Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 3835 ggr
friedlish
2011-06-02, 22:03

Värmland

Halloj!

Jag har letat runt lite här omkring så gott jag har kunnat, då jag har planer på att börja barfa mina katter (som för tillfället lever på Mjau och Bozita). Jag vill bara hemskt gärna ta reda på vilka resurser som finns tillgängliga innan jag börjar. Har pratat med ett par små gårdsslakterier, men på dem lät det som om jag skulle bli tvungen att köpa många kilon i taget om jag skulle köpa hjärta, lever eller annat av dem, och det har jag inte plats med.

Willys i Karlstad har både kycklinghjärta, kycklinglever och kycklingmage, men det skulle ju kännas lite tråkigt att ha detta som grund i alla blandningar jag gör, och sedan bara variera ben och muskelkött.

Någon som känner till något bra ställe i Värmland (helst inte jättelågt ifrån Karlstad), utöver Willys, som säljer bra och varierat kött (och inälvor) till rimliga priser? Allt är intressant. :D

/Frida

Annons:
BARFmycat
2011-06-06, 22:45

Har du kollat in återförsäljarlistan?

Du kan kanske fråga Willys om de kan ta in andra köttsorter åt dig, det har jag provat och det har fungerat bra. Vilken affär som helst som säljer kött kan för övrigt göra det. Prova att fråga och se vad du får för svar!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

friedlish
2011-06-08, 20:10

Jag testar det, tack för förslaget! :) Jag kollade på återförsäljarlistan innan jag skrev detta. Tänkte mest se om någon hade bra tips på matvaruaffärer eller mindre slakterier eller något liknande som hade bra priser. Får leta mig fram själv, verkar det som, men det löser sig! :D

/Frida

BARFmycat
2011-06-09, 05:51

Jag brukar ge runt 40;- kilot för den maten jag köper, och det brukar bli från 2-3;- per katt och dag i matkostnad, och det är fortfarande billigare än om man skulle ge tex RC eller Hills. Att tillägga att kött har ett högre biologiskt värde, så katerna tillgodogör sig så mycket som det bara är mäjligt, och även det spar ju pengar då de inte bara skiter ut all utfyllnadsmassaFlört

friedlish
2011-06-09, 21:55

Jo, jag har inga tvivel om att detta är det optimala alternativet vad gäller kattmat. Jag vet dessutom att vår yngsta katt älskar rått kött över allt annat. Han fick en bit rå lövbiff som godis för ett litet tag sedan, och gick och satte sig i ett hörn och morrade för att ingen skulle ta den ifrån honom. Sedan spann han högljutt när han väl satte tänderna i den. Hur lycklig som helst. Känns ju också fräschare med kött än en massa processade konstigheter (även om jag inte äter kött själv). Luktar inte lika illa heller. Glad

Priset är väl inte något som oroar mig jättemycket (även om jag tillfälligt är lite fattig). Var mer intresserad av om det fanns lite mer sällsynta saker att få tag på på något praktiskt sätt. Men det går helt säkert, som du säger, att be Willys eller någon annan affär att beställa hem lite konstigheter åt mig. Flört

Blir väl kanske mest kyckling och fläsk nu i början, för det vet jag i alla fall att jag lätt kan få tag på. Så får jag väl fråga runt efter annat framöver. Förhoppningsvis går det bra! Skrattande

Tallullah
2011-06-10, 12:25

Vom og Hundmat tillvärkar supert foder till hund…och dom kommer med kattmaten(färsk) innom kort. Återørsäljare finns i Karlstad tror jag…och bor du nära gränsen kan du även køra till Norge och Trøgstad och køpa direkt från produsenten. Jag bor i Tøcksfors och kør värje månad dit och køper min hundmat. Fick ochså veta att hundmaten som är baserad på kyckling och är vitaminisert,går bra att äta även før katter..men altså..kattmaten kommer innom kort.

friedlish
2011-06-10, 13:50

Oh, inte illa! Det får jag kolla upp! Kan ju vara ett bra alternativ som variation om inte annat. :D

Annons:
Issm
2011-06-10, 18:53

#5 jag undrar bara hur mycket v o h kostar i norge? Är det likvärdigt som här?

BARFmycat
2011-06-10, 23:16

Ja det är ju helt okej att bara använda fläsk och kyckling som proteinkällor, så länge du ger rätt mängd av ben, hjärta och lever också. Men både kycklinghjärta och kycklinglever är väldigt vanligt, särskilt på Willys.

Innehåller inte deras kattfoder fisk? Har hört det i alla fall och då är det ju faktiskt inte särskilt aktuellt att ge till sina katter.

Tallullah
2011-06-10, 23:31

Jag køper 20kilo och fryser ned själva…då betalar jag 200NOK.

Om man køpar korvar så är dom dyrare…ca 550NOK før 15kilo tror jag. Så därfør packar och fryser ned fodret själva. Lite mere arbete,men det gjør jag¨gärna ändå. Jag tycker maten är den besta som är å få tag på.

Dom har inte färsk kattmat ännu. Men kattmaten kommer snart på marknaden. Och jag är øvertygat om att dom kommer å tillvärka den bästa kattmaten med. Utan fisk.

Issm
2011-06-11, 10:20

#9 Tack för svaret! Glad

Upp till toppen
Annons: