Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3125 ggr
LaSadie
5/10/11, 4:44 PM

Var hos vet idag

Idag var hos veterinären och besiktade kattungarna. Några av dom hade redan fått sina riktiga tänder och då sa jag "det är för att dom ska kunna tugga i sig kycklingvingen så bra" Och sen kom "uppläxningen" av vet att här ska man inte ge katter mat som börjar på F och hela gnatet om splittrade benbitar och så vidare Skrikandes Sa då att det gäller bara för tillagat ben och katter äter fåglar utomhus men inte lyssnade hon på de örat Obestämd Funderade allvarligt på att visa mitt klipp på mobilen när Ashley och Roscoe sätter i sig lite av en vinge var men lämnade diskussionen där och muttrade för mig själv Tungan ute

När ska veterinärer uppdatera sina kunskaper.

Annons:
[Gemm]
5/10/11, 7:31 PM
#1

Åh grr, jag blir arg åt dig såhär lite i efterhand! Måste varit hemskt påfrestande.

Den enda positiva verkliga upplevelsen jag har fått på BARF av veterinärer var av en av bagarmossens jourveterinärer när jag nämnde att min katt förresten äter barf och inte ska ha torrfoder (utan det bästa de har är ju då någon blötmatssort) som bemöttes av "åh men vad bra, nej torrfoder är ju faktiskt inte så bra egentligen!". 

Han var inne för ospecificerade buksmärtor (skrik, gnäll, oj och matvägran) men de tog alla möjliga tester och röntgade hela kroppen utan att hitta ett enda fel, tvärtom såg allt tipp topp ut. Han fick återhämta sig med dropp över helgen till aptiten kom tillbaka och sen var allt som vanligt igen, tror nog att han ätit något mindre lämpligt som han behövde läka ut själv.

Det ska även tilläggas att han slängde i sig sin lammfärs när han kom hem och var mycket missnöjd med "den snåla lilla mängden" han fick hela tiden de första dagarna Flört

Jisses, vem säger att man behöver barn för att vara en hönsmamma… Oskyldig

LaSadie
5/10/11, 7:48 PM
#2

Japp det var det. Men vågade inte säga för mycket heller :P

Våra kattungar och Dakota skriker när de ser att jag gör iordning kycklingvingarna och även annat, tycker det är gott betyg nog.

Onej :) Mina katter är mina barn

[Gemm]
5/10/11, 7:57 PM
#3

Ja fan, så är det här också. De spritter i hela kroppen och huvena går åt alla möjliga håll, det spinns och pips och gnälls och skriks. För att inte glömma hur det morras när kycklingvingen väl sitter mellan tänderna på ena killen, damn Cool

Landseer
5/10/11, 9:19 PM
#4

När jag var med min hund på seniorkontroll för nån vecka sedan så skröt veterinären över att min hund var fin och fräsch. Sen frågade hon vad hunden äter och jag berättade att hon Barfar ett mål och äter färskfryst ett mål per dag. Då ville veterinären "tipsa" mig om ett aldeles förträffligt foder för äldre hundar med ledproblem. Ett torrfoder förståss! och just detta foder, stort och välkänt och DYYYRT! var just det fodret som för många år sen gav min hund klåda så jag var tvungen att sluta med det :O

Jag sa till min vet. att jag absolut inte tänkte överge Barf och ett torrfoder inte kommer på fråga! Det är tråkigt att bli rekommenderad att ge mycket sämre mat till sin älskling av en person som ska veta mycket bättre än mig!

Nu gällde ju denna tråden katt men tänkte att jag slänger in inlägget ändå ;)

vattenhunden.wordpress.com

[Gemm]
5/10/11, 9:39 PM
#5

Så trots fin & fräsch hund så ville hon att du skulle byta foder…? :O

Bogart
5/11/11, 12:21 AM
#6

Det är verkligen fascinerande hur veterinärer kan vara så okunniga ibland. Obestämd

Själv ska jag till veterinären på onsdag (eh idag alltså, det är visst efter midnatt) med min hund. Han har en hel del klåda den här tiden på året, förmodligen pollenallergi, så jag ska dit för att försöka få något mot hans klåda. Det ska helt klart bli spännande att höra vad veterinären säger om barfandet. Med tanke på att besöket är allergirelaterat så är det nog svårt att undvika frågan om vad jag utfodrar med…

#5 Jag hör väääldigt ofta om folk som får komplimanger om hur fina deras djur är (från veterinärer och andra) men så fort de förklarar att de råtufodrar så får de sig mer eller mindre en utskällning. Skrikandes

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
[Gemm]
5/11/11, 12:32 AM
#7

Bogart, du kan ju alltid skriva ut snabbguiden i kattens näringslära (samt lite kloka men vänliga ord om industrimat), översättningen på svenska tillochmed, av Lisa Pierson och ha med i väskan som bara av en händelse!

http://www.catinfo.org/

"Den var egentligen till en kompis jag ska förbi senare men jag kan skriva ut en ny till henne, ta den du, helt ok!"  Flört

Vore ju bara för kul!

Rose1
5/11/11, 9:27 AM
#8

Veterinärer kommer nog aldrig lära sig något om utfodring, så länge fodertillverkarna (ex Hill's & Specific) står för deras utbildning.

Inte heller så länge folk tror att Marie Sallander har stor kunskap i ämnet.

Min veterinär är faktiskt ganska öppen i sitt sinnelag runt rå utfodring. Har inga pekpinnar om F-djurs ben eller kyckling t ex.

[Gemm]
5/11/11, 10:43 AM
#9

Jag snubblade över Marie Sallander för bara ett halvår sedan, innan dess visste jag ingenting om henne och hennes "lära". Det var en chock, ska sägas.

I övrigt håller jag med Rose1, men jag ser också en mer öppen inställning till alternativ utfodring, det går inte så fort men ibland så. Plötsligt händer det Flört

Finns det någon som vet om, känner eller har hört talas om en på klinik arbetandes veterinär i Sverige som förespråkar BARF och förkastar industrimaten, eller drar åt det hållet?

LaSadie
5/11/11, 8:28 PM
#10

Nu har de fyra vingar att dela på, veterinären skulle väl få hjärtstopp om hon såg det Skrattande

Rose1
5/11/11, 8:35 PM
#11

Min vet. är nog ingen BARF-förespråkare, men rekommenderar kycklingvingar till katter för att de ska få tandmotion.

Liiite åt rätt håll, i alla fall.

LaSadie
5/11/11, 8:45 PM
#12

#11 Verkligen!

Bogart
5/11/11, 9:41 PM
#13

Nu har min hund varit hos veterinären, och det gick okej. Jag sa inte att jag gav hunden kycklingben i och för sig, så jag kanske kom undan lätt.

Hon frågade i alla fall vad jag gav för mat, och då sa jag att jag gjorde egen mat, rå mat. Då reagerade hon inget nämnvärt.

Vi pratade lite om hans tänder, och hon tyckte att de såg fina ut, och då sa jag att han fick tandsten rensat för ett år sedan (efter det började jag med barf). Jag sa att jag hoppades på att det inte skulle bli något mer sånt tack vare maten. Då sa hon typ "Fast det beror lite på, torrfoder ger ju tuggmotstånd." Då sa jag att han fick hela köttbitar och ben, kanske trodde hon att jag gav malet…

Annars så ville hon väl kolla lite så att jag visste vad jag höll på med, och jag försäkrade henne om att jag har läst på mycket. Sa att jag till och med driver ett forum om det… Flört

Hon sa att hon själv inte kunde så mycket, och inte skulle våga göra det själv, och det kändes ändå som att hon litade på att jag visste vad jag höll på med. Härligt när de ändå erkänner att de inte kan så mycket!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Elcyion
5/12/11, 6:20 PM
#14

#9 En tjejkompis till mig brukar gå tillDjurkliniken i Järpås, och han är inte emot barf. Säger själv att katter är köttätare och inte ska ha för mycket spannmål. Ville inte pracka på henne ett torrfoder för njurarna (även om två av katterna har något förhöja värden). Men han saknar kunskap nog för att kunna rekommendera barf.

Jag var även med min ena katt till Tandvårdkliniken (tror jag den heter) i Sthlm. Där jobbar en tandexpert som heter Hedvif Armerén. Hon hade inget emot att jag barfade, och rekommenderade att ge kycklingvingar då hon tyckte att det var bra. Sen vet jag inte om hon skulle rekommendera barf till sina inte barfande patienter.

Medarbetare på jack russel terrier

Rose1
5/13/11, 10:52 AM
#15

#14

Det är "min" veterinär (Hedvig), som jag sa rekommenderade vingar… Cool

[Gemm]
5/13/11, 1:50 PM
#16

Har hört om en vet på skarpnäcks djurklinik som ska vara mycket positiv till BARF, finns det någon som kan bekräfta eller dementera den uppgiften?

BARFmycat
5/13/11, 9:58 PM
#17

Men jag fattar liksom inte att de inte kan tänka själva. Precis som du säger, äter de fåglar och möss i naturen är ju det också ben?

Alla andra vilda djur äter ju också ben, vad är problemet? När jag hörde talas om BARF för första gången var jag verkligen inte skeptisk mot bakterier eller ben, det var om det över huvudtaget var genomförbart att göra med tanke på alla näringsämnen man ska ha koll på (trodde jag då), som jag funderade över. Men det där andra begrep jag väl att de tåldeTungan ute

Jag var i en djurafför för två veckor sedan och skulle köpa råttor till Tengil (frysta). Då frågade hon i affären vad jag hade för orm, och jag sa att "jag har ingen orm, jag har tre katter"
- Katter?! Kan man ge dom råttor? Men varför gör du det?
- Den ena har tappat matlusten lite och det bästa han vet är råttor så jag tänkte prova att ge han det så han får upp aptiten.
- Men, vad ger du annars då?
- Kött.
-Men, varför ger du inte något bra foder istället, Royal Canin gör ju jättebra foder..
-Jadu, det är väl för att jag inte ser meningen med att ge ett foder baserat på runt 40% kolhydrater till ett djur som inte har något bevisat behov av kolhydrater…
-Jahaa, fast de lägger ju ner otroligt mycket forskning på sina foder…

Där någonstans kokade jag av ilska, sa tack och gick. Hon var så jäkla envis, hon gav sig liksom inte!Förvånad
Sjukt irriterande, de är ju egentligen de som ska ha kunskap och hjälpa oss osm kunder, inte tvärtom…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
5/13/11, 10:28 PM
#18

#17
Jag gisaar att butiksbiträdet blev lite ställd… Flört
Vad kan slå Royal? (Ironi…)

Det jag noterat från tillverkaren av Royal, Pedigree, JWB m fl (Mars) är att forskningen till stor del handlar om hur stor del av ex soja och andra vegetabilier som fodret kan innehålla utan att djuret får omedelbara problem.

Men att uppfödare som använder sojafoder till slut får minskade kullar och slutligen fertilitetsproblem pratas inte mycket om. Dock vet man att människor som länge ätit vegetariskt och sojarikt får fertilitetsproblem.

BARFmycat
5/13/11, 10:47 PM
#19

#18

Naturligtvis är syftet med forskningen hur mycket "skit"/utfyllnad de kan ha i fodret innan det märks på djuren..

Det sistnämda vet jag inte om jag tror på riktigt, men jag vill både i egenskap som Medarbetare och privatperson lägga in ett önskemål om att vi låter bli att diskutera mänsklig kost i tråden.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
5/13/11, 10:59 PM
#20

Dessvärre måste man ofta relatera till mänsklig kost, då forskning på djur är ganska liten.

Tror de flesta som arbetar med djurs hälsa är tvugna att läsa stor del av sin utbildning just på människa.
Sedan ska man ju ha i stort betänkande att hundar och katter har lite andra behov än människor.

Och om inte människor mår bra av vissa processade vegetabilier, så kan man nästan ta för givet att det är ännu sämre för djuret.

Annons:
BARFmycat
5/13/11, 11:06 PM
#21

#20

Om näringsämnen, ja.
Om näringsupptag, nej.

Det jag reagerar på är att det behöver inte framgå av forskningen huruvida försökspersonerna, (vegeterianerna/sojaätarna), balanserat upp sin övriga kost tillräckligt för att den ska vara kompleterad. De kan ju pga okunskap få brist, inte pga att kosten är vegetabilisk/sojarik.
Jag menar bara att i det här avséendet kanske det inte går att dra en direkt paralell, så jag tycker inte informationen är objektiv.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
5/13/11, 11:13 PM
#22

Informationen kan man kanske få lägga ut, men sedan får alla ta egen ställning till om de vill "köpa" detta eller ej.
Det finns ju mycket info som är lite diskutabel om rå utfodring, bl a.

Vet att många icke köttätare (människor) kan bli lite störda av detta.
Men det gör ju inte faktan mindre intressant i djursynpunkt.

BARFmycat
5/13/11, 11:17 PM
#23

#22

Jag äter kött. Men jag är objektiv.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
5/15/11, 6:44 PM
#24

Tacka vet jag vår veterinär som blir lite lycklig varje gång hon öppnar munnen på våra tandstensfria välbyggda barfade illrar=)

chapp
5/17/11, 9:00 PM
#25

Efter elva år på jorden är inte Chapps tänder så väldigt fräscha (7 år på billig torrskaffning) men dom sitter kvar och han verkar inte ha ont i dom. Han käkar men så det knakar så användbara är dom uppenbarligen.

Veterinären verkar ha svårt med logiken, men pengarna går väl som vanligt före logiken. Man lever ju på att sälja torrfoder och dessutom mediciner som behövs när hunden eller katten äter sagda torrfoder. Det är logiskt.

Katti
5/19/11, 11:11 AM
#26

De tjänar ju även pengar på att skrapa tandsten…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: