Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 4559 ggr
Cazzos
5/30/11, 7:55 AM

City Gross kött?

Funkar det att köpa kött från City Gross?

Det är trots allt närmast mig och billigt, kanske inte på längden men jag BARFar inte min katt men jag vill ge honom kött ändå. Funderar på att övergå till BARF om jag hittar något billigt ställe förutom City Gross.

Jag har tänkt att köpa kycklingvingar, och kan man torka kycklingfilé istället för lever? Som godis alltså.

Eller vilket kött funkar bäst att torka?

Kycklingvingarna ska jag ha till hans tänder. Och jag kanske köper fläskfärs beroende på det slutgiltiga priset.


Annons:
LaSadie
5/30/11, 1:37 PM
#1

försvinner inte viktiga ämnen när det torkas? Eller kan du göra det själv? här uppskattas lever enormt

Sugiyama
5/30/11, 4:16 PM
#2

Klart man kan torka kyckling. Kan nog vara bra att variera med om man inte vill överdosera lever. Varför man inte kan handla på CG fattar jag inte. Själv köper jag olika hjärtan där och lite spännande ben.

BARFmycat
5/30/11, 8:02 PM
#3

Jag älskar City Gross, jag köper nästan allt mitt kött där. De är billiga, har stort utbud och bra kvalitet.

Man kan inte ge torkad kycklingfilé istället för lever, kattens kost måste bestå av minst 5% lever om man helbarfar. Om du inte BARF:ar fullt ut behöver du däremot inte ge lever alls.

Man kan torka allt kött, min rekommendation är att inte torka på temperaturer över 50 grader. detta för att köttet ska behålla så mycket näringsämnen och mikroorganismer som möjligt, och naturligtvis för att det inte ska bli tillagat.

#1

Det mesta bevaras så länge man torkar länge och på låga temperaturer.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Cazzos
5/30/11, 8:47 PM
#4

#3 Ja, det är precis det jag menar.

Alltså att man inte ska ge torkad kycklingfilé istället för lever.

Jag ställde frågan ovan bara för att se om man kan torka olika slags kött och om det blir lika bra Flört

Jag åkte iallafall till CG idag, och jag köpte grytbitar av kalvkött. Har gett Noggis 2 grytbitar, jag skivade dem med en kniv (haha vad annars? Flört).

Han åt upp allt förutom de sista skivorna och de kastade jag för att de torkade och blev hårda (ganska snabbt).

Men, så allt kött kan man torka? På "max" 50 grader så att det inte blir tillagat?

6-24 timmar!


Bogart
5/31/11, 1:49 AM
#5

Ja, man kan torka allt kött. Dock är det en fördel om det är fettsnålt kött, då det torkade köttet håller längre om det inte är så fett. Alternativt att det är enkelt att skära bort fettet. Man kan också förvara det torkade köttet i kylskåp och frys, och då gör det inget om det är lite fett kvar.

Jag har torkat kycklingfilé, kycklinghjärtan, grishjärta, olika sorters lever… Allt har fungerat bra tycker jag.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
5/31/11, 8:17 PM
#6

#4

Synd att du slängde bitarna, det är ingen fara att låta dem ligga framme. Även om du inte skulle äta det betyder det inte att det inte är bra mat för kattenGlad

#5

Ah, bra att du sa det! Det glömde jag säga.
man kan ju även försöka förvara det torkade köttet så lufttätt som möjligt, fetter oxiderar (härsknar) i kontakt med syre och det påverkar hur länge det håller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Cazzos
6/1/11, 12:40 PM
#7

#6 Han skulle ändå inte äta det för att det blir ju hårt när det torkar, alltså hårt på ovansidan {#emotions_dlg.wink}


Cazzos
6/1/11, 4:06 PM
#8

Ska jag lägga köttet direkt på gallret i ugnen eller ska jag lägga det på en plåt?


Cazzos
6/1/11, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har jag iallafall torkat köttet och det blev såhär!


Cazzos
6/1/11, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Köttbitarna torkade jag i ugnen i 50 grader i cirka 3½ timmar.


Cazzos
6/1/11, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag förvarar dem i en plastlåda med hushållspapper på botten. {#emotions_dlg.smile}


pius314
6/1/11, 8:02 PM
#12

Gillade han det? Tänkte att om han ratade kött som blivit torrt ovanpå i matskålen kanske inte detta var hans favorit heller…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Cazzos
6/1/11, 8:16 PM
#13

#12 Ja, han gillar köttbitarna som jag torkat. Kanske inte de tunna bitarna, han föredrar de tjockare bitarna men vem skulle inte göra det? {#emotions_dlg.wink}


Annons:
Cazzos
6/1/11, 8:17 PM
#14

Bifogar ett videoklipp på Noggis när han fick en mumsbit!


Upp till toppen
Annons: