Annons:
Etikett02-hund
Läst 3339 ggr
Lillulla
5/9/11, 1:59 PM

Avmaskning

Min ena hund har haft diarre ända sen vi började med rå mat, och jag har provat allt, utom att gå tillbaka till torrmat. Någon sa att man självklart ska avmaska om hunden har obegriplig diarre, så jag gjorde det i helgen. Och gud vad dålig han blev! Ut och bajsa varje timme hela natten, förfärliga trängningar utan att det kom nåt egentligen. Har någon här varit med om detta? Är det sant att ju sämre hunden mår av maskmedlet, desto mer mask hade den? Ifall det stämmer, hur har han kunnat få så mycket mask på ca nio månader, sen jag avmaskade sist? Gör alltid det efter sommaren eftersom han äter en del sork!

Annons:
AnneN
5/9/11, 2:26 PM
#1

Att de får stark reaktion på maskmedlet behöver inte alls betyda att de har mask överhuvudtaget, det kan lika gärna vara att de har känslig mage och är han redan innan dålig i magen så är den ju redan känsligare än vanligt.

Hur ser hundens matschema ut? Kan ju vara att han får för mycket/lite av något eller att det är något han inte tål.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lillulla
5/9/11, 4:21 PM
#2

Först trodde jag att han fick diarre av kyckling, men efter några veckor utan borde han ju blivit bättre. Sista tre veckorna har han fått vom och lite köttfärs, och äggula ibland.  Dock i mindre mängd än normalt. Innan dess provade jag svält , och i ett desperat anfall kokt ris och kokt köttfärs, men det blev han ännu sämre av, tyckte jag. Jag har provat att tillsätta Stomax, psyllium, pofiber, Diarsanyl, Hypochyllin, och har även kört en kur med dihydrostreptomycin, eftersom det kommer blod också. Detta har pågått sen början av april, så jag har hunnit med en del experimenterande. Han blev plötsligt bättre ett par dar, fast jag inte ändrat något, och sen brakade magen ihop igen. Är det nu inte mask heller, så måste det vara nåt som fastnat i tarmen, eller cancer, tänker jag! Men cancer…det började ju så himla plötsligt?  Han har varit pigg och hungrig hela tiden fram till avmaskningen, inte verkat ha ont. Nu verkar han ha ont därbak, antagligen för att han har krystat för mycket. Hungrig är han fortfarande, men inte pigg. Och alltihopa startade efter en måltid med kycklingklubba! Kan han ha fått ett ben på tvären iallafall? Jag går inte till veterinären med en hund som är glad och pigg för övrigt, men nu är det nog snart dags. Mitt förtroende för veterinärer är litet, sedan jag sökt deras hjälp för min andra hund i över ett halvår, utan att dom haft nånting att komma med som jag inte kunnat räkna ut själv. Och så detta tjat om gastroskopi… Den senaste i raden föreslog rå mat, och då blev hon frisk! Men den andra hunden blev sjuk…

BARFmycat
5/13/11, 10:55 PM
#3

Hunden lär ju bli uttorkad om diarrén inte upphör, och í vilket fall som måste du till veterinären om det inte blir bättre, tyvärr. Jag förstår hur du känner, jag drar mig också för att gå till veterinären pga deras bristande kompetens men ibland måste man..

Har du provat att ge mycket äggskalskalk, benmjöl eller kol? Det brukar stoppa upp ordentligt om man ger tillräckligt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
5/13/11, 11:05 PM
#4

Undrar också om du gett tillräckligt med kalk.

Sedan behöver man veta vad hunden åt tidigare och hur du utfodrat med rå mat.

Långkokt vitt ris med kokt animaliskt inslag är ofta en bra början. Samt tillskott av mjölksyrebakterier. (Ex Standardt Mage eller Peticol.)
Samt kalk. Gärna mjölksyrad kalk i början. (Den tas ju upp via slemhinnorna.)

PM:a gärna och berätta allt du kan komma på om hur ni utfodret och när/hur problemen började.

AnneN
5/13/11, 11:22 PM
#5

Ska man ge kokt ris så är det bättre med grötris än med vanligt då det är skonsammare för magen.

Annars vid diarré brukar jag ge min hund A-fil och morotspuré i några dagar för att sedan sakta övergå till den vanliga maten igen.

Hoppas hunden blivit frisk nu iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rose1
5/15/11, 6:37 PM
#6

Ja, grötris är bra.
Viktigt att det är vitt ris och att det kokas i minst dubbel tid i masssor av vatten.

Fullkorn är däremot inte lämpligt för hund.

Annons:
Upp till toppen
Annons: