:10

#7 Fast om man har ett djur som har en dålig mun, om det så är konstig käke eller dåligt med tänder, så är det väl ännu viktigare att man håller det som fungerar i bra skick? Vilket man kan göra genom att ge råa köttiga ben. Jag har hört talas om flera gamla djur som knappt haft några tänder kvar, men som ändå har kunnat äta ben. Visst att det kanske har tagit lite längre tid, men vad gör det?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2011-04-28, 23:25

Ja om individen klarar av det så är det ju kanon, men en kusin till mig har en katt med bara fyra tänder (hörntänderna) och hur mycket hon än älskar att äta ben, för det gör hon, så kan hon inte för dels så fastnar hon ofta i benet och så kan hon inte tugga loss tillräckligt små bitar och skulle då alltså svälja för stora bitar. De måste ju få använda sina kindtänder till att tugga, hörntänderna är ju inte designade för det.

Men det är som med allt annat, man får nog pröva från fall till fall, tror verkligen inte att det finns något "antingen eller"Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Forest]
2011-06-11, 17:29

Min man stog o bara gapa när han fatta att våran hund fick kycklingvinge, det skulle han minsan höra med uppfödaren om detta stände eftersom det är hon som profsat på att jag ska ge k-vinge med ben. Hon har gett alla sina hundar inklusive valpar kycklingvinge (bitar) samt fläskben. Det är därför hennes hundar har så fina tänder samt bra magar hon ger även annat förståss. Hon har en mellanpudel som är 9år och sen några dvärgpudlar o just pudlar har lätt o få tandsten. Hennes hundar har jätte fina tänder o man får fräsha pussar av dom Flört Var dörför jag börja ge k-vinge med just att det är bra för tänderna samt att de tål det sen är det väldigt gott :)

Sugiyama
2011-06-15, 13:27

Mode och mode. Innan torrfodren gjorde sin intåg på 50-talet åt nog alla hundar både ben, kött och matrester. Tror faktiskt de fick tillagade ben också. Det har min mamma berättat som är uppväxt på bondgård.

[Forest]
2011-06-15, 16:03

12 ja vet mycket väl att våran mellanpudel fick koktmärgben när jag var barn hunden var 17+ och visst gav mamma o pappa den hunden alltmöjligt förutom potatis för det spyde han upp. men allt annat fick han sås,kött mm inte var det välkryddat. Men jag tror inte jag skulle rek att ge lagade ben iaf vi ger våran skrutthund ibland liten korv o smått o gott men det är sällan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: