Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 4267 ggr
maddis72
2011-05-20, 20:05

Lever giftigt?

Läste det här ang lever på en sida kring vad som är giftigt för katter och blir fundersam????

Lever
Toxinkälla: A-vitamin (retinol)
Överskott av A-vitamin orsakar A-vitaminförgiftnig vilket leder till anorexi, viktminskning, och urkalkning av skelettet. Maxintaget för en katt är 750 000IE (internationella enheter) per kg, men om katten inte får i sig mer än 5 000IE A-vitamin per kg får den istället brist på A-vitamin.
100g nötlever innehåller 36 500ng retinol, dvs 121 545IE retinol då 1IE är 3,33ng.
100g grislever innehåller 13 001ng retinol, dvs 42 903,3IE retinol
100g lammlever innehåller 49 014ng retinol, dvs 163 216IE retinol.

Annons:
[Gemm]
2011-05-20, 22:03

A-vitamin är en fettlöslig vitamin och lagras således i kroppen vilket gör att den kan överdoseras. I rätt mängd är a-vitamin (som finns i stora mängder i lever) nyttigt och även livsnödvändigt för katten.

Anledningen till att lever är listat som giftigt är för att det blir giftigt om den överdoseras, bara därför.

Du behöver inte vara orolig sålänge du håller dig inom rätt procentramar när du BARFar.

Lammlever är ovanligt rikt på a-vitamin, den innehåller faktiskt ca 4 ggr mer a-vitamin är kycklinglever (som är lätt att få tag på i livsmedelsbutikerna och därför används ofta i BARF). Så du förstår att man med den informationen behöver vara lite restriktiv med lammlevern om man är van vid kycklinglever.

Noja inte! Det krävs mycket lever för att det ska bli farligt och katten är faktiskt beroende av vitaminerna i levern så var inte rädd för att ge den.

Katti
2011-05-23, 08:38

Jag undrar under vilken tidsperiod de maxvärden som står i #0 gäller?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

BARFmycat
2011-05-23, 22:34

Jag vet inte hur länge A-vitamin lagras i kroppen, siffrorna kommer från AAFCO och är egentligen bara en översättning av vad som står på den sidan (det är jag som skrivit texten TS citerar).

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Skunken
2011-05-24, 16:56

Allt är giftigt och kan överdoseras om man ger för mycket! Vatten är med giftigt om man dricker 50 liter/dag! ;) Men endå är det livsnödvändigt….

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

BARFmycat
2011-05-24, 17:13

Mja, fast det där tycker inte jag var någon bra liknelse… Anledningen till att lever faktiskt är giftigt i för stora mängder är ju för att A-vitamin lagras i kroppen, och det finns vissa konsekvenser som inträffar när det sker.  Men det är ju också livsnödvändigt. Samma sak gäller även många mineraler och spårämnen, men dessa är svårare att överdosera om man ger BARF. Just risken med lever är viktig att känna till, det är lätt hänt att man ger för mycket då det både är billigt och många katter tycker att det är särskilt smakligt.

Överintag av vatten är snarare en belastning för njurarna och har ingenting med giftighet att göra..Tungan ute

Katti
2011-05-24, 17:21

Nej, överintag av vatten leder till att kroppens halt av natriumjoner blir för utspätt, så att en brist uppstår. Tillståndet kan till och med bli livshotande. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Bogart
2011-05-31, 02:06

#4 Man är nog död/allvarligt sjuk långt innan man hunnit hiva i sig 50 liter vatten… Tungan ute

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2011-05-31, 20:12

Särskilt om man är katt!Tungan ute

Upp till toppen
Annons: