Annons:
Etikett02-hund
Läst 2045 ggr
pius314
2011-06-09, 20:09

Storlek på bitar

en nybörjarfråga… Har köpt massa nöthjärta som är grovdelat i bitar från 4x4x4 cm till 15x6x4 cm. Kan jag ge min hund den storleken på bitar utan att skära ner dem till mindre? En del är nästan bara hårt fett och några bara rent kött, en del är mer slamsor med hinnor mm. Hunden är 15 veckor och brukar äta vårt köttrens och malt kött hittills. Tacksam för råd :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Elcyion
2011-06-09, 20:42

När du barfar, måste inte djuret få i sig alla ämnen på samma dag. Det du ska sikta på är att individen får i sig alla ämnen den behöver under en period på 7-10 dagar (vad som passar dig själv bäst).

Medarbetare på jack russel terrier

pius314
2011-06-09, 21:04

#1 Precis instruktionerna som jag fått från leverantören Glad

Jag varvar kyckling och vom och vilt men fick idag tag på ett parti nöt-hjälrta som jag delat upp i kilos-förpackningar. Det är storleken på bitarna som jag är fundersam över. Är lite orolig för att han kommer att sluka dem hela och att några är för stora för det… Kände också att det kommit med några små benbitar (måste vara från revbenen antar jag), och de är ju så grova att de kanske kan bli för vassa även om de är råa…

tuggar hundar generellt köttbitarna eller är det mer gnag som på ben eller glufs, där försvann ett kilo i ett nafs?

Elcyion
2011-06-09, 21:32

#2 Det beror helt på individ. Vissa äter bara mini-bitar och andra slukar en stor bit utan att tugga. Är du orolig för att de minsta bitarna är för små (och då kan fastna i halsen) skulle jag skära dem ännu mindre. Så behöver du inte oroa dig för det, och skära bättre bitar nästa gång.

Så länge benbitarna är råa, är det inget problem. Sen får de vara hela eller malda. Spelar ingen roll.

pius314
2011-06-09, 21:52

#3 tack och tack för råden Glad

tja, jag är nog fundersam på om de minsta bitarna kan fastna i halsen (speciellt de som är hårda, fettiga, fast de kanske är mest naturligt att tugga…) eller att han glupar i sig en stor bit och blir dålig av det… fast jag har läst att vissa hundar glupar och sen spyr upp och käkar igen… lite ko-varning på det, men det är ju inte så najs att ha hundspya lite här och där så det hoppas jag kunna undvika.

jag har inte delat dem själv, då hade jag gjort små bitar… men så fick jag för mig att det är bra för hunden att få jobba lite med köttet, varför jag frös in bitarna som de var (i 1kg-påsar), men nu sitter jag här och funderar på om det kan vara dåligt på nåt vis.

Benflisorna är ju huggna/sågade i  och inte hela revben, (eller malda till småflisor)…

längtar tills jag känner mig helt hemma och trygg med det här, går mycket energi på att få det rätt. (men det är ju inte särskilt jobbigt/meckigt, mest att jag funderar för att inte göra nåt galet.)

Elcyion
2011-06-09, 23:17

Större bitar att jobba med är bara possitivt. Det rensar tandsten, tränar käkarna och ger berikning. Sen är vissa individer (på alla djurslag) kräsna och ska ha bitarna på ett visst sätt… Skrikandes

Spyr de och äter upp spyan brukar det komma ganska på en gång. Iaf på de hundar jag har träffat på. De går inte runt och spyr 30 min efter måltiden. Är du orolig, stäng in hunden i köket tills den har ätit klart. Då kan den bara spy i köket. Men att de spyr, är inget som jag har uppfattat som "standard".

Det kvittar om benen är hela, malda eller huggna. Så länge de är råa.

pius314
2011-06-09, 23:28

#5 kräsen är han nog inte… ha ha, skulle käka korkmatta på rulle om det erbjöds Skrattande

Jag ska prova lite olika varianter och se om han glupar eller tuggar, bra tips med övervakningen i köket! Han är ju en liten kille än så länge, känns bra att vänja honom vid alla sorters kött och konsistenser…

supertack igen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: