Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3101 ggr
TIMMY
5/28/11, 3:23 PM

Veterinärbesöket

Bror min var hos sin veterinär häromdagen med sin staffekille. Han har mer eller mindre helbarfat sen han fick hunden, men på sistone har han get mer torrfoder…mycket pga av att han litar på att JAG skall köra honom då han inte har vare sig bil eller körkort! Suck. ;)

Iaf så sökte han till vetten pga att staffen hade lite problem med ena örat och lite torr hud. Allt kom i samband med att det blev mer torrt och mindre barf. Han sa just detta till veterinären som la dövörat till och endast kommenterade att foderbyte kan medföra just dessa saker…samtidigt som hon babblade massa om nåt torrfoder som va bäst. En veterinärstudent var med och sa ingenting…förrän vetten gick ur rummet.

Då brast hon ut "Du gjorde just min dag! Jag barfar oxå min hund men jag FÅR inte säga eller prata om det här alls" Alltså verkar det som om hon hade blivit direkt tillsagd att inte prata om det eller rekommendera det. Snacka om att fodertillverkarna har veterinärklinikerna by the balls!

Till saken hör att jag märkte på min hund oxå, vilket hag även hört var vanligt från uppfödaren, att han fick problem med förhuden, öron och trampdynor, just när jag inte barfade honom som jag gjort sen start. När jag började igen försvann det!  

Synd iaf att man inte får mer stöd hos veterinärerna. Tycker att dom får propagera hur mycket dom vill för ett visst foder, men inte skall dom väl undvika att prata om näringslära?

När jag själv var hos vetten med katterna så fick jag höra av kvinnan bakom disken att det jag gav katterna var värdelöst. (barf och ibland bozita)

Specific skulle det vara…spannmål som första ingrediens såg jag. "det är fiskbaserat" sa hon glatt och informerade att det är ett "ämne" som är så viktigt för katter som jag måste se till att dom får. "Taurin" sa ja lite uppfodrande, ja just det sa hon. Det finns det mycket av i hjärta som jag givetvis ger sa jag…fick dövörat där med.

Jag fick reda på att blötmaten jag ger ger njursten (!), att vettens torrfoder gör katter friska(!) och att katten inte bör äta hundens mat (?).

Tack för att jag fick skriva av mig, jag vart helt störd i två dagar efter detta, så upprörande att för det första bli sedd som en jubelidiot och sen inte ens få gehör när jag pöängterar att kattdjur är karnivorer. Så ledsamt alltså. Har ni råkat ut för sånt här ni med?

/IDA

Annons:
LaSadie
5/28/11, 3:33 PM
#1

Fick samma bemötande när jag var hos veterinären att F-ben var livsfarligt för katten… men dom mår toppen så kommer inte ändra kosten. Men det är tråkigt att kunskapen hos veterinären inte så bra som den kunde vara. Främst att dom promotar torrfoder och att rå mat inte alls är bra. Så det är tråkigt

TIMMY
5/28/11, 3:40 PM
#2

de där med f-ben är ett märkligt fenomen asså…att det hänger kvar så här 2011?

Funkar heller inte att påpeka att djuret i fråga har funnits till så pass länge och torrfoder endast ett litet litet tag.

Vi mår ju oxå bra av olika varianter av det som människor åt förr, typ som "stenålderskosten"….innan skräpmat, hets, bekvämlighet, och gifter kom in i bilden.

LaSadie
5/28/11, 3:43 PM
#3

Här i Västerås hos vissa veterinärer hänger det tyvärr kvar.

Sant, vi människor äter nu alldeles för mycket kolhydrater tillsammans med socker och fet mat (dock är inte fett i sig farligt), samt en massa gifter. Det är skrämmande tänka på :S

Lillulla
5/28/11, 4:45 PM
#4

Jag var stammis på djursjukhuset i Bagarmossen i ett halvår med min stackars kräkande hund. Ingen sa ett pip där om att prova färsk mat. Till slut gick jag till en liten vet.klinik, och fick tillbaka hoppet! Vetten sa att jag har en frisk och fin liten hund som inte tål processad mat. Kött och ägg ska hon ha, sa han! Hunden har kräkt en gång sen dess, och det berodde nog knappast på dieten. Jag är också upprörd över att veterinärerna inte ens kan tänka sig att informera om att barf finns, och att många anser sig ha blivit hjälpta av det. Alltså "anser sig"! Då har dom ju inte lovat för mycket, inte rekommenderat, bara informerat! Finns det inte någon liten folder om barf som vi kunde skriva ut och lägga ut på veterinärklinikerna? Typ sådan som KolhydrateriFokus har!

Elcyion
5/28/11, 7:54 PM
#5

Den här artikeln kan inte ha något med veterinärernas inställning att göra? raw meet diet sparks concern Nu är det i och för sig sen 1995, men vissa saker håller i sig länge…

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
5/30/11, 4:20 PM
#6

Jag brukar inte ens nämna fodret men det är lite kul när de kollar 9-åringens kritvita tänder och frågar om jag nyss tagit tandsten. Nä säger jag, det har jag aldrig gjort, hon äter ben.

Innan jag la över henne till BARF hade hon ständiga öroninfektioner, dom upphörde helt när jag slutade med torrfoder. Tyvärr kommer det nog ta tid innan det händer något på den fronten men kul att vet-studenten gav BARF.

Annons:
Upp till toppen
Annons: