Torrfoder
Katthemmet har fått erbjudande att köpa kattfoder billigare från http://www.aramistrading.com/
Kan någon översätta innehållet? Är den bra eller dåligt? Hur räknar man ut kolhydrater när det inte finns angiven?
Naturlig formula med kyckling och ris
För alla kattraser Frisk och vital – balanserat innehåll av högkvalitativa proteiner, fetter och näringsämnen ger vitalitet PROTEIN 34 % - FETT 14 % Särskilt sammansatt för näringsbehovet hos alla kattraser. Naturlig formula med kyckling och ris för alla kattraser. Helfoder för katter.
Ingredienser: kycklingköttmjöl, ris, majs, kycklingfett (med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, som konserveringsmedel), laxolja, hydrolyserat kycklingprotein, naturliga smakämnen, torkade äpplen, öljäst, extrakt från Yucca schidigera, mineralämnen, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider.
Garanterad analys:råprotein 32 %, råfett 14 %, råfiber 2 %, vatten 10 %, råaska 7 %, kalcium 1,5 %, fosfor 1,2 %, magnesium 0,062 %
Tillsatser per kg: A-vitamin 24000 IE, vitamin D3 2000 IE, E-vitamin (alfa-tokoferol) 600 mg, taurin 1500 mg, vitamin K3 1 mg, vitamin B1 2,5 mg, vitamin B6 2 mg, vitamin B12 0,02 mg, niacin 25 mg, kalciumpantotenat 5 mg, biotin 1 mg, folsyra 0,2 mg, kolinklorid 350 mg, zink 10,5 mg, koppar 21 mg, selen 0,3 mg. Innehåller EU-godkända antioxidanter: naturliga blandade tokoferoler och askorbinsyra.
Foderbilens beskrivning:
Varumärke
Profine
Tillverkningsland
Nej
Jmf pris (kr/kg)
43,93 kr
Omsättbar energi (kcal/kg)
Nej
Råprotein (%)
32.0000
Råfett (%)
14.0000
Växttråd (%)
2.0000
Vatten (%)
10.0000
Aska (%)
7.0000
Kalcium (%)
1.5000
Fosfor (%)
1.2000
Vitamin A (IE/kg)
24000.0000
Vitamin D (IE/kg)
2000.0000
Vitamin E (mg/kg)
600.0000
Koppar (mg/kg)
21.0000
Selen (mg/kg)
0.3000
Järn (mg/kg)
Nej
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det är ju inget superfoder, men det ser inte heller jättedåligt ut. Det innehåller inga tillsatta vegetabiliska proteiner, vilket är bra. Dock tycker jag att det ser ut som att det innehåller en del spannmål, hade man satt ihop majs och ris till spannmål istället så hade det säkert varit först i innehållsförteckningen.
Får ni ett väldigt bra pris så tycker jag helt klart att ni kan testa det.
För att få fram kolhydrathalten så räknar du ihop halterna av protein, fett, vatten, aska och växttråd/fibrer, vilket i det här fallet blir 65%. Då bör resten troligtvis vara kolhydrater, vilket blir 35%.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Det är ett typiskt torrfoder som liknar tex. Hill's och RC.

Vilket blir 38,9 kolhydrater i torrsubstans.
Synd att ingen har lust att tillverka fler torrfoder med bra innehåll. Jag vet bara två jag är helt nöjd med, och det är Carnia och Porta 21.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

#1 Vegetabiliska proteiner finns i ris, bönor, ärter, vetegroddar, frön och nötter
Animaliskt protein finns i fisk, fågel, ägg, mjölk och ost
Från en människosajt. Varför är vegetabilska proteiner sämre än animaliska?
Måste de inte skriva ut en så hög andel kolhyrater i innehållsförteckningen? Den har ju den högsta andelen?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Därför att katterna inte tillgodogör sig dessa lika bra som animaliska.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Eftersom kolhydrater inte är essentiella för katten behöver de inte ange halten.

Så i praktiken kan fodret innehålla 1% ris och 1 % majs och 37% vete?
Kolhydratkällorna måste anges (i fallande ordning) men halten behöver inte anges. Det enda vi vet om detta foder är att det innehåller mer ris än majs men mindre ris än kycklingköttmjöl.

varför kallas de för råprotein?
Råprotein är den totala halten protein fodret innehåller. Dock kan inte katten tillgodogöra sig proteinet till 100%. Ibland anges även halten smältbart protein (brukar ligga mellan 80 och 90% tror jag) vilket alltså ger den faktiska halten katten tillgodogör sig.

Ett foder som är helt ok, med tanke på vad jag sett för skräckexempel hos idiella hjälporganisationer.
Jag förstår absolut att man måste hålla kostnaden nere, och då är detta ett mycket bra foder jämfört med väldigt många andra.
Har man ett katthem kan man inte alltid erbjuda förstklassig kost.