Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 6151 ggr
Noa-Nisse
5/12/11, 11:00 PM

Köra blandat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla Glada djurmänniskor :)

Jag skulle gärna vilja Barfa min hund. Men, frysen är för liten och hunden är för stor. Skulle man kunna köra blandat? Hon äter 3 gånger om dagen och har börjat byta ut torrfodre på kvällen.

Jag har hört att man inte ska ge blandat för det inte är bra för magen, men visste inte om det var en skröna eller ej?

Har än så länge mest provat kyckling. Först fileer sen vingar, klubbor och annat på kyckligen. En gång fick hon en fisk, men hon tyckte det var knepigt och tog gott och väl på sig 45 minuter att  äta upp den :P

Hade jag bara haft en större frys hade allt varit bra, men det räcker inte med tre små fack för en vuxen person plus en Grand Danois…

MVH en undrande Johanna :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
CafeAuLait
5/13/11, 6:01 AM
#1

Att ge sitt djur lite barf är alltid 100% bättre än att inte alls göra det. Så kör på!

Om plats och pengar finns kan man ju dock investera i en frysbox men  det är lite krångligt att ha i en lägenhet :P

[Gemm]
5/13/11, 10:01 AM
#2

Det du har hört om att blanda foder beror på att det är så olika typer av föda, på så många vis.

Torrfoder är som det låter, väldigt torrt, och suger upp mycket vätska i matsmältningskanalen, vilket inte är positivt. Det är också oftast mycket spannmål samt även tillagat (molekylstrukturen förändras). Magen får jobba hårt för att ta hand om maten, den går på högvarv, tarmarna sätts i en tuff prövning i att suga åt sig av näring och samtidigt få ut allt.

Ställ detta mot en vätskerik, obehandlad typ av föda som för hunden är väldigt smältbar och tas om hand snabbt och smidigt av systemet och även skickas ut väldigt snabbt genom tarmarna.

Detta krockar rejält om man skulle blanda det, med risk för att magen blir orolig och/eller fungerar sämre än den annars skulle göra, kort o gott. Detta händer inte för Alla, men det finns en risk att det sker. Det är därför man ofta avråder från att blanda just BARF och torrfoder.

Om du frågar just mig personligen så skulle jag dock föredra en blandning av det framför Bara torrfoder. Det finns ju dock en lite bättre väg och det är att blanda mellan blötmat och BARF. Hur skulle det fungera tror du?

För övrigt har jag också problem med frysplats, BARFar 4 katter och 2 illrar här hemma så det resulterar i att jag helt enkelt får handla oftare än andra, men det resulterar i sin tur att jag inte har deras mat fryst så länge och då bryts mindre näringsämnen ner vilket jag tröstar mig med =P

I framtiden ska jag införskaffa en sån där halv frys med dörr som öppnas åt sidan och ha som bord någonstans, hur smidigt som helst (jag bryr mig inte så mycket om det estetiska)!

Noa-Nisse
5/13/11, 12:17 PM
#3

#1, Tack för svaret :)  pengarna finns för det behöver ju inte vara en supersnygg frys. kan ju vara en gammal fuling… Men det är platsen som inte finns. Min lägenhet är en tvåa med ett väldigt litet kök.

#2, Ja just det, så var det ja! Obestämd Hjälper det att man ger uppblötat torrfoder? För det gör jag redan och då behöver ju inte magen jobba lika hårt som om man gett torrfodret som det är, alltså torrt.

Men den här blötmaten du snackar om måste inte den också vara fryst? För isf går det verkligen inte. Då har jag absolut ingen plats till att BARFA henne.

Eller menar du med blötmat-burkmat? som inte behöver ta plats i frys?

Jag har ju bara ett skåp som är delat med kyl överst som är störst och sen frys i nederdelen som är minst = 3 små fack.

Jag vet inte om man kan gämföra 4 katter och 2 illrar med min hund… tror hon äter mer. Hon äter mellan 13-16 dl om dagen (uppblötat torrfoder då)

Jag vill så gärna göra detta för jag ser hur glad hon blir när jag tar fram den upptinade maten till henne. Visst hon älskar sitt torrfoder, ifs älskar hon all mat så det är inga problem, men jag tänker på tänderna och allt annat som mår bra av kött och riktiga köttben.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

[Gemm]
5/13/11, 1:47 PM
#4

Hehe, jag hade faktiskt planer på att ha min BARF-frys som sängbord, den behöver ju inte vara i köket liksom, så länge det finns ett eluttag och den inte låter så man störs av den i andra rum. Flört

Problemet med uppblött torrfoder är risken för mögel (mögel börjar växa och frodas i fuktiga miljöer). Det görs regelbundet återkallningar av kontaminerade foder som innehåller mykotoxiner, en i allra högsta grad dödlig typ av mögelgift för både människor och djur. Dessa förefaller ofta finnas med i spannmålet som torrfoder i de flesta fall baseras på. Det gör att om du har ett torrfoder utan Något Spannmål Alls minimeras risken avsevärt för mögelförgiftning men aldrig helt eftersom mögelsporer kan förekomma i alla livsmedel som har hanterats slarvigt, vilket tyvärr är mer regel än norm när det gäller mat till husdjur.

Nej blötmaten behöver inte frysas, den är förpackad i burkar eller tetror som förvaras i rumstemperatur. Öppnad burk eller tetra som inte går åt på en gång förvaras i kylen. Så har du plats för torrfoder har du plats för blötmat =)

Det du Kan göra för att kunna ha så mycket BARF som möjligt i frysen är att göra röror, de tar mindre plats än att frysa in stycken då det blir massa luft i påsarna då. Men, tyvärr går hon dock miste om tugglädjen och den är ju stor och en viktig del i BARF. Så du får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar där.

Mina katter äter 400 gr mat om dagen (100 gr var, 50 gr morgon & kväll) och illrarna ligger på 40 gram om dagen vardera. Alltså går det åt 480 gr BARF om dagen här hemma. Det är nog inte att jämföra med din bjässe faktiskt Skrattande

Noa-Nisse
5/13/11, 2:58 PM
#5

Okej tack för jättebra tips!

Jag få helt enkelt fundera på hur jag ska göra. Väga nackdelar och fördeal som du säger.

Jo det är ju just tuggandet som jag vill ha ;) vanliga hudben vill jag inte ge. Hon ligger och blöter upp hela alltet till en ända lång trasa och sen äter/sväljer hon hela och det tar inte långt tid innan benet är borta.

ben i djuraffär som t.ex. märgben eller andra riktiga ben (som dock är tillredda på något vis, typ torkade?!) är så dyra. 70-90 kr minst för att passa hennes storlek och då får hon ju tuggmotstånd och kan ligga i ca 40 min men sen är allt borta, exakt allt!! (jag blir förvånad själv varje gång)

Men jag köper de dyra benen för hon gillar dem så mycket och de är ju mkt bättre. Dock är det billigare att köpa färska köttben så det var därför jag funderade på att börja BARFA.

Men den här blötmaten, har du några tips på märken och återförsäljare?

Aja, jag får väl som sagt fundera lite till.

Men tack för bra svar! :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

[Gemm]
5/13/11, 3:30 PM
#6

Hehe, långa trasor, låter ju smaskens Flört

Jag skulle faktiskt köra på färska köttiga ben även kallade raw meaty bones. Har själv inte hund men läser mycket om BARF i allmänhet till många arter och det jag kan tipsa dig om när det gäller färska köttiga ben är att antingen avstå från märgben eller ge dem under uppsikt. Detta för att de skall vara väldigt hårda och kan i värsta fall, om hunden är sådan, skada tänderna pga detta. Men jag överlåter benfrågan till någon som faktiskt Har hund och därmed lite mer kött på benen i frågan Skrattande

Bra ben annars är kycklingvingar- och klubbor, kyckling- och kalkonhalsar, revben från lamm och hare, finns mycket att välja på!

Bra blötmat är Bozita, finns på granngården. Jag räknar blötmat utan spannmål, socker, fisk och annat "tjafs" som inte behövs till den kategorin. Det roliga med Bozita är att de har så många roliga smaker som vilt, kanin, ren och älg vilket inte någon annan tillverkare faktiskt har.

Hoppas verkligen det går bra och att du hittar en lösning som funkar för dig, hund & frys!

Annons:
BARFmycat
5/13/11, 9:44 PM
#7

Det som i huvudsak blir problematiskt om man blandar olika foder är att spannmålet (som är vanligt i synnerhet i hundfoder) är mycket mer svårsmält än övriga komponenter i fodret. Blandar man svårsmält mat med mer lättsmält mat bildas gaser i magen då maten vill röra sig olika fort framåt i tarmen.

Spannmål irriterar även tarmen vilket ger ett sämre näringsupptag och maten bearbetas inte helt som den ska, vilket kan ge lös avföring.

Jag ser tre möjligheter för dig att lösa ditt problem;

Du kan köpa inälvor i parti som är svårare att hitta, och frysa in dem, så du kan ge inälvor så ofta som du behöver så kan du köpa till vanligt muskelkött dagligen eller så ofta som behövs och ge till inälvorna. Du tar alltså fram portionspåsar med inälvor och kompletterar med muskelkött.

Du kan ge ett blötfoder utan spannmål, Bozitas blötfoder är spannmålfritt och lika är det med Doggy.

Du kan ge ett torrfoder utan spannmål uppblött, kolla med Carnia och Orijen, båda finns hos foderbilen.se

#6

Fast det är bara katter som har problem med fisk, hundar och mig veterligen även illrar kan äta detFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
5/13/11, 10:14 PM
#8

Det går utmärkt att blanda!
Antingen lite färskfoder/BARF/burkmat tillsammans med uppblött torrfoder. Eller 1-2 mål färsk mat och 1-2 mål torrfoder.

Vill du komma billigt undan så är Fodax ett bra val; http://fodax.se/
Eller så ger du som föreslagits, vingar och liknande som mellanmål.

Tänk på att tillsätta kalcium om du ger rent muskelkött. (Köttfärs, spill, vom, inälvsmat eller annat.) Benmjöl, krita eller ex äggskal.

Noa-Nisse
5/13/11, 11:29 PM
#9

okej, tack alla för bra svar.

Jag tror nästan jag gör så att jag fortsätter med det fodret hon har och blötar upp det som vanligt och ge köttben som ett mål om dagen istället. eller ja… jag får nog fundera lite till tror jag.

Men som sagt, tack för jättebra tips och trevligt bemötande :)

#8 jag ska kolla upp fodax och kika lite på det :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: