Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 8265 ggr
[Gemm]
5/6/11, 4:43 PM

Äggskal ersätter ben?

Nu har jag gått i dessa tankar för länge för de börjar störa mig. 

Kan äggskal ersätta benens roll i en BARF-kost bara rakt av? Det finns en hel del sagt om detta, bland annat saknar äggskal vissa spårämnen och har en annorlunda, vad jag förstått det som även mindre bra, Ca/P-kvot än ben.

Hur är det egentligen, kan man utfodra den lilla köttätaren med krossat äggskal istället för ben, utan krusiduller?

Annons:
Silvestris
5/6/11, 5:49 PM
#1

Äggskal kan användas som kalciumkälla, precis som ben men kan inte sägas ersätter ben rakt av. Ben består inte bara av kalcium och fosfor utan även av andra mineraler (om än i liten omfattning), fett och proteiner. Äggskal innehåller 98% kalciumkarbonat.

Om man har en katt som inte äter ben eller benmjöl och därför behöver använda tex. äggskal som kalciumkälla (jag personligen skulle dock köra på mer koncentrerade tillskott än äggskal) är det bra om man räknar av mineralhalten i maten så att man inte missar något. Tex. jod och magnesium är lätt att hamna lågt på.

Rose1
5/8/11, 6:05 PM
#2

# Vad tänker du på du du skriver "mer koncentrerade tillskott än äggskal"?
Varför anser du inte äggskal är lämplig ersättare till ben?

Silvestris
5/8/11, 6:45 PM
#3

#2

Det står varför. Ben innehåller mer än bara kalcium. Jag väljer hellre benmjöl än äggskal.

Varför jag skulle välja ett mer koncentrerat tillskott är för att det går åt rätt mycket äggskal för att katten ska få i sig tillräckligt. Det behövs ca 250 mg kalcium/100 g kött vlket ger i runda slängar 0,5 g/dag (till en medelstor katt). Här hemma går det inte åt så mycket ägg så jag har svårt att se att jag skulle lyckas spara ihop de mängder som behövs. Har ingen lust att köpa ägg enbart till katterna heller då hela vitan går bort.

Rose1
5/10/11, 1:44 PM
#4

När du skrev koncentrerat, så förstod jag inte vad som kunde bli så mer koncentrerat än ex äggskal.
Benmjöl innehåller ju bara runt 30-35% kalcium.
Men du menar alltså med bredare innehåll?

Fördelen med äggskal är ju att det går åt mindre, och många katter inte vill äta om man blandar i benmjöl.
Det är ju helt klart värt att spara de äggskal man nu får över, och använda till djuren.
Sedan får man kanske försöka lura i dom benmjöl om inte skalet räcker till.

[Gemm]
5/10/11, 7:16 PM
#5

Alltså: 

Om man BARFar sin köttätare med allt som förekommer i en väl balanserad BARFkost förutom ben och istället ersätter allt ben med enbart äggskal, kommer djuret tillslut att lida av brist på alla mineraler, både mängd- och spårelement, förutom kalcium?

Eller:

Räcker de övriga delarna i den ben-berövade BARFkosten till att tillgodose kattens behov av alla mineraler förutom kalcium?

Silvestris
5/10/11, 7:22 PM
#6

#5

Det beror på. Man får sätta sig och räkna på det.

Annons:
[Gemm]
5/10/11, 7:34 PM
#7

Åh hugaliga. Med det svaret finner jag det minst sagt iaf helt ok att för en kortare period ersätta ben med äggskal och om man väldigt gärna vill ersätta allt ben med enbart äggskal för jämnan får man helt enkelt börja kalkylera arslet av sig Oskyldig

Rose1
5/11/11, 9:21 AM
#8

Om kosten i övrigt är varierad och heltäckande ska inte det bli någon brist om du ger äggskal i stället för ben.
Äter den inte benmjöl så blir bristen ändå större.

Jag vet inte exakt innehåll av magnesium i äggskal vs ben.
Kanske Silvestris vet?

Men de flesta mineraler som finns i ben (förutom kalcium) finns annars i kött och andra ingredienser.
Mina äter endast äggskal som kalkkälla då de ite äter krossad kyckling (med ben).
Om jag försöker blanda i lite benmjöl äter de med stort missnöje (OM de äter). Då tappar man ju lite av det trevliga med rå utfodring. Det ska ju även vara en matglädje man erbjuder.

Silvestris
5/11/11, 1:27 PM
#9

Äggskal innehåller vad jag vet inget magnesium alls. Standardts benmjöl ligger på 0,49%.

Upp till toppen
Annons: