Annons:
Etikett23-ot-off-topic
Läst 3804 ggr
SirfalasEmy
2009-12-15, 23:29

[H] Kan inte ha kvar vår älskling

Jag skrev här för ett tag sen om min Jack Russelkille på sex år, som är loppsaliv, -och kvalsterallergiker. Han har haft stora problem med huden, men sedan vi bytte till BARF på "heltid" har han börjar bli mycket bättre. Hans mörka partier på mage/buk/ben är mycket finare. Vi är jätteglada. Innan det blev bättre gick det så långt att jag funderade på om han kanske skulle få somna in. Gråter

Tyvärr har vi nu fått reda på att dottern är hundallergiker Obestämd och inser vad detta innebär. Då vi är fjärde hemmet åt vår älskling lovade jag mig själv att vi skulle bli sista.

Han är väldens goaste hund, om än lite stressad. Vi har gått kurser i bl.a lugnande signaler (detta har vi aldrig fattat tidigare Skäms, men är det på spåret nu)

Ett nytt hem för honom känns läskigt, men jag känner att jag måste kolla läget. Det gäller ju veeerkligen att det blir rätt, speciellt med maten. Något annat än barf accepterar vi inte.

Någon som kan ge lite input eller absolut vet att han/hon kan ge min hund det hem han förtjänar?

Han sitter och kollar på mig med sina små rådjursögon just nu. Älskade hund.

*ledsen*

Vet inte om detta inlägg platsar här, men vet inte var annars jag ska skriva det, med tanke på maten.

Annons:
Issm
2009-12-18, 21:25

Vad tråkigt att ni inte kan ha kvar er hundRynkar på näsan

Jag tror personligen att det kan vara svårt att hitta ett hem när man kräver att de ska Barfa, för rent krasst så är det inte många som har koll på det. Dessutom så är det ju svårt att kontrollera om de nya ägarna verkligen fortsätter eller ej. Men det skadar ju inte att sätta ut en annons för att se om någon är intresserad.

Ni har ingen släkting eller kompis som kan tänka sig att ta över hunden? Då har man ju oftast lite större koll på hur det går för hunden.

Hoppas att det löser sig för er!

SirfalasEmy
2009-12-18, 22:49

Tack för ditt svar!

Jo, jag känner också att det är himla svårt eftersom vi ställer kravet på barf. Som vi ser det är det hans enda chans till ett friskare liv, och det är endast hans bästa jag/vi försöker se till.  Glad Sen är det nog öht svårt när det inte är en frisk hund det handlar om.

Tyvärr ingen i släkten eller vänskapskretsen som kan ta över. Det finns EN tjej som jag känner passar in som person (både när det gäller maten och tänket), men hon har precis fått hem en annan hund och kanske ska flytta utomlands, med allt vad det innebär.

Vi kommer fortsätta att fundera nu över jul och nyår. Har både dottern och hunden att tänka på. Inte som med vår förra hund som blev dödssjuk och fick somna in direkt (vilket också så klart var superjobbigt). Där fanns liksom inte plats eller tid för tankar, och inte så många ställningstaganden. Då var dottern dessutom jätteliten, så allt är annorlunda nu.

Just nu är det tankarna om att han inte kan bo kvar hos oss, (oavsett utgång) som bearbetas. Jag är sjukskriven och är hemma med honom på dagarna. Idag när han låg vid mina fötter och jag kände värmen från honom insåg jag vad vi mister. Men det är ju nödvändigt och inget som någon kan hjälpa. Lite själviska tankar kanske, men det är väl olika faser man måste igenom. Den fysiska saknaden…och att vi inte kan ha pälsdjur på ett braaaa tag. Man vet att detta är slutet på en fas i livet.

Men men, det blir väl bra tillslut så länge man fortsätter ha fokus på sitt djur och följer sitt hjärta.

SaraC
2009-12-18, 23:19

Har du kollat med uppfödaren och rasklubben?

Förstår att ni har det superjobbigt med det här beslutet Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SirfalasEmy
2009-12-18, 23:33

Vi är fjärde hemmet och han kommer från Holland (rasstandard?) från början. Har ingen aning alls om hans tidiga bakgrund mer än att han flyttade till Sv. med sin andra husse (som tydligen dog i en bilolycka).

Tack för förståelsen! Glad

SaraC
2009-12-18, 23:37

Kolla i alla fall hos rasklubbarna, om han är reggad. Ta personligen kontakt med de som är ansvariga för förmedling av hundar. Ofta har de rätt stor koll på "folk inom rasen" och kan ge tips. Om inte annat erbjuder de flesta rasklubbar annonsering för omplaceringar på sina hemsidor.

Lycka till!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SirfalasEmy
2009-12-18, 23:39

Okej, tack för hjälpen! Glad

Annons:
Bogart
2009-12-19, 15:34

Fast färskfoder brukar ju fungera för kvalsterallergiker, har du testat det? Nu finns det ju dessutom ett färskfoder helt utan spannmål eller andra vegetabilier, det norska fodret Vom og Hundemat. Om du bara kräver att hunden ska få färsk mat så tror jag att det blir betydligt lättare att hitta ett hem åt hunden!

Hoppas att du finner en lösning!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

SirfalasEmy
2009-12-19, 22:37

Bogart

Tack för svaret Skrattande

Först fick han torrfoder, och då blev han dålig. Sen provade vi färskfrusen mat från Priima, men den var också fel. Nu med bara rå och fäsk mat har han börjat bli bättre.

Ska kolla upp det där fodret, tack.

UlrikaD
2010-01-07, 20:54

Väldigt tråkigt att ni inte kan ha kvar honom.

Men Barf är trots allt på stor framgång nu och många hundägare barfar på heltid. Eller någon som halvbarfar och är villiga att ge honom just vad han behöver.

Det perfekta hemmet för honom kanske trots allt finns där ute.

Elcyion
2011-05-10, 22:33

Du kan inte se om du kan få hjälp att omplacera honom via hittehund? Av det jag har sett av deras arbete lägger de ner ett hästjobb på varje hund! Matchar ordentligt med ny ägare, hundarna skolas in och vad jag har sett blir det bra. De vill helst att hunden bor kvar hemma, och du är med och godkänner det tilltänkta hemmet.

Medarbetare på jack russel terrier

UlrikaD
2011-05-10, 22:40

#10 Tråden är från december 2009.

Elcyion
2011-05-10, 22:42

Jag har missat att vi är inne på 2011. Tänkte att sista svaret bara var någon månad gammalt Skäms

Medarbetare på jack russel terrier

UlrikaD
2011-05-10, 22:46

#12 Lätt hänt.Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: