Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 5221 ggr
[ElinaQ]
2011-05-08 17:02

[H] övergång från torrfoder till barf

Hej!

Jag vill börja ge barf till min hund som just nu går på torrfoder.

Undrar lite om hur man ska göra med övergången mellan fodersorterna - över hur lång tid ska man blanda? hur stor del barf/hur stor del torrfoder? Hur många gram/dag ska en medelaktiv hund på ca 18-20 kg äta?

hur kan jag kontrollera att min hund får i sig det han behöver?

Annons:
[ElinaQ]
2011-05-08 18:38
#1

Någon som skulle kunna hjälpa mig en bit på traven, då jag är helt ny inom området?

Skäms

Landseer
2011-05-08 22:10
#2

Jag är åxå ny på området men har läst ganska mycket. Att säga hur mycket din hund ska ha är svårt då det är så olika från hund till hund. Men om jag vore du så skulle jag ge hunden lite rått kött några gånger per vecka för att vänja den försiktigt och se hur den tål det.

Mina hundar har ätit förskfryst foder och tuggat råa märgben så det var inte så stor omställning för dem och det har funkat bra. De har nu Barfat en av dagens två måltider i ca. 3 veckor och är väldigt bra i sina magar.

Jag har heller ingen aning om exakt mängd utan ger så mycket som ser bra ut, som jag tror helt enkelt och sen får jag med tiden se om de går upp eller ner i vikt.

Inälvor som lever ska man börja väldigt försiktigt med så där har mina fått ganska små bitar en gång per vecka. Förövrigt har jag bytt ett mål rakt av utan infasning. Men då är ju mina som sagt vana sen förut med råa märgben och färskfryst foder och jag skulle nog varit lite försiktigare om de bara ätit torrfoder.

Jag tror inte du behöver vara så rädd och försiktig, det viktiga är ATT du gör en förändring för din hund.

Använd sunt förnuft, det kommer man långt på:)

Jag köpte boken: Naturlig utfodring av hundar av Malin Ekblom. Längst bak i den boken finns ett jättebra vitaminshema som man kan kolla för att se i vilken mat de olika vitaminerna finns. Mängden vitaminer och mineraler per dag vet jag ju inte men jag tror att om jag fodrar mångsidigt så får de över tid i sig vad de behöver.

Lycka till och hoppas du blev iaf. lite klokare ;)

vattenhunden.wordpress.com

Heffipeffi
2011-05-10 00:44
#3

Enligt Jill Mellström på Jipotimas, som har lagt om många hundar till Barf, är det bästa att byta tvärt av.

Man brukar räkna med att hunden ska ha 2-3% av sin vikt.

[ElinaQ]
2011-05-10 15:50
#4

men det kan väl inte vara nyttigt för en hund med väldigt känslig mage att byta rakt av?

hittade grisnjure när jag handlande och gav en fjärdedels njure till middag igår (blandat med torr) men det gick inte alls hem, hunden rynkade på nosen och vägrade ens smaka. provade att blanda med Vov färs men då åt han bara färsen och spottade ut njurbiten på golvet.

Hur får jag honom att uppskatta det?

Landseer
2011-05-10 16:28
#5

Kanske börja med nåt annat än njure? Köttigt ben? Rå köttfärs? Kyckling? Tetsa dig fram och se om du finner nåt han gillar. Cool

vattenhunden.wordpress.com

[ElinaQ]
2011-05-10 17:00
#6

Blandfärs verkar fungera, han fick det som blev kvar i förpackning efter infrysning igår.

Jo jag ska göra det :) ikväll står kycklingben på menyn.

Om det är någon som vill ha två frysta grisnjurar så finns det att hämta här, då lillgrabben är väldigt kräsen med maten och har han rynkat på nosen åt det en gång så kommer det aldrig att gå hem. Kontakta mig i PM vid intresse! Synd att det går till spillo lixom Flört

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Landseer
2011-05-10 19:29
#8

Men alltså, när han väl får smak på kött i olika former så kan du ju pytsa i småbitar av njure, kanske mosa ner den? Han kan säkert lära sig tycka om smaken och det är ju suvve om han lär sig gilla inälvor.

Lycka till! :)

vattenhunden.wordpress.com

[Gemm]
2011-05-10 19:41
#9

Det man som BARFare brukar göra när ens lilla BARF-offer inte visar smak för något man vill att den äter, och som är bra mat som enbart kräver lite övertalning, är att hacka/mixa denna ännu missförstådda föda till oigenkännbar konsistens och sedan blanda lite lite i väldigt mycket av något annat. Sedan ökar man bara på mängden av "snusket" så att det blir en långsam tillvänjning helt enkelt.

Jag fick t ex blanda en halv tesked lammfärs i en dubbel portion (100 gr) nötfärs för att få min mest fisförnäma herre att äta den. Efterhand ökade jag på mängden lammfärs och tillsist åt han bara lammfärs.

Vissa behöver bara hacka och doppa i lite tonfiskvatten, andra behöver slänga i en nypa av något i en mixer med 1 liter av något annat och köra ihop allt till en smet som sedan kan slickas av fingrarna… det beror helt på din hund hur mycket du måste arbeta.

Men en sak är säker, det mesta handlar om en positiv och långsam introducering =)

[ElinaQ]
2011-05-10 20:53
#10

Att mixa var ett bra förslag :) då blir det mixad njure blandat med vov och torrisar till frukost.

Hur länge vågar man ha maten stående i rumstemperatur? Lotus är definitivt inte stor i mat och brukar låta maten stå framme i flera timmar innan han äter o då bara lite grann.

[Gemm]
2011-05-10 21:09
#11

Jag tänker aldrig på det, men ibland får jag förbarma mig över fläskben som legat någon vecka i ett hörn och drar till sig myror… Inte för att katterna inte längre vill ha utan för att jag tänkte lägga ner ett nytt Skrattande

De brukar bestämma bra själva när käket är för gammalt men ett tips är att gå efter lukt, luktar det illa och hunden inte vill ha så är det nog bäst om han får slippa Flört

Annars kan du ju ge honom väldigt lite åt gången, en mumsbit, och ha huvudransonen som du plockar mumsbitarna från i en skål i kylen. Om du har möjlighet förstås! Svårt att få ihop sånt med heltidsjobb och grejer.

[ElinaQ]
2011-05-10 21:48
#12

Ja det funkar ju också. jag studerar och har bara en lektion om dagen, så är mycket hemma. men det kommer bli annorlunda efter sommaren.

de kycklingvingarna han fick nu ikväll försvann väldigt fort för att vara honom, så med lite tur kanske han börjar äta direkt när det serveras nu. kött är ju antagligen mer tilltalande än bara torrisfoder.

Elcyion
2011-05-11 00:13
#13

Min honkatt är väldigt kräsen av sig. I början ratade hon all barf (och blötmaten innan dess). Men med tålamod så äter hon både barf och blötmat. Nu äter hon upp sin portion på 5-15 min. I början fick hon 30 min, och då hade hon knappt rört maten ens.

Så jag tror att aptiten kan öka på lite mer när det nu blir roligare saker att äta (jämfört med torrfoder). Och som någon annan sa. Har man kräsna djur får man räkna med att det tar tid att vänja in dem. Om inte annat för att allt nytt är läskigt ;)

Ett tips för att kunna blanda i snusk i det han tycker om är att köpa färska saker, mala (alt. "hacka" det med kniven i en matberedare) dem ganska snart efter det att du kommer hem (de närmaste dagarna) och sedan frysa ner det istärningskuber. Sen är det bara att tina 1-flera iskuber och blanda med. De brukar även vara relativt lätta att få ur. Har du få iskubsformar, frys in en åt gången och när det är djupfryst, tippa ur dem i en påse i frysen. Då har du styckfrysta bitar att ta fram.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Bogart
2011-05-11 00:29
#14

Det är tyvärr väldigt vanligt att hundar inte gillar inälvor, och då framför allt njure. Det tog lång tid för min hund att lära sig gilla rå njure! Nu äter han dock gärna dem, så ge inte upp!

Du kan ju självklart använda den gamla herderliga metoden - att helt enkelt vänta ut hunden. Servera njuren vid varje måltid, inget annat. Det här fungerade inte på min hund dock, han struntade hellre i att äta…

För min hund så fungerade det bra att tillaga njuren litegrann. Jag brukade koka vatten i vattenkokaren, lägga njuren i matskålen, slå på lite kokande vatten i några sekunder och sedan hälla bort det. Det räckte för att få min hund att äta. Du kan kanske behöva tillaga det lite längre, du får prova dig fram.

Ett annat knep som fungerar för en del är att servera det fryst. Då luktar det inte lika mycket och har inte samma konsistens.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Upp till toppen
Annons: