Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2833 ggr
maddis72
2011-05-18, 19:26

DESPERAT snälla hjälp mig med Barf

Familjens katt Messi föddes nov 10 och han har enda sedan han kom till oss varit dålig i magen, bortsett från när han får nötfärs, potatis ohc morotspuré. Har haft foder köpt hos veterinären men inte ens det hjälper. Har varit hos veterinären ohc lever och njurvärden var bra, blodvärdet något lågt men inte oroväckande. Idag har det skickats iväg avföringsprov och jag tror (var mkt info) att det var för att se ev parasiter. Jag funderar på om det kan vara spannmålsallergi och/eller annat då han inte tycks tåla någon varken något torrfoder eller någon blötmat.

Har försökt läsa på om Barf men känns så rörigt så blir alldeles yr i huvudet, så kan inte någon bara rekommendera vad jag ska skicka efter i min första beställning om jag vill prova det? Det enda jag är säker på känns som kattkorv.

//Maddis

Annons:
Elcyion
2011-05-18, 19:35

Grunden i kattmaten är:

10-15% ben
5-10% lever
Minst 10% hjärta
65-75% muskelkött
Ev. 10% övrigt (valfritt). Då får du ta bort 10% muskelkött.

Sen är det upp till dig vad du använder för ingredienser. Att rekommendera är att försöka blanda så många olika djurslag i barfen som möjligt. Självklart inget tvång att ha alla djursorter vid varje barf. Mer att du försöker ge dem olika djur över tiden.

Med den katten du har, skulle jag försöka läsa på lite mer vilken typ av kött som är snällt mot magen. Tänk dock på att för mycket vitt kött under en tid kommer att ge din katt järnbrist. Så du måste blanda med rött kött.

Medarbetare på jack russel terrier

maddis72
2011-05-18, 21:19

Tack snälla för svar men är så osäker och obilad:)

Vad då för ben och hjärta?

Säljs hjärta i affären och är det inte bökigt hålla på med? Förstå mig rätt gör inget om det är bökigt, men hade tänkt mig en lista typ skcika efter det här så löser det sig!:)

Elcyion
2011-05-18, 21:47

Alla ben som katten klarar av att äta upp. Eftersom katter är som de är (nu tänker jag styrkemässigt och storleken på munnen) kör många med kycklingben av olika slag. En hel kyckling innehåller ca. 30% ben. Kycklingvingar ca. 50% ben. Ska du använda klubbor eller liknande för du försöka uppskatta benhalten.

Vilket hjärta som helst fungerar. Men taurin försvinner i frysen. Grishjärta är ett av de hjärtan som innehåller mest taurin. Jag har för mig att kycklinghjärtan är i andra änden av skalan.

Hjärtan brukar du kunna köpa på vanliga mataffären. Vissa har det inne jämt, och hos andra är det en beställningsvara. Men du brukar inte behöva betala mer för att de beställer hem det.

Citygross brukar också vara en bra källa till att hitta de flesta ingredienserna till ett bra pris.

[Gemm]
2011-05-19, 14:38

Kycklinghjärta, kycklinglever, -vingar, -klubbor- och ben finner du på Willys. Lever- och hjärta kommer i 500 gr förpackningar, färska. Du delar upp och fryser in hemma. Övriga kycklingdelar finns både som fryst och färskt, vill du inte slafsa så mycket kan du köpa styckfrysta vingar/klubbor/ben i påsar från frysdisken.

Grishjärta och lammlever och lite annat mer ovanligt (grisknorrar etc) hittar du om du har tur på citygross, ICA är en av de livsmedelsbutiker som tar hem vissa saker om du ber om det.

Kolla efter extrapris, kort datum etc, kött och organ sätts ner rejält när utgångsdatum närmar sig, oftast 50%.

Köttdisken på din affär: nöt och fläsk, kotletter, karre, högrev etc, allt funkar bra. Fläsk är snällt mot magen.

Anledningen till att ingen kan ge dig en "gör-såhär" manual är att man kan BARFa olika, man väljer det sätt som passar en bäst. Hur mycket vill du variera, vilka köttsorter får Du bäst tag på, kan din katt tugga många slags ben eller får den bara isär kycklingben, behöver du mala benen eller kan du ge dom hela etc. Allt beror på dig och din katt.

Du har redan fått procenten så om du vill komma igång snabbt kan du göra en röra av alla ingredienser. Du köper alltså grejer och väger upp allt så det blir rätt proportioner och blandar sen ihop allt med mixer och fryser in i portionspåsar. På så vis får du en snabbgjord och enkel, mycket bättre, blötmat utan onödigt strunt som spannmål, socker och kemikalier som bidrar till kattens ohälsa.

Exempel:

15% ben (kycklingvingar består till ca 50% av ben, en vinge som väger 50 gram ger alltså 25 gram ben)
5 % lammlever (lammlever är väldigt rikt på a-vitamin så överstig ej 5%)
20 % grishjärta
60% muskelkött (fläsk, nöt, kyckling, kalkon, hare, kanin - så länge det bara är kött och tillhörande fett som sitter på köttet, alltså inga ben och inga organ).

Om du ska följa mitt exempel och göra en sats kattmat på 1 kg nu så behöver du alltså:

150 gr ben (6 kycklingvingar)
50 gr lammlever
200 gr grishjärta
600 gr muskelkött (6 kycklingvingar ger 150 gr muskelkött, så utöver kycklingvingarna tillsätter du 450 gr annat muskelkött, t ex fläsk och nöt)

Mixa ihop, väg upp en morgonportion och en kvällsportion (det beror på din katt hur mycket den behöver äta, utgångspunkt är 2% av kroppsvikten sen justerar men i efterhand beroende på om katten går upp- eller ned i vikt) och stoppa i en fryspåse, knyt ihop och lägg i frysen.

Det jag har givit dig nu kan man säga är en snabbvariant av hemmagjort färskfoder eller mosad BARF. Det du går miste om här är främst två saker, att katten får stimulans när den får gnaga på exempelvis vingar eller stora köttstycken samt att tandsten förebyggs när tänder och tandkött får jobba med att slita itu och skära kött & ben. Detta kan du kompensera något genom att plocka bort vingarna ur röran, alltså inte tillsätta dom när du mixar resten, och ge dom vid sidan av.

Du får räkna ut hur länge denna röra kommer räcka till din katt (ska han t ex äta 100 gr om dagen räcker denna röra i 10 dagar) och sen ge vingarna (eller halva vingar, de går lätt att klippa på mitten) som röran ska innehålla jämnt utfördelat över denna tid. Inget måste om du verkligen inte vill men väldigt bra för katten.

Hoppas du blivit lite klokare och jag vill även säga välkommen till BARFvärlden =)

Elcyion
2011-05-19, 14:54

Just lammlever är väldigt rikt på a-vitamin. All lever innehåller mycket a-vitamin, men lammlever innehåller med hästlängder mest. Med andra ord fungerar vilken lever som helst.

Innan jag hade möjlighet att mala kycklingdelar (eftersom bådamina katter har FORL + att den ena inte har kommit på att hon har tänder) körde jag på följande röra:

Köttfärs: 780-850g (78-85%)
Lever: 50-70g (5-7%)
Hjärta: 100-150g (10-15%)
Benmjöl: 5 tsk benmjöl

Röran blir ca. 1 kg.

Benmjöl köper du på djuraffären. Inte alla som har. foderbilen har också benmjöl.

Jag som tycker att det känns som fruktansvärt med slöseri att använda plastpåsar använder urdiskade creme fraish (stavning?) burkar, som jag sedan kan återanvända tills de går sönder. Hur du väljer att göra, är helt upp till dig.

[Gemm]
2011-05-19, 15:13

Ja, plastpåsar är ett hemskt slöseri, håller med. Däremot tar plastburkar mycket mer plats än påsar (har en halv halva av en frys till 4 katter + 2 illrar) samt att jag inte förtär creime fraiche eller andra livsmedel som kommer i liknande förpackningar. Ibland har man inte så mycket val =/

Jag ökar alltid på hjärta eftersom det bryts ned i fryst tillstånd samt är så himla viktigt och inte kan överdoseras, hjärta är ett superbra muskelkött. Känns säkert att veta att de inte får brist på taurin, hönsmamma som jag e Oskyldig

Annons:
Elcyion
2011-05-19, 15:49

Jag äter inte så mycket sådana heller, och köper jag, köper jag de stora förpackningarna (bättre kg pris). Så jag har helt enkelt varit ful och frågat grannar, vänner och bekanta om jag kan få deras tomma burkar… Cool

maddis72
2011-05-20, 17:12

Åh har ju glömt tacka er för så noggranna beskrivningar, på söndag börjar vi lite lätt, men en fråga till, närdu ELSYION skriver köttfärs så menar du nötfärs va, för har hört annat är typ farligt, vilket jag iofs inte får ihop med allt annat fläskkött de kan äta????

[Gemm]
2011-05-20, 21:58

De kan äta mer än nötfärs, färs är ju bara en konsistens på en sak. Nötfärs, fläskfärs, lammfärs, kycklingfärs, viltfärs - kör på ba!

Finns inget farligt kött!

[Amazona]
2011-05-21, 18:59

Ett tips för att spara påsar eller slippa skrymmande burkar!

Jag "rullar" 50-grams bullar av barfröran. Lägger dem på en ugnsplåt utan att de nuddar varandra.

Har man en standardfrys så passar plåten på en hylla. Ställ in och frys.

När "bullarna" har blivit frysta lägger jag dem i samma plastpåse. Sedan är det bara att plocka ur påsen det man behöver.

När jag tinar lägger jag bullar på en tallrik med en djup tallrik över som lock. (jag tinar i kylskåp)

maddis72
2011-05-22, 12:38

Amazona: Tack för tipset så får det bli, fiffigt som 17 ju!:)

Har varit på Willys där jag bor idag och köpt nörfärs, kotletter och kycklingvingar något annat hade de inte så väntar med att göra röran till i morgon och då kan jag försöka få tag i billig hushållsvåg också. 

Kycklingvingarna tänkte jag dock ge bredvid röran, men är osäker för endel tyckss ge bara en i veckan och någon en om dagen? Står på flera ställen att det kan bi katastrof om man gör fel (vilket jag inte riktigt får ihop då katter naturligt knappast mäter exakt) så undrar vad som är rimligt till min halvårsmisse som väger drygt 3 kg??? Om jag ger honom en varannan dag och han förstår grejen måste jag då ändå ge benmjöl???

[Gemm]
2011-05-22, 18:26

Angående kycklingvingar så beror det på hur mycket din kille ska äta per dag. Om du ger en vinge som väger 50 gram så innehåller den ca 25 gram ben. En vinge varannan dag i 10 dagar är alltså 5 x 25 gr = 125 gram ben.

Om du kommer fram till att din katt behöver ca 125 gram (120-130, man räknar ungefärligt) så blir det ju bra. Behöver du mer ben kan du ge fler vingar, blev det för mycket kan du dra ner. Exakt vad som är bra för just din kille får du pilla med själv, kolla avföringen. Vit-smulig och torr avföring kan tyda på att det är lite för mycket ben i kosten, inget farligt förutom en indikation på att du kan minska benmängden något.

Man får alltid mixtra med kattens mat, ingen är den andra helt lik och procenterna är riktlinjer.

Du behöver inte ge benmjöl så länge du ger ben och han äter upp dem. Då han är ett halvår gammal är bentillförseln extra viktig så snåla inte på någonting, mycket energi och näring till en växande kropp.

Elcyion
2011-05-22, 22:11

#8 Jag menade vilken färs som helst. Anlednignen till att jag skrev köttfärs, är för att den är enkel att blanda med benmjölet. Men du kan använda vilket kött du vill. Antingen malet eller omalet. Ger du vingar som han äter upp behöver du inget benmjöl. äter han inte upp vingarna, får du försöka kompencera det med tex benmjöl/tabletter tills han äter den mängd ben han ska ha.

Hur mycket du ska komplettera, får du avgöra efter hur mycket av vingen som din katt har lyckats äta upp.

Annons:
maddis72
2011-05-22, 22:40

Hjälp är ju ganska svårt få till det här,, har förrut av lathet köpt nötfärs i kvartersbutiken svindyrt. idag köpte jag alltså storpack på Willyc och Messi vägrar plötsligt äta??? Kan han vara så känslig att någon annan malt det så det inte är exakt samma, nåt sånt har jag inte ens tänkt på!:(  Fick en matberedare med knivar av grannen för att kunna skära ner kotletterna men känns som jag bara kommer hålla mig till färs.. Nu har han gått på enbart färs någon vecka så får lite panik han inte ska få i sig tillräckligt. Är det någon fara om jag efter den här näringsfattiga veckan väntar ut honom lite, låter honom bli vrålhungrig så han inte kan låta bli maten??? Om det nu funkar alltså.. Känner mig korkad och är så tacksam för era svar..

Känns inte som jag kommer få i honom kycklingkött öht, är det någon fara om han inte får i sig något vitt kött alls?

Elcyion
2011-05-23, 10:05

Äter han inga ben alls behöver du tillsätta tex benjöl. Benmjöl dosera 1 tsk/200g kött/röra. Du kan även ge tabletter, men de har jag aldrig använt själv. Där får du fråga andra om dosen.

Hur går det med hjärta och lever?

Katter är ofta sådana, att de vägrar allt som är nytt. Det kommer att gå bättre och bättre. Din katt kommer inte att må dåligt av att inte få i sig vitt kött, men du förlorar en billig variation i maten.

maddis72
2011-05-23, 22:12

Har inte gett honom det än, skulle ha åkt och hadlat det idag men av olika anl. blev det inte så.. Har däremot varit i svindyra butiken igen och köpt nötfärs och han kastade i sig det. Funderar på om jag ska vara fräck och fråga i butiken om de kan tänka sig sänka kg-priset om jag köper mycket.

[Gemm]
2011-05-23, 23:22

Det finns ju mycket att välja mellan i kyldisken, jag ger lite exempel:

Kyckling

- Kycklingmage
- Kycklinglever
- Kycklinghjärta
- Kycklingvingar
- Kycklingfiléer
- Kycklingklubbor
- Hel kyckling
- Kycklingfärs

Lamm

- Lammlever (välsorterade butiker only)
- Lammfärs (Willys iaf)
- Lamm i andra former - grytbitar, kotletter etc.

Ko

- Nötlever
- Nötfärs
- Grytbitar, skivor, högrev etc.

Gris

- Fläskfärs
- Vildsvinsfärs
- Fläskkotletter
- Grytbitar, skivor, skivspill etc.
- Grishjärta (välsorterade butiker only)
- Grisnjure (välsorterade butiker only)

I övrigt finns det även på willys kalkon, and, rådjur, hjort och älg. Stora vilt brukar vara vanligt att många rutinerade BARFkatter t om ratar, t ex mina, men ibland kan man förvånas över vad som går hem.

Det finns verkligen en hel del att välja på, har du provat det mesta här och allt katten äter är nötfärs från en speciell butik…?

Tips för att katten ska lockas till att pröva ny mat är att blanda den nya maten med den gamla maten eller annat den gillar. Tycker han inte om någon blötmat? Äggula? Tonfiskvatten?

Ett måste för att detta ska gå hem, som fallet är för många andra och som det i perioder var för mig, är en gigantisk portion tålamod och positiv attityd. Vissa katter är svårare än andra och det är en process att få katten avgiftad från skiten den ätit innan, det är jobbigt och främmande att slitas från maten man har ätit i hela sitt liv och förväntas sätta tänderna i mat som knappt luktar något alls (till skillnad från industrimaten som är noggrant preppad till att lukta så starkt som möjligt för annars skulle djuren inte röra den), har en helt annan konsistens och smakar på ett helt annat vis.

Håller alla 7 tummar för att det ska gå bra!

LaSadie
2011-05-24, 00:17

lammnjure finns det även, CityGross i Västerås har det

Bogart
2011-05-31, 02:16

#10 Ett annat tips om man vill styckfrysa saker är att använda iskubsformar. Perfekt om man, som jag, aldrig har plats för en plåt i frysen. ;) Jag har köpt billiga formar på Willys, 10 kr för två stycken. Perfekt att göra små kuber av någon röra, att styckfrysa kycklinghjärtan eller skära upp leverkuber och frysa in.

Kan vara lite bökigt att få ut en del saker, men jag sticker ner en kniv och petar upp dem, det fungerar bra för mig.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: