Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 2640 ggr
[Amazona]
2011-05-20 10:58

[K] Krossade ben istället för hela..

För tillfället använder jag benmjöl men vill hellre att katterna äter ben.

Kan jag krossa kycklingvingen så den blir "mos"med hammare?

Vissa personer har sagt till mej att det är sämre att ge små bitar av ben än hela för de sätter i halsen om benbitarna "gömmer sig i köttet"

Jag läste någonstans här om att klippa benen med sekatör - lysande idé - men törs jag klippa små små bitar för att vänja katterna vid att äta ben eller finns det risk för att de sätter i halsen då.

 Det blir också väldigt vasst när man klipper - är det någon risk för att de "skär" sig på de vassa kanterna? Eller blir det lika vasst när katten själv tuggar av benet? Jag har ju inte kunnat jämföra eftersom de vägrar äta ben.

Tacksam för hjälp

Sanna

Annons:
Silvestris
2011-05-20 11:02
#1

Så länge du krossar tillräckligt väl bör det inte vara några problem. Tror dock att det är mindre slitsamt att kvarna benen. För 1000 kr kan man köpa en köttkvarn som även tar kycklingben.

Råa kycklingben blir sällan vassa, men riskn är större om man klipper än om man krossar. Katten själv krossar benen.

[Amazona]
2011-05-20 11:30
#2

#1

Jag köpte nyligen en köttkvarn som kostade just 1000 kr - Bosch WMF 1501 - men den var inte bra! Den malde och lät som sjutton men det kom inte ut så mycket genom hålen tyvärr. Hålskivan har alldeles för små hål verkar det som för det som faktiskt kommer ut är bara sörja. Jag antar att jag trodde att det skulle se ut som köttfärs man köper i affären Skäms

Vilken köttkvarn har du?

Silvestris
2011-05-20 12:09
#3

#2

Jag har samma som du. Tycker den funkar alldeles utmärkt.

[Amazona]
2011-05-20 15:48
#4

#2

Ojdå! Då måste jag ju göra något fel!

Jag kanske ska läsa bruksanvisningen en gång tillFlört jag har funderat på om kniven ska vara kvar innanför hålskivan men utan den verkade det inte fungera alls.

Silvestris
2011-05-20 15:57
#5

Kniven ska vara innanför hålskivan. Låter gör det, det är normalt. Ibland får man lägga lite tryck på grövre ben för att de ska gå igenom. Du kanske ska kolla om det finns större hålskivor om du tycker det blir för sörjigt?

[Amazona]
2011-05-20 16:15
#6

Det finns som tillbehör för 250kr exkl moms + frakt!

Nja… hammaren och handkraft ska jag nog prova först.

Tack för hjälpen Silvestris

Annons:
[Amazona]
2011-05-23 08:16
#7

Nu fungerar kvarnen alldeles utmärkt! Jag hade vänt kniven åt fel håll. Känner mig lite korkad Skäms men bruksanvisningen var inte så detaljerad.

Vilken tur att jag provade kniven åt andra hållet innan jag kastade kvarnen på soptippen. Nu får jag en perfekt malen röra som ser precis ut som den i butiken fast den här är full av ben!

Och katterna äter med god aptit så nu är "nojjiga kycklingmamman" lugnSkrattande

Silvestris
2011-05-23 19:28
#8

Det är inte så lätt när man inte vet. Skönt att det funkar bra för dig nu!

Upp till toppen
Annons: